Saab 9-3 Aero 2.0 Turbo (2001)

autoreview

Saab 9-3

Signalement

Uitvoering9-3 Aero 2.0 Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf85.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

We kochten deze Saab 9-3 nadat we minder woon-werkkilometers gingen maken en het rijden van een diesel financieel minder interessant werd. Deze Saab stond toen bij een lokale dealer voor een gunstige prijs. De auto was toen 3 jaar oud en bleek tweedehands geen snel verkopend model. Hierdoor werd de aanschafprijs erg aantrekkelijk en werd er na de proefrit goedkeurend naar elkaar gekeken. Met de inruil kwamen we snel bij elkaar en gingen we naar huis met onze Saab 9-3 2.0 Turbo Aero.

Als snel bleek dat het enorme vermogen leuke momenten op kan leveren tijdens het autorijden. Vermogen hebben in alle versnellingen bij verschillende snelheden is erg prettig te noemen, helaas moet je 205pk op de voorwielen zien kwijt te raken. Hierdoor ontstaat soms een wat ’zoekerig’ karakter bij buiten proportioneel optrekken. Daarnaast was de 9-3 in Aero-uitvoering het topmodel van Saab en dat bleek ook uit de opties die aanwezig waren: climate control, cruise control, excellent sound system, board computer, elektrische ramen, stoelen, etc.
Verder had de auto een stel mooie 5-spaaks lichtmetalen velgen, stoere skirts en spoilers en een nog altijd zeer goed ogende zwarte lak.

De 9-3 is echt een uitblinker als het gaat om:
+ Rijcomfort (ja, ondanks het Aero-onderstel)
+ Wegligging (dankzij het Aero-onderstel)
+ Ongekend vermogen (205pk)
+ Comfortabele stoelen
+ Motorgeluid is nihil in de auto zelf
+ Kofferbakruimte
+ Algehele luxe en afwerkingskwaliteit

Helaas de mindere punten:
- Benzineverbruik (1:10 = gecombineerd verbruik). In de stad haal je 1:8,5 en op de snelwegen (bij 130km/h in de vijfde versnelling) 1:12.
- Onderhoud aan banden, schokdempers, remmen, etc. (uiteraard afhankelijk van de rijstijl)
- Voorwielaandrijving bij 205pk’s is echt niet voldoende om dit vermogen op het asfalt te zetten!
- turboprobleem bij 120.000km

Ondertussen hebben we bijna 40.000km gereden met deze auto en is het een spijt dat we hem gaan inruilen voor een andere auto. Het tussentijdse onderhoud is ons al-met-al meegevallen en is bij het volgende gebleven:
* jaarlijkse APK-keuring (geen één keer afgekeurd)
* 1x per jaar grote beurt met nieuwe olie, oliefilters, etc.
* 1x een setje van 4 nieuwe banden
* 1x remrevisie voor en achter
* 1x Turboprobleem, dus vervanging noodzakelijk.
* wat klein onderhoud als nieuwe lampjes, batterij voor de afstandsbediening, etc.

Jammer dat we hem hebben moeten verkopen, maar we hebben inmiddels een andere Saab 9-3 uit 2004. Ditmaal een diesel (we hebben weer veel woon-werkkilometers te gaan) en dus is de keus gevallen op een 2.2TiD Linear met lekker veel opties. Wederom een auto met de ’kop eraf’ qua aanschafprijs. Helaas wel een Saab zonder het karakteristieke Saab-uiterlijk en een aantal echte Saab-fratsen. Hij rijdt echter wel weer perfect en dat is gelukkig dus niet verandert. Ik blijf hem gewoon in de achteruit zetten om de sleutel eruit te halen...

PROBLEMEN

Problemen:
Twee echte problemen hebben zich voor gedaan.
* De eerste was dat de verlichting/letters van de boardcomputer half uitviel. Dit hebben we niet laten repareren (flinke kostenpost).
* De tweede (en laatste) een turboprobleem. Blauwe rook tijdens de koude start gaf een beginnend turboprobleem aan. Na analyse van de Saab dealer bleek dit het geval. Kosten ongeveer 880 euro en al nodig bij 120.000km. Helaas blijkt dit een probleem te zijn bij saabs (volgens de dealer) en ook vaak rond 120.000km voor te komen. Dat moeten we kennelijk maar voor lief nemen.

Groeten,
Mark.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.