Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Saab
  • 9-5

Saab 9-5 2.3 t SE (1997)

Echte top

Saab 9-5 2.3 t SE (1997)
  • Autotest
25 september 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Aan status had autofabrikant Saab nooit gebrek. Wel aan een model waarmee de Zweden serieus konden concurreren met grote middenklassers van andere merken. Met de introductie van de 9- 5 is daaraan een einde gekomen.

De 9-5 2.3t SE, die we voor deze test te leen hadden, was uitgerust met een viercilinder die met behulp van een lage- druk turbo en zestien kleppen 170 pk produceert. Da"s al niet slecht, maar echt indrukwekkend is het koppel van 280 Nm, dat al bij slechts 1800 toeren voorhanden is.
De Saab heeft een topsnelheid van 225 km/h. En ook als het op accelereren aankomt staat hij zijn mannetje. Volgens de fabrieksopgave moet de 9-5 2.3t SE in 8,5 s vanuit stilstand naar honderd kunnen sprinten. We sluiten niet uit dat die tijd inderdaad haalbaar is, maar dan moet je sneller kunnen schakelen dan de bak van ons exemplaar toestond. We kwamen daardoor niet verder dan een nog altijd kwieke 9,5 s. Ook inhalen hoeft niet veel tijd te vragen. In z"n vier kan hij in 8,4 s van 80 naar 120 optrekken. In "vijf" heeft hij er 12,5 s voor nodig.
Als hij alles uit de kast moet halen, klinkt er vanuit het vooronder van de Saab een donker gegrom op. Maar wanneer het tempo er eenmaal in zit, keert de rust terug, want we registreerden bij 100 constant 65 decibel en 68 dB bij 120. Degelijkheid en sportiviteit; dat zijn begrippen waar je bij een merk als Saab aan denkt. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de 9-5 stevig en solide aanvoelt. Zijn besturing neemt de chauffeur beslist niet teveel werk uit handen en zorgt voor een goed contact met de weg. Van aandrijfreacties heb je ook bij stevig accelereren geen last, maar als je pittig optrekt in een bocht kan het binnenste voorwiel gaan doorslaan. Voor het overige ligt de nieuwe Saab zeker en vast op de weg en hij laat zich zonder kuren door snelle bochten sturen. Het solide gevoel dat de Zweedse wagen geeft, zit "m niet alleen in de stijfheid van z"n koetswerk, ook de behoorlijk straf afgestemde vering en demping dragen er aan bij. Ondanks die stugheid zit er toch zoveel souplesse in het onderstel dat de grote Saab z"n inzittenden redelijk comfortabel over kinderkopjes kan vervoeren. De oneffenheden zijn wel voelbaar, maar ze worden prettig gedempt.
Niet alleen het uiterlijk, maar ook het interieur van de 9-5 vertoont duidelijk de Saab-signatuur. Zo zijn de ventilatieroosters met "wafel"-structuur typisch Saab. Verder heeft de wagen een voor dit Zweedse merk specifiek instrumentenpaneel. Eenvoud is troef. De sobere cijfers en lijnen van de instrumenten steken scherp af tegen een matzwarte achtergrond. Boven de 140 zijn de cijfers van de kilometerteller kleiner uitgevoerd. In de rest van het interieur komen we nog een aantal Saab-eigenaardigheden tegen. Zo zit het contactslot niet aan het stuur, maar achter de versnellingspook. Dan zijn er de zonnekleppen; twee aan elke kant. Verder hebben de hoofdsteunen iets aparts. Om te beginnen hun vorm. Die zorgt ervoor dat er nooit een gat valt tussen de bovenkant van de leuningen en de steunen, hoe hoog ze ook staan. Bovendien gaan ze door een speciale constructie bij een aanrijding nekletsel tegen. De stevige zetels zijn niet uitgesproken sportief gemodelleerd, maar ondersteunen het lichaam toch goed van opzij.

Veel beenruimte

Natuurlijk vinden we in de Saab diverse opbergvakken; onder de voorstoelen bijvoorbeeld, in de middenarmsteun en onderaan de middenconsole. De portiervakken zijn nogal klein uitgevallen. Met z"n wielbasis van 2,70 m kan de Saab 9-5 achterpassagiers een aardige hoeveelheid beenruimte bieden. En ook met de hoofdruimte is het wel in orde. Saab zorgt goed voor de veiligheid van de mensen op de achterbank. Drie hoofdsteunen en drie rolgordels behoren tot de standaarduitrusting. Verder zijn er het gemak dienende zaken als ventilatie-roosters, kleine portiervakken en een brede middenarmsteun met opbergruimte en bekerhouders. De Zweed heeft veel plaats in de bagageruimte. Een achterbank met in ongelijke delen omklapbare zitting en leuning zorgt voor uitbreidingsmogelijkheden. Bovendien is hij een skiluik rijk.
De sportief ingestelde grote Saab kost bijna een ton; een klein kapitaal. En hoeveel rijplezier hij ook biedt, we kunnen ons voorstellen dat ook in deze prijsklasse kopers zich wel driemaal bedenken voor ze dat geld voor de nieuwe Saab uitgeven.

Signalement

Merk Saab
Model 9-5 2.3 t SE
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 44.161

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.290 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.805 mm / 1.792 mm / 1.449 mm
Wielbasis 2.703 mm
Massa leeg 1.525 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 680 kg
Banden215/55VR16Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,4 s / 12,5 s
Brandstofverbruik 9,6 l/100km
CO2-uitstoot 230 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Saab 9-5
Saab Saab 9-5

Uitgelicht aanbod

    Saab 9-5 2.0t SE AUT LEDER CLIMA NAP APK 2001

    Saab 9-5 2.0t SE AUT LEDER CLIMA NAP APK 2001

    • 2001
    • 316.770 km

    € 1.499

    Saab 9-5 2.3t SE AUTOMAAT I LEDER I YOUNGTIMER I 133000 KM

    Saab 9-5 2.3t SE AUTOMAAT I LEDER I YOUNGTIMER I 133000 KM

    • 1998
    • 133.544 km

    € 6.999

    Saab 9-5

    Saab 9-5

    • 1999
    • 345.724 km

    € 1.250

Meer Saab 9-5 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Saab 9-5 specificaties
  • Saab 9-5 occasions
  • Saab 9-5 video's
Advies en informatie
  • Saab 9-5 tests
  • Saab 9-5 gebruikersreviews
  • Saab 9-5 index
PREMIUM
Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Anders dan de deels ontmantelde verkeersvliegtuigen op het platform van Twente Airport hebben...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2006)

    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2006)

    5
    • 3 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

    1
    • 29 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 2.3 t Linear (2001)

    Saab 9-5 2.3 t Linear (2001)

    2
    • 14 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

    4
    • 2 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 (2001)

    Saab 9-5 (2001)

    3
    • 5 april 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

    5
    • 1 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Sport Sedan 2.3t Vector Sport (2007)

    Saab 9-5 Sport Sedan 2.3t Vector Sport...

    4
    • 18 november 2020
meer reviews
Saab 9-5 2.3t SE - Op de Rollenbank

Saab 9-5 2.3t SE - Op de Rollenbank

Een normaal mens zou een auto met een kilometerstand van op een haar na 500.000 met een fluwelen...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004) - Blits Bezit

    Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004)...

    • 8 juli 2021
  • Saab 9-5 2.3t SE - Op de Rollenbank

    Saab 9-5 2.3t SE - Op de Rollenbank

    • 20 mei 2021
  • Saab 9-5 1.6T Vector Exklusiv - 2012 – 360.700 km - Klokje Rond

    Saab 9-5 1.6T Vector Exklusiv - 2012 –...

    • 18 november 2019
  • Saab 9-5 2.3 Turbo Aero - 2001 - 430.531 km - Klokje Rond

    Saab 9-5 2.3 Turbo Aero - 2001 - 430.531...

    51
    • 8 mei 2017
  • PREMIUM
    Saab 9-5 Aero

    Saab 9-5 Aero

    • 24 april 2017
  • Nieuws
    In het wild: Saab 9-5 SportCombi

    In het wild: Saab 9-5 SportCombi

    97
    • 12 september 2016
  • Nieuws
    Facelift Friday: Saab 9-5

    Facelift Friday: Saab 9-5

    55
    • 18 september 2015
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder leven als EV

    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder...

    60
    • 17 april 2022
  • Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    49
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Saab staat weer te koop

    Saab staat weer te koop

    27
    • 19 oktober 2021
  • Nieuws
    'Evergrande verkoopt EV-activiteiten aan smartphonemaker Xiaomi'

    'Evergrande verkoopt EV-activiteiten aan...

    11
    • 24 augustus 2021
  • Saab 96 - Klokje Rond Klassiek

    Saab 96 - Klokje Rond Klassiek

    29
    • 23 augustus 2021
  • Achtergrond
    Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld plaatste

    Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld...

    52
    • 21 augustus 2021
  • Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004) - Blits Bezit

    Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004)...

    • 8 juli 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden