Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Business (2006)

autoreview

Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Business (2006)

Signalement

UitvoeringMégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf35.600 km
KM-stand laatst80.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 46.500 km

Update 240808:

Inmiddels zijn we weer 5.500 km verder, het gemiddelde verbruik (3/4 stad en 1/4 snelweg) is gedaald naar 5,5 liter per 100 km. Gezien de hoge dieselprijs wel prettig. We denken dat dit te maken heeft met het wennen aan de eigenschappen (koppelkromme) van de motor. De boordcomputer onthoudt dit overigens maar 10.000 km en begint daarna opnieuw.

We zijn nog steeds verrukt van het comfort en de wegligging. Wel is er 1 nieuw klachtje opgetreden, daarvoor moet ik nog naar de garage (garantie), af en toe valt de verlichting van de snelheidsmeter en toerenteller weg (is nu 3 x gebeurd).

Ook de praktische gebruiksmogelijkheden zijn weer onderstreept. Op vakantie gaan met hond, kind, en ons tweeën is mogelijk zonder bagagewagen of dakkoffer. Super...
En dan kon ik nog steeds door de achterruit kijken (ik zag niet superveel, maar net voldoende).

Ook op stap met oma, tante, vrouw, kind en ondergetekende (waarbij tante en oma flinke dames zijn) is geen enkel probleem. Ruimte voldoende dus. Wel is het even pielen om de gordel in de sluiting te krijgen als je achterin zit en wat flinker bent dan de gemiddelde Europeaan.

Ook bij het opknappen van de tuin ben ik regelmatig naar het stort gereden, 500 kg (puin) erin was geen enkel probleem (inclusief bestuurder dan...). Alleen het poetsen daarna was even een rotklus, maar goed.

Ik rij regelmatig voor mijn werk in een diverse bedrijfsautos en dan valt me elke keer weer op hoe soepel de Renault stuurt, remt en schakelt.

We overwegen nog een trekhaak te laten monteren en mogelijk nog chiptuning.
Iemand ervaring met de kit waarmee deze motor ineens naar 96 kW gaat?
------------------------------------------------------------------------
Origineel bericht 180408:

Een hele fijne reiswagen, heerlijk stil, ook op snelheid en toch nog zuinig.
Zelfs na twee uur zitten, voel ik me nog lekker. Bij mijn vorige auto kreeg ik na 2 uur zitten kramp in mijn zitvlak.

Rij-eigenschappen:
Onderin heb je eventjes geduld nodig, maar boven de 1000 rpm is hij rap genoeg.
Als je boven de 2000 rpm komt, gaat ie als de brandweer. Ondanks de comfortabele vering ligt de auto als een blok op de weg.

Verbruik:
(3/4 stad en 1/4 snelweg) 5,7 liter per 100 km

Ruimte:
Er zijn legio opbergmogelijkheden, en vooral de kofferbak van ruim 520 liter (tot hoogte achterbank) is enorm. Hond (Boxer) en kinderwagen gaan erin.

Interieur:
Zeer comfortabel en ergonomisch ingericht. Met name de ingebouwde isofix-beugels: ideaal!!!

PROBLEMEN

  • 46.500 km

Update 240808:

Verlichting van de snelheidsmeter en toerenteller valt af en toe weg (is nu 3 x gebeurd). Na het aan en uitzetten van de auto werkt het weer. Moet ik nog voor naar de garage onder garantie.
--------------------------------------------------------------------------
Origineel bericht 180408:

Bij aflevering was er ineens schade, heeft de dealer netjes opgelost.

De rechterbuitenspiegel werkte niet (electrisch), ook dit is onder garantie opgelost.

De auto trok naar links, hiertoe is de auto opnieuw uitgelijnd onder garantie.

Het waarschuwingslampje van de airbag, bleef maar aan en uitgaan. De connectoren onder de stoelen zijn hiervoor onder garantie vervangen.

De eerste 20.000 km zitten erop

  • 56.700 km

De eerste 20.000 km zitten erop. Eigenlijk probleemloos. Ok, een koplamp ging stuk en daarvoor moest ik wel naar de garage (ergonomie v/h onderhoud is niet de sterkste kant van Renault), maar dan sta je 30 minuten laten weer buiten...

Het goede nieuws is dat we volgens de boordcomputer weer zuiniger hebben gereden. Nu over 10.000 km 5,3 liter op 100 km. Ik heb nog een hele stapel rekeningen met km standen liggen, dus de echte verbruikscijfers volgen. Binnenkort een kleine service + apk. En daarnaast op 7 januari 09 een 'einde garantie keuring'. Dan weet ik echt hoe ik ervoor sta. To be continued...

Update 170209:
ik had nog beloofd de resultaten van de einde garantie keuring (7-12-08)mede te delen. Nou: de auto is in goede staat, concludeerde de ANWB. Wellicht verklaar je me voor gek, maar gezien de perikelen van Renault met electronica, wou ik ff laten checken hoe de auto ervoor stond.

Twee dagen (9-12-2008) later de 60.000 km beurt + APK. Alleen de ruitenwissers waren op, had ik beter zelf kunnen vervangen, maar das achteraf praten... Anyway, de beurt was niet goedkoop, maar de volgende (80.000 km) is weer iets goedkoper... Wel alles netjes afgehandeld, huurauto stond op tijd klaar, de auto was netjes zoals afgesproken op het einde dan de dag klaar, dus Autohaag Zeeuw Zoetermeer, jullie hebben punten gescoord!!!

V.w.b. de klacht dat af en toe de verlichting van snelheidsmeter en toerenteller het niet deed, kon zowel de ANWB als de garage niets vinden. Heeft zich ook niet meer voorgedaan, dus maar even afwachten. Verder was het gebruik volgens de boordcoputer verder gezakt maar 5,2 liter/100 km. Inmiddels weet ik door het optellen van de brandstof bonnen beter, en zit het werkelijke gebruik rond de 6 liter/100 km. Nog steeds niet slecht met 50% stad en 50% snelweg.

Oh ja, dit is dus geen lease-auto, maar gewoon onze eigen auto...

Blijft een heerlijke auto

  • 59.800 km

De afgelopen twee maanden relatief weinig gereden, maar ja we zijn een maandje met vakantie geweest. Na de ervaring met de huurauto (en we hebben daar geen problemen mee gehad), Hyundai Elantra automaat (benzine), rijdt de Renault gewoon 'divine', het toppunt van comfort. Ten eerste valt de stilte op, als we weer in onze Renault rijden. Ten tweede valt als verknochte turbodieselrijder op, dat je in elke versnelling op vrijwel ieder moment direct trekkracht voorhanden hebt. Ten derde is de gebruikersergonomie erg dik voor mekaar (niet de onderhoudsergonomie...).

Eigenlijk kan ik iedereen zo'n actie aanraden, want je gaat je eigen auto daardoor meer en beter waarderen...

Voor wat betreft het vermogen/koppel overwegen we de auto te laten chippen. De komende tijd gaan we eens googelen op ervaringen met de 1.5dci 78kw vs chiptuning. Uiteraard zijn reacties van chiptuning gebruikers hier ook welkom (spaart ons zoeken).

Lekker comfortabel

  • 80.700 km

4 januari de auto weggebracht voor een 80.000 km beurt met apk.
Eigenlijk maar twee bijzonderheden, remmen even gangbaar maken en teveel speling op de fuseekogel. Door ziekte liepen de werkzaamheden uit, dit loste de garage keurig op door de huurauto gratis 1 dag te verlengen.

Het gangbaar maken van de remmen was geen issue, wel de fuseekogel, was APK-afkeur. Zo'n losse kogel kost normaal ca. 4 a 5 tientjes. Nee, Renault levert deze alleen maar inclusief draagarm a € 350. Na enig doorvragen (had al een offerte van een merkloze BOVAG-garage (met originele Renault-onderdelen) klaar liggen van € 170 incl), bleek het ineens nog wel binnen de norm te liggen. Rara?

Niet netjes... Als je goed van vertrouwen bent en niet kritisch doorvraagt, weet je dus niet of vervanging wel/niet terecht is.

Maar goed, terug naar de auto. Afgelopen zomer heen en weer geweest naar Zweden (ca. 3000 km) en dat ging allemaal smetteloos. Dan zie je direct het verbruik inzakken, ondanks de hogere kruissnelheden in Duitsland. Met kruissnelheden van 140 - 150 was 1:19 goed haalbaar. Bij veel snelwegritten in Nederland in de nazomer, zakte het verbruik zelf tot ruim 1:21. En dan rij ik gewoon 120 (126 op de teller), maar veelal in het weekend en vroeg en dus zonder file. Zo zie je maar dat files slecht zijn voor het gemiddelde verbruik en dus het milieu. Verder eigenlijk helemaal geen problemen gehad het afgelopen jaar, ook geen gekke electronica-klachten. Het blijft dus een fijne wagen, luxe, pittig, stil, comfortabel, erg ruim en redelijk zuinig.

Ik rij regelmatig via mijn werk in "pool-auto's" en ben iedere keer weer blij als ik in mijn Renault mag stappen. Voor de beeldvorming, Opel Astra: niet vooruit te branden, VW Golf (ok, pre-commonrail): rumoerig, Peugeot 307/308: weliswaar stil, maar geen contact met de auto, schakelt hakerig.

Ook valt het me op, dat ondanks de ijsdagen die we achter de rug hebben, dat de kachel het erg goed doet. Als ik de straat uitrij (ca. 150 meter) komt er al warme lucht. Erg fijn, vooral voor de kids.

Anyway, ik ben nog steeds een tevreden Renault rijder, ben alleen een beetje teleurgesteld in de technische afwikkeling van de Renault garage / Annex dealer. Niets aan te merken op de service en vriendelijkheid, maar het vertrouwen is wel weg.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.