Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Dynamique Luxe (2004)

autoreview

Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Dynamique Luxe (2004)

Signalement

UitvoeringMégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Dynamique Luxe
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Tot vandaag reed ik met een Clio 1.5 dci Dynamique.
Het was een eindeloze probleemwagen, dus buiten ermee !

Na enkele weken twijfelen tussen een VW Golf en Opel Astra toch maar weer gekozen voor een Renault... Ditmaal een Mégane Grandtour 1.9 dci Dynamique Luxe.
Op nieuwe hoop van zegen!

Over de overnameprijs van mijn Clio ben ik heus niet te spreken, maar bon, het is geen VW hé.

Over naar de GT:
Eerst over het comfort, uitstekende stoelen, moduleerbaar in alle standen, evanals het stuur.
Zachte demping, putjes en kuilen en drempels voel je nauwelijks ! Echt limousine -comfort!
De 1.9 dci motor is nauwelijks hoorbaar, enkel bij koudstart hoor je een kleine brom, maar eens hij warm gelopen is hoor je zelfs niet dat je in een diesel rijd.
Zelfs niet bij 170 en 3500 o.p.m !

Het verbruik ligt in een gemiddelde cyclus rond de 6.0 à 7.0 liter op 100 km, op de snelweg bij 140 km/h rond de 5.5 liter per 100 km, niet slecht, maar de Clio verbruikte minder, maar ie was ook niet zo zwaar.

Je hebt echt alle gadgets op deze wagen, lichtsensor, regensensor, automatische airco, elek. ramen en spiegels, deze zijn ook elektrische van binnenuit inklapbaar, 6 airbags, ABS, EBV, boordcomputer, radio-cd met 6 luidsprekers, gekoeld handschoenkastje, een zee van opbergmogelijkheden, zonneschermen achterraan, warmtewerende voorruit, alu 16 duims velgen, handsfree starten ,ontgrendelen en vergrendelen, middenarmsteunen voor- en achteraan, automatisch dimmende binnenspiegel, en nog veel andere van die prullen, allemaal praktisch, maar het kan allemaal kapotgaan...

De wegligging, is uitstekend, wagen weegt ruim 1400kg, in de bochten gaat hij iets meer overhellen dan de Clio, maar ie blijft uitstekend op de weg ’plakken’, voor je hem uit de bocht krijgt moet je halsbrekende stunten uitvoeren. Ie staat ook op brede continental banden, sinds mei 2006 vervangen door Vredesteins, maat 205/55 V R16.

Qua prestaties is hij denk ik , bij de sterksten in zijn categorie, koppel van 300Nm en 115pk. Koppel is al van laag onderin verkrijgbaar, en dat verschaft enorm veel rijplezier!! Ben aan de verkeerslichten zogoed als altijd eerst weg, ook de hernemingen zijn formidabel!

Ben onlangs naar Slovenië gereden, probleemloos op kruissnelheid rond de 180 km/h! Op 11 uur waren wij thuis, 1300 km plus 3 uur file in Munchen !!
Echt een formidabele kilometer-vreter en je word maar niet moe achter dat stuur!!

En bagage dat je kunt laden, een zee van ruimte in de kofferbak!! Daarvoor noemen ze dat eigenlijk een Break, daarvoor heb ik hem dan ook gekozen!

Maar bon, problemen zijn er ook, spijtig genoeg, lees maar verder hieronder!

Update 27-12-2006:
Nog steeds heb ik meer liefde dan haat voor deze auto als ik lange ritten rijd!
Hij rijd nog steeds prachtig, na 73000 km.

Heb afscheid genomen van deze prachtige wagen op 83500 km wegens te veel problemen, helaas..... lees verder hieronder........

PROBLEMEN

15.500 km
Eerste kleine beurt, sensor rechts achter vervangen onder garantie.

16.300 km
Lampenhouder knipperlicht linksvoor vervangen onder garantie.

19.000 km
Rammel in vooras, veerschotels en veerpoten vervangen onder garantie.

21.500 km
Linkse achterdeursensor defect, vervangen onder garantie.
Evenals de rammel in de vooras, nog steeds aanwezig, ditmaal is de voortrein vastgezet, probleem opgelost.

26.300 km
Eerste grote beurt.

32.000 km
Achterremmen beginnen te knarsen en fluiten, word steeds erger.

40.000 km
Verse olie, nieuwe oliering pakking, nieuw lampje aan nummerplaatverlichting, nieuwe vloertapijten, nazicht van de achterremmen, piepend geluid lijkt verdwenen, helaas, het was maar even, 3 dagen na bezoek aan garage hoor ik het opnieuw, nog maar eens terug.
Kosten : 161,47 euro !

45.000 km :
Nieuwe winterbanden gemonteerd op nieuwe stalen 16-duims velgen.

48.000 km:
Mijn zijraampje vooraan aan bestuurderszijde weigerde dienst, elektrisch probleem.
Ben even naar de garage geweest, daar hebben ze volgende ’kleine’ gebreken gerepareerd:
- Zijruit die niet naar beneden ging
- Achterruitwisser weigerde soms dienst, bij uit/ aanzetten motor opgelost
- vloerbekleding lostte aan passagierszijde
- rubber aan handremgreep gelost
- rammel/kraak aan kofferruimte
- lipje voor het openen vloerbakje aan passagierskant afgebroken
- nieuwe ruitewissers + arm aan passagierskant (verwrongen door sneeuw/ijs)

Deze review staat er pas op en der is al een bijkomend probleem :
Dat zijraampje aan bestuurderszijde dat niet meer omlaag ging is nu wel naar beneden , ik vergrendelde de wagen en dat raampje zakte opeens, je kunt het nu bedienen met de startkaart : auto vergrendelen = raam open, auto ontgrendelen = raam dicht, maar je moet wel blijven drukken anders onderbreek je ze en krijg je der geen beweging meer in. Handig zou ik zeggen... pfffff
En terwijl je rijd kan je de raam niet naar boven doen. Nogal frisjes en nat.
Heb de wagen dan maar naar de garage gedaan en heb na lang zeuren toch (gratis) een vervangwagen gekregen.
Hopen dat ie komende vrijdag klaar is om te vertrekken naar wintersport.

Na 50.400km en wintersport :
En ie was niet klaar.
Ze hadden het raammotortje vervangen, bleek dat de sturing van de raammotor stuk was, onderdeel was niet tijdig binnen, hebben ze maar de raam met de hand omhoog getrokken, vergrendeld en alles ontkoppelt in bestuurdersdeur zodat ze niet naar beneden kon, en zo ben ik dan op wintersport vertrokken.

En ik was amper in Brussel en der dook een nieuw probleem op:
-Mistlichten vooraan weigerden dienst in een felle regen/hagelbui.
En op mijn bestemming wou ik na het uitladen de wagen vergrendelen via de rechterachterdeur, bleek ook dienst te weigeren.
Morgen moet ie een dagje binnen voor alles te repareren en de winterbanden eraf te halen en opnieuw men zomerwielen te plaatsen.

Alles was gerepareerd, maar 1 uur later toen ik naar het werk reedt, wou ik mijn raampje (het gerepareerde raampje) openzetten omdat het mooi weer was....
NOPPES NIKS terug kapot, das toch niet normaal meer?

Ben terug langs garage gereden en nu moet ik nog meer dan een week wachten voor ik hem kan binnenbrengen, dat heeft allemaal zijn tijd nodig precies...
En dat voor een stom raampje !

Uiteindelijk, een week later en na 3 dagen garage en een telefoontje naar Renault is alles verholpen onder garantie.
Ook versnellingspookkop is vervangen omdat deze afpelde.
Oorzaak lag volgens hun aan overmatig gebruik van parfum waardoor deze verkleurde, haha. Ik gebruik geen parfum maar bon...
Geen problemen meer, hopelijk deze keer voor lange tijd.

51.500 km :
-Buitentemperatuurmeter flipt soms, gaf -4° aan toen het 18° was, en schommelt ergens tussen de 12° en de 28° toen het 24° was...
Achterremmen piepen en schreeuwen soms weer, probleem is eerder ook vermeld.

Begin juli vertrek naar Kroatië, Dubrovnik, 1800 km enkele reis, hoop van zegen....

52.200 km:
-Nieuwe banden gemonteerd : 4 x VREDESTEIN SPORTRAC 205/55R16 91V
Identiek hetzelfde merk als men winterbanden, dat zijn Vredesteins Snowtrac.
Met men vorige standaard continentals Premiumcontact heb ik 44.000 km gedaan.

-Nog even te melden : 1 bout afgebroken bij het rechtervoorwiel.
Ben hiermee naar de garage geweest : heel de wiellager en den tamtam daarond moet vervangen worden ; 347 euro, mja hoe komt dat? bouten stonden vast volgens voorschriften, bout word eruitgedraaid en breekt in stukken uit elkaar....
-Factuur wielbout : 279,17 euro
-Klein onderhoud : 108.33 euro
-Remblokken vooraan : 76.39 euro
-Buitentemperatuurmeter (voeler) vervangen onder garantie.

55800 km:
-Schreeuwend en fluitend geluid bij achterwielen tijdens remmen duikt opnieuw op (ga er niet meer voor naar garage , foert ben het beu, laat maar fluiten)
-GPS gekocht, merk Becker, zit met warmtewerende vooruit, externe antenne gelegd, werkt perfect.

62300 km :
-Probleemloos naar Croatië kunnen rijden en terug, 5.900km in totaal!
En geen druppel olie verbruikt bij snelheden rond de 160-170 !

65000 km :
-Bijgeluiden te horen bij rechtervoorwiel in hoog toerental, rollager versleten?
Geluid al langere tijd hoorbaar maar het word nadrukkelijker aanwezig met de tijd.
-Fluitend en knarsend geluid is er telkens weer ik achterwaarts parkeer...(niet dat
lange tijd verdwenen is geweest .....)

70000 km / 6 november 2006
-Nog steeds die bizarre rolgeluiden te horen aan het rechtervoorwiel
-Fluitende en knarsende achterremmen nog steeds niet gerepareerd
-Batterijtjes in beide handsfree kaarten vervangen, 24 euro !

73000km / 27 december 2006
-Geluid bij achterremmen opnieuw met de noorderzon verdwenen, bizar vershijnsel, wie heeft hier ook ervaring mee ?
-Voor de rest nog niets veranderd sinds vorige update
-Winterbanden staan er opnieuw op, auto verbruikt MINDER, trilt niet meer bij hogere snelheden en trekt niet meer naar rechts.
Vredestein zomerbanden lijken mij kwalitatief minderwaardig ...

73400 km
- Alle 4 de gloeikaarsen (gloeibougies) vervangen wegens foutmelding.

75500 km/Februari 2007
- Rechterdimlicht vervangen.

Weekje Val Thorens 31 maart tot 7 april, 930 km enkele reis, skibox op dak, 4 personen en een volle koffer mee, achterkant sleepte over de grond , maar geen enkel probleem gehad !! En de winterbanden deden hun werk, bij aankomst verse sneeuw op de bergwegen !! zaaaaaliigg !

83200 km/mei 2007
- Groot onderhoud
- Nieuwe schijfremmen en remblokken (ingelopen)
- Geluid aan rechtervoorwiel opgelost : rubberblokken van ophanging waren doorgesleten aan beide kanten op amper 3 jaar .....
- Middenconsole werkt niet meer : geen klok, radio, buitentemperatuurmeter, automatische klimaatregeling, 12V contact, ruitensproeiers.... alles weg.
- dag na garagebezoek werkte het rechterportier raam niet meer

TOTALE KOSTEN : kleine 1100 euro !

Wagen verkocht, was de eindeloze problemen zo beu als koude pap.

Andere wagen gekocht : Ford Mondeo clipper bj 2003 , 2.0 TDCI 130pk , hopelijk is deze wagen een stuk betrouwbaarder.........
Weldra staat er van de mondeo clipper ook een review en foto’s.

Hierbij is deze review afgesloten !! Bye Bye !!

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.