Saab 9-3 S 2.2 TiD (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 S 2.2 TiD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze Saab bezit een behoorlijk pittige dieselmotor (115PK) waarmee je veilig kunt inhalen. In de stad of wanneer de motor koud is, is hij nogal lawaaiig, maar dat verdwijnt bij hogere snelheden. Een heerlijke autobaanmachine.
Het verbruik valt wel tegen (7.5l/100km), maar langdurig autobaanverkeer geeft betere resultaten. Hij is erg comfortabel, hout/leer stuur met houten inleg dashboard, airco, cruise control, CD/boordcomputer, perfecte stoelen, grote kofferruimte.
De afschrijving op Saabs is aan de hoge kant. Koop een Saab (Tid) van enkele jaren oud en je hebt nog jaren rijplezier voor niet al teveel geld.
Al met al een prima aankoop.
IVM aanschaf andere auto (Mitsubishi RVR) is hij te koop.
PROBLEMEN
Deze wagen heeft een VAB/ANWB-keuring ondergaan bij aankoop. De wagen had enige tijd stilgestaan, waardoor de remklauw rechtsvoor vastzat en vervangen diende te worden. Ook was er een lek in de retourleiding van de injectoren (komt vaker voor). De antenne klapt niet meer helemaal uit. Er zat vocht in het linkerknipperlicht. Af en toe dode pixels in de SID (boordcomputerdisplay). Al met al weinig schokkende dingen.
Na een tijdje brandde het ’engine’ lampje wanneer ik de motor (koud) startte. Dit verdween na enkele honderden meters gereden te hebben (bij 2500 toeren). Dit bleken de bougies/gloeikaarsen te zijn.
Update: Na een grote beurt (180 EUR bij onafhankelijke garage!) bleek de bedrading naar de MAF-sensor niet goed te zijn. Dit is verholpen. ook een nieuwe brandstof-/olie- en luchtfilter deden wonderen. Hij rijdt nu weer formidabel!
Update: na een kleine beurt/nazicht zijn er (op mijn verzoek) 2 voorbanden vervangen. Daarnaast de gloeikaarsen/bougies ivm electronicastoring. Er was een lek in de waterpomp (waardoor ik wekelijks een kwartliter koelvloeistof moest bijvullen). De waterpomp is vervangen. Al met al kostte dit grapje me 550 EUR.
Ik kon de auto ’s avonds om 9 uur ophalen (wat een openingstijden). Toen ik naar huis reed kreeg ik de melding om koevloeistof bij te vullen. De andere dag bleek het koelvloeistofreservoir helemaal leeg te zijn. Na een telefoontje aan de garage bleek dit omdat ze niet te lang hadden proefgereden waardoor de thermostaat niet was aangesprongen. Bijvullen van het reservoir was de oplossing.
Update: bij 191.000 km. een kleine beurt a 36.50 EUR!
Update: bij 202.000 km. een grote beurt a 144,63 EUR!
Update: bij 205.500 km. een nieuwe accu a 110,- EUR.
Update: bij 212.000 km. een kleine beurt a 43,50 EUR
Update: bij 215.000 km. nieuwe remblokken + remschijven voor a 375,- EUR
Update: bij 223.000 km. een grote beurt a 155,- EUR
Update: bij 232.500 km. een kleine beurt a 91,- EUR (inclusief nieuwe ruitenwissers)
Update: bij 243.000 km. een grote beurt a 365,- EUR (inclusief 2 nieuwe voorbanden)
Helaas is afgelopen week de airco stuk gegaan (kapotte condensor)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.