Saab 9-3 S 2.2 TiD (2000)

autoreview

Saab 9-3 S 2.2 TiD (2000)

Signalement

Uitvoering9-3 S 2.2 TiD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze Saab bezit een behoorlijk pittige dieselmotor (115PK) waarmee je veilig kunt inhalen. In de stad of wanneer de motor koud is, is hij nogal lawaaiig, maar dat verdwijnt bij hogere snelheden. Een heerlijke autobaanmachine.

Het verbruik valt wel tegen (7.5l/100km), maar langdurig autobaanverkeer geeft betere resultaten. Hij is erg comfortabel, hout/leer stuur met houten inleg dashboard, airco, cruise control, CD/boordcomputer, perfecte stoelen, grote kofferruimte.

De afschrijving op Saabs is aan de hoge kant. Koop een Saab (Tid) van enkele jaren oud en je hebt nog jaren rijplezier voor niet al teveel geld.

Al met al een prima aankoop.

IVM aanschaf andere auto (Mitsubishi RVR) is hij te koop.

PROBLEMEN

Deze wagen heeft een VAB/ANWB-keuring ondergaan bij aankoop. De wagen had enige tijd stilgestaan, waardoor de remklauw rechtsvoor vastzat en vervangen diende te worden. Ook was er een lek in de retourleiding van de injectoren (komt vaker voor). De antenne klapt niet meer helemaal uit. Er zat vocht in het linkerknipperlicht. Af en toe dode pixels in de SID (boordcomputerdisplay). Al met al weinig schokkende dingen.

Na een tijdje brandde het ’engine’ lampje wanneer ik de motor (koud) startte. Dit verdween na enkele honderden meters gereden te hebben (bij 2500 toeren). Dit bleken de bougies/gloeikaarsen te zijn.

Update: Na een grote beurt (180 EUR bij onafhankelijke garage!) bleek de bedrading naar de MAF-sensor niet goed te zijn. Dit is verholpen. ook een nieuwe brandstof-/olie- en luchtfilter deden wonderen. Hij rijdt nu weer formidabel!

Update: na een kleine beurt/nazicht zijn er (op mijn verzoek) 2 voorbanden vervangen. Daarnaast de gloeikaarsen/bougies ivm electronicastoring. Er was een lek in de waterpomp (waardoor ik wekelijks een kwartliter koelvloeistof moest bijvullen). De waterpomp is vervangen. Al met al kostte dit grapje me 550 EUR.

Ik kon de auto ’s avonds om 9 uur ophalen (wat een openingstijden). Toen ik naar huis reed kreeg ik de melding om koevloeistof bij te vullen. De andere dag bleek het koelvloeistofreservoir helemaal leeg te zijn. Na een telefoontje aan de garage bleek dit omdat ze niet te lang hadden proefgereden waardoor de thermostaat niet was aangesprongen. Bijvullen van het reservoir was de oplossing.

Update: bij 191.000 km. een kleine beurt a 36.50 EUR!
Update: bij 202.000 km. een grote beurt a 144,63 EUR!
Update: bij 205.500 km. een nieuwe accu a 110,- EUR.
Update: bij 212.000 km. een kleine beurt a 43,50 EUR
Update: bij 215.000 km. nieuwe remblokken + remschijven voor a 375,- EUR
Update: bij 223.000 km. een grote beurt a 155,- EUR
Update: bij 232.500 km. een kleine beurt a 91,- EUR (inclusief nieuwe ruitenwissers)
Update: bij 243.000 km. een grote beurt a 365,- EUR (inclusief 2 nieuwe voorbanden)
Helaas is afgelopen week de airco stuk gegaan (kapotte condensor)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.