Saab 9-5 2.3 t SE (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-5 2.3 t SE |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 231.000 km |
KM-stand laatst | 286.000 km |
Andere auto gekocht
- 231.000 km
Hier is hij dan... de Saab 9-5 2.3SE.
Na veel zoeken, en na een lange proefrit bij de Gebroeders Wassenaar (Saab Dealer Leeuwarden)is dit hem geworden.
De Saab 9-5 heeft al 231.000 km gereden. Heeft best al wat gereden,
maar de grote jongens zijn reeds vervangen (koppelingsplaten, versnellingsbak,
Waterpomp, distrubitieketting, remschijven, remblokken en nog veel meer)
De auto is vanaf 1999 nieuw geleverd door Saab Leeuwarden, en heeft elk jaar keurig een beurt gehad. De hele history is bekend van deze auto.
Wat mij het meeste opvalt en waar ik voor ben gevallen is de moter en de wegligging. De 2.3T SE heeft 188pk,met een koppel van 340nm. Bij de 1500 toeren komt het koppel al vrij en trekt gemakkelijk op. Lijken wel Diesel waarden ;-)
De wegliging van de saab is heeerlijk... er zitten 15inch velgen onder met daar best wat rubber omheen maar dat rijdt heerlijk!
Mischien in de toekomst 17inch ;-)
Dit is de uitrusting:
-ABS
-remkrachtverdeling
-airbag bestuurder
-airbag passagier
-zij-airbags
-hoofd/gordijnairbags
-tractiecontrole
-centrale deurvergrendeling
-elektrische ramen
-stuurbekrachtiging
-cruise control
-airconditioning (automatisch)
-links/rechts gesch. temperatuurreg.
-hoogteverstelling stoel
-lendensteun stoel (bestuurder)
-verwarmde zitplaatsen
-met leer bekleed stuur met knoppen voor audio
-verstelbaar stuur
-hoofdsteunen achter
-neerklapbare achterbank
-middenarmsteun
-regelbare dashboardverlichting
-toerenteller
-dagteller
-koelwatertemperatuurmeter
-buitentemperatuurmeter
-boardcomputer
-audioinstallatie 9 boxen
-lichtmetalen velgen
Is een beste lijst vergeleken met de Swift die ik hiervoor had ;-)
Hikkende Auto
- 235.500 km
Na 4000 km gereden te hebben begon de auto te hikken op constante snelheden.
Ik ben naar de Dealer gegaan (Saab Wassenaar te Leeuwarden) en daar hebben ze de auto uitgelezen. Er kwam een fout melding. Iets met kleppen en sensoren. De fout is eruitgehaald en kon weer rijden.
Het hikken was weg! Na ongeveer 1000 km gereden te hebben kwam het weer terug maar dan erger. Ik ben ook gelijk weer naar de dealer gegaan en die hebben hem weer uitgelezen maar dit keer kwam er geen foutmelding. Dus ze moesten zoeken.
Paar dagen later stond de Saab 9.5 er voor een dag. Ze gingen zoeken naar het probleem. Na twee uurtjes kwamen ze erachter en bleek het de gasklephuis te zijn die defect was.Ze hebben er een goed gebruikt geïnstalleerd.
De Saab rijdt nu als een zonnetje ;-)
Het verbruik? Ik rij vaak Leeuwarden Amersfoort, dan rijdt de saab 9.5 2.3SE 1 op 13!!!
Pech
- 236.500 km
Mijn eerste pech geval. Mijn Saab liet me in de steek. ;-(
Ik reed vroeg in de morgen naar schiphol om vrienden af te zetten en ging gelijk weer terug naar Leeuwarden. Het was een lekkere rit van totaal 380km. Heerlijk genoten ;-)
Ik ging mijn vrouw even snel thuis afzetten, en zou gelijk weer door maar wou nog even een bakje koffie drinken.
Ik kwam weer terug bij mijn auto, zou hem starten... en helaas... starte niet....
Ik meteen de ANWB bellen en die stonden binnen 10 minuten voor de deur. Na een onderzoek van de autodokter bleek het de benzinepomp te wezen.
10 minuten later stond de sleepauto voor de deur en ben naar de garage (Saab Wassenaar) gegaan. De auto is meteen de brug op gegaan en ze zijn aan het sleutelen gegaan. Ik kreeg een leen auto mee en ben naar mijn werk gegaan. Ietsje later dan gepland. ;-)
Na een uurtje kreeg ik een telefoontje van Saab Wassenaar dat de auto weer klaar stond. Tja... het blijft techniek ;-)
Ik vond het zeer snel gaan... Van het moment dat ik gebeld heb met de ANWB tot het telefoontje van Saab Wassenaar dat de auto weer klaar stond was binnen Ander half uur!
Tijd voor een Update!
- 247.500 km
Ik heb vanmorgen de KM stand van 247.500 aangetikt! Sinds de laatste keer dat ik pech had heb ik nu 11.000km zonder problemen kunnen rijden!
Enige wat ik heb gedaan is een Liter Olie bijgevuld. Maar dat moest wel.... laatste keer dat er bijgevuld was, was tijdens de grote beurt op km 221.000.
Voor de rest, is een geweldig auto en geniet nog steeds van elke km!!
17 Januari gaat de Saab voor een Grote Beurt+APK!
APK + Grote Beurt
- 248.700 km
Vandaag heb ik mijn Saab weer opgehaald met een nieuwe APK. Er was niks aan de hand!
De vorige grote beurt was bij 221000km dus vond het wel tijd dat dat nu ook gebeurde. Ze hebben alles weer bijgevuld, filters vernieuwd etc. Kortom, een Saab 9-5 in een perfecte staat met 248.700km op de teller!
Qua kosten vond ik het reuze mee vallen. Had iets verwacht rond de 1000 euro. Maar totaal kwam ik op 560 euro! Apk+GroteBeurt!
Andere Auto gekocht..... ;-)
- 256.500 km
Na lang zitten denken, is er toch het besluit genomen om een andere auto te gaan aanschaffen. Aangezien ik nu veel Leeuwarden - Amersfoort rij heb ik toch voor een Diesel gekozen vanwege de huidige brandstof prijzen.
Dus na een heerlijke aantal km's en met pijn in mij hart, neem ik aanstaande zaterdag afscheid van de Saab 9-5.
Ik heb vandaag een VOLKSWAGEN GOLF VARIANT 1.9 TDI 101PK OCEAN gekocht. Ik ben lang aan het zoeken geweest. We wouden een Station, goedkoop per maand,zuinig en dealer onderhouden (History bekend)
Mocht ik hem hebben komen er foto's en zal ik een link plaatsten naar de nieuwe auto.
Pijnlijk
- 286.000 km
Tja... de saab heeft een lange tijd te koop gestaan, en zou dit weekend de auto alsnog bekijken om hem af te gaan rijden.
Nu blijkt dat de auto afgelopen week gesloopt is.. Snik snik.
Het was een hele fijne auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.