Saab 9-5 3.0 V6 t SE (2000)

autoreview

Saab 9-5 3.0 V6 t SE (2000)

Signalement

Uitvoering9-5 3.0 V6 t SE
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf274.000 km
KM-stand laatst338.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ultieme vakantiewagen

  • 280.000 km

Aangezien de apk van mijn suzuki vitara afliep was ik na aan het denken over een nieuwe wagen. Ik wilde een grotere wagen zodat ik makkelijker spullen kon meenemen, maar vooral ook meer comfort.

Ik kwam op internet de saab 9-5 3.0 v6 automaat tegen.
In het begin was ik een beetje bang voor de km-stand van 274dkm. De wagen is uit 2000 en zag er prachtig uit.

Tijdens de proefrit was is gelijk helemaal verkocht. Terwijl ik zat in de dikke lederen zwarte , verwarmde voorstoelen trapte ik het gaspedaal in met de sportstand aan.. Vrrrrrrroeeeeem! Jezus, dat had ik niet verwacht van die veilige saab. Als een dolle knalt ie met de roffel (bijna) als een jaguar naar de 120, terwijl ik, omhoog de met een mooie bocht erin snelwegoprit neem. Een dikke vette duw in je rug is het gevolg van een trap op het gaspedaal.

Ik was verkocht en de auto werd gekocht. Thuis heb ik oa mijn schoonbroer laten rijden en natuurlijk de rest van de familie meegenomen op een ritje. Er werd zenuwachtig gegiecheld wanneer er om de beurt een dragrace zonder tegenstander werd gehouden.
De sportstand is echt super!

De automaat is supersoepel en schakelt dus gladjes over. Het verschil van sport-stand en normale stand is erg goed te voelen. De 9-5 wil er echt vandoor als je in rode letters 'sport' voor je ziet op het overzichtelijke dashboard.

In de saab kom je helemaal niets te kort.
In de winter blijven je billetjes warm, je hebt cruise control, climat control, radio/cd (wat een geluid trouwens!! super!) vanaf het stuur en noem het maar op. De stoelen zijn perfect en erg duurzaam. Achterin zit je tot 1,85 als een vorst.

Hierna volgt een ervaring over een vakantie van drie weken met vier man, twee tenten, een tafel, 4 stoel,4 grote koffers, kookstel, gasfles en......
EEN SAAB 9-5


Hoe is het mogelijk. De saab 9-5 heeft 500 liter bagage ruimte.
Zoek je een auto om met je gezin mee te gaan camperen? Koop een 9-5! we hebben in weken menig mond zien open vallen gezien de berg bagage die we uit onze saab toverden. Zoals hierboven genoemd hadden we voor 4 personen spullen bij om weken te camperen!

Met vier man sterk hebben we in een nacht van tilburg naar nice gereden, om 12 uur snachts vertrokken, om half 2 's middags aangekomen!
Om de beurt rijden en gaan!
Het is heerlijk slapen, zowel voorin als achterin de saab. Het geeft een erg veilig gevoel wanneer je met 130 over de snelweg zoeft. Nauwelijks heb je last van wind of banden geruis. het toerental blijft vrij laag met 2500 toeren.
De cruise control werkt heerlijk en het verbruik was toppie: 1l op 12,5 km.

De 3.0 v6 turbo met meer dan 200 pk is erg soepel. stil bij cruisen, lekker roffellig bij doortrekken. Wanneer ik meer in de stad rijd dan daarbuiten, kom ik op 1 l op 9 km.
De automaat houdt het toerental bij een lichte voet rond de 1800 toeren stabiel.
Klimmen in de toeren gaat snel net als het terugschakelen van de automaat.

De temperatuur van de motor heeft tijdens de hele vakantie door gebergte en steden geen millimeter bewogen.
De Saab heeft ons vieren 4500 km veilig, snel en comfortabel vervoerd.

Ook is mijn 9-5 een echte allemansvriend te noemen. Zowel mijn vriendin, als de vriendin van de vriend die mee was, reden erin weg alsof ze in een smart reden.
Het enige waar je op het begin op moet letten is de breedte(+/-1.8) en de lengte (4,8m).
Inparkeren heb ik daarom de eerste weken voor mijn rekening genomen maar dat is helemaal goed gekomen later :-)


Problemen: Tot op heden (in 16dkm) Geen, beetje olie bijgevuld voor vakantie en ruitenwisservloeistof..

-achterlicht rechts (lampje)
-minimaal'knakje' in het stuur naar links, binnenkort laat ik hier naar kijken bij de grote beurt





Nadelen
-Je tankt zomaar twee keer je zorgtoeslag op!

-Ieder Nadeel heb zn Voordeel: Dankzij de 75liter tank heb je een goede actieradius.
Ze je de cruise op 90km/u en de teller op nul dan kom je op een lange, heel lange, rustige snelweg zomaar meer dan 1000km ver!
Je kunt namelijk, zo heb ik eens getest, uitkomen op een verbruik van 7,2 l/100km --> Ritje Nijmegen naar Eindhoven centrum bij 90km/u en rustig op trekken in combinatie met veelvuldig gebruik van cruisecontrol.
>vanwege flink wat vermogen op de voorwielen is het niet aan te raden met glad weer als eerste weg te willen zijn.

Sneeuw
Tijdens de sneeuw en kou van afgelopen tijd heeft de Saab zich goed gedragen. Bij rustig aan voelt de auto lekker steady, maar bij wat hogere snelheden in krappe bochte zwiepert de kont nog wel is met een lichte wiggle naar buiten. Makkelijk om te corrigeren trouwens.

Toppie
Tijdens een ritje over de Duitse Autobahn de top aangetikt, 245 op de teller!
Nog steeds is de 9[5 dan stabiel en kun je zelfs praten met je passagier. verbruik, zeg maar dag met het handje!


Binnekort maak ik een aanvulling wat betreft de grote beurt die de auto krijgt

grote beurt

  • 315.000 km

De Saab heeft er ondertussen alweer wat kilometers opzitten. Ik rijd nu al maanden tussen woning (Nijmegen)en werk (Eindhoven) dagelijks op en neer.
Dit gaat nog steeds zonder enig probleem.

Nu staat de saab bij de garage voor de nieuwe apk en een grote beurt. Waarschijnlijk niet veel geks maar in ieder geval twee nieuwe voorbanden. Ik raak steeds vertrouwder met het merk en zou niet heel snel overstappen. Dit is de meest zorgeloze auto die ik heb gehad (al zijn dat er maar 4). Gemiddeld verbruik is met mijn 100 km/u op de cruise met 1L op 12,5km super te noemen! Snel kom ik met de kosten van de grote beurt en details.

eerste kosten (maar dat mag onderhand ook wel!)

  • 317.000 km

De grote beurt had een prijskaartje.
Behalve de standaard grote beurt moest er het volgende gebeuren:
-Twee nieuwe voorbanden (meer dan 40000km op 2e hands banden) 200e (16inch)
-Twee nieuwe schokbrekers achter.
Deze waren beide zo lek als een vergiet. De Saab is hierdoor een stuk strakker en Duitser geworden. De kont zwiept niet meer zo nonchalant uit de bocht. Echt een verrijking en de 2x140e
-Middendemper uitlaat preventief gelast.

Totale kosten grote beurt incl. Apk: 925e.

De auto rijdt nog veel beter dan hij al deed. De olie zag er piekfijn uit na nooit (slechts een liter in meer dan 40dkm)te zijn bijgevuld. Ook de remmen konden gerust nog een jaar mee. Technisch dus nog tip top en volgens de Opel-Subaru dealer waar ik hem heb laten onderhouden, kon er nog wel een paar ton bovenop.
Verbruik daalt wellicht nog iets door de wat strakkere demping.
Over 20/30dkm weer een kleine beurt.

stadsritjes

  • 330.000 km

De Saab gaat na 330000km nog steeds als een trein. De laatste tijd is het traject veranderd naar korte ritjes in en rond de stad. Het verbruik kruipt richting 1L op 10km. Af en toe de motor lekker laten roffelen kan op zich geen kwaad. Zeker zolang je tactisch met stoplichten omgaat en de wagen goed uit laat rollen. Kwestie van zo min mogelijk je remmen gebruiken.
Ik check om 3 weken de olie, maar hier gebeurt niets.
Ik gebruik de wagen dagelijks en start nog altijd in een keer.
Nooit gezeur.
Wellicht voor de winter een kleine beurt om alles preventief na te lopen.
Ik zal hierover berichten.

update! Nieuwe distributieriem

  • 338.000 km

Het is alweer even geleden dat ik heb bericht over mijn saab.
Eind mei heeft de saab een nieuwe apk en beurt gekregen met een nogal drastische ingreep. De distributieriem is vervangen evenals de waterpomp en dus kan de saab wat dat betreft weer 100dkm mee! Ik heb alle kilometers verder nog steeds zeer comfortabel afgelegd waaronder een reis door Frankrijk. Moe worden doe je nauwelijks en verbruik was wederom accepté! Met een snelheid van 130 op de snelweg is 1 op 12 echt best te doen.
Kies toch af en toe voor de 'S'-knop omdat je dan weer even weet waarom je ook al weer zoveel belasting betaald..
Hij blijft vermakelijk.
Bij de beurt in mei zijn ook de remblokken vervangen. Totale kosten: e970. Het was zeker de moeite ondanks de kmstand volgens de garagist(Van Nunen in Steensel). Ik ga er nog een poosje van genieten. Probleemloos, hoogstwaarschijnlijk. klop..klop...

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens