Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Tech Line (2007)

autoreview

Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Tech Line (2007)

Signalement

UitvoeringMégane Grand Tour 1.6 16V Tech Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf123.000 km
KM-stand laatst436.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vervolg en onderhoud

  • 407.500 km

Deze review is een vervolg op mijn review over de periode van 123000 tot 382000 km. Daar verwijs ik dus naar, de eerste foto nu is dezelfde als in die review.
Van de ene dag op de andere kon ik niet meer inloggen met de melding 'e-mailadres onbekend'. Jammer, dan dus maar een nieuw account aangemaakt onder dezelfde naam en e-mailadres. Mijn eerdere reacties zijn nu onder de naam van 'Anoniem' in plaats van DJS8 te zien.

Goed, de Megane heb ik nog steeds. Van de winter heb ik de wielen met vierseizoenenbanden eraf en de wielen met de winterbanden erop gezet. Die zijn nog niet versleten, jammer om die ongebruikt te laten liggen. Als ze versleten zijn vervang ik ze niet meer, daar heb ik dus vierseizoenenbanden voor.

De GPS-antenne doet het nog steeds niet, inmiddels ben ik volgens de navigatie in plaats van midden op de Middellandse Zee in Zuid-Spanje aangekomen, ik rijd dus weer op land! Bovendien wil het scherm ook niet meer goed omhoog uit het dashboard komen. Die gebruiken we dus niet meer.
De eerdere punten blijven natuurlijk, zoals de wielophanging die als het koud is de eerste kilometers kraakt bij op verkeersdrempels en de knoppen van de centrale vergrendeling op de portiergrepen, die het dan weer wel en dan weer niet doen.

Nieuw is dat de motor in de opwarmfase na even stationair te draaien bij een kruispunt of bij uitrollen in zijn vrij, net niet meer helemaal trillingsvrij meer loopt. Dan gaat na een tijdje ook het motormanagementlampje knipperen. Volgens het instructieboekje betekent dat: minder gas geven. Maar bij stationair draaien gaat dat niet natuurlijk. Zodra je weer (rustig) doorrijdt gaat het lampje weer uit. De work-around: niet meer in zijn vrij laten uitrollen. Als de motor goed warm is, doet zich dit verschijnsel overigens niet voor.

Gezien de leeftijd en kilometerstand zou het mogelijk kunnen zijn dat een van de penbobines de geest aan het geven zou zijn. Dat was vroeger bij deze Megane een bekend zwak punt. Ik heb ze alle 4 vervangen, evenals de bougies. Daarvan heb ik de electrodenafstand op 0,8 mm gezet. 1 penbobine zat los, het schroefje waarmee die vast zit greep niet meer goed vast. Bij 1 andere penbobine zat er al een niet-origineel schroefje in, kennelijk komt dit vaker voor. Hoe dan ook, na vervanging kon ik geen verschil merken en was het verschijnsel niet verdwenen.

Bij deze gelegenheid viel mij ook op dat het expensievat bijna leeg was, en de koelvloeistof dus duidelijk onder het minimale peil stond. Gauw een kleine liter koelvloeistof erbij gegoten. Een maand later stond het peil op minimaal, en heb ik er een kleine halve liter koelvloeistof bij gedaan.

Ook nieuw: af en toe start de auto niet. Dat wil zeggen, als je op de startknop drukt dan klikt er van alles onder de motorkap, maar gaat de startmotor niet draaien. Gebeurt alleen bij lage temperaturen, maar veel systeem heb ik hier niet in kunnen ontdekken. Meestal doet hij het wel. Het maakt ook niet uit of hij 1 nachtje of een hele week heeft stilgestaan. Tot nu toe lukt het na meerdere pogingen altijd alsnog. En nu de temperaturen wat omhoog zijn gegaan start hij steeds probleemloos. Online gezien dat de startmotor het wel eens wil begeven, dus noodzaak voor vervanging zal zich dan waarschijnlijk komende winter gaan aandienen.

Half april de winterbanden weer eraf gehaald. De profieldiepte is nog ca. 4,5 mm dus die kunnen zeker voor Nederlandse omstandigheden nog wel een ronde mee. Het valt wel op dat de eerste haarscheurtjes zichbaar zijn. Valt me wel wat tegen van een set banden van 4,5 jaar oud die zomers niet in de zon staan of bewaard worden.

Eergisteren onderhoud en APK. De vorige beurt was al weer ruim een jaar en zo'n 42000 km geleden, dus het was ook wel weer eens tijd. Naast de reguliere dingen is er een wieldraagarm vervangen omdat er een stuurkogel versleten was (onder het motto 'dat is makkelijker en sneller dan de stuurkogel loshalen, zeker bij een oudere auto'), zijn de stuurhoezen vervangen, is de linker achterveer vervangen omdat daar een stukje afgebroken was, en is de autogordel linksvoor wegens slijtage vervangen door een exemplaar van de sloop. Wel wat dingen dus, maar het valt nog wel te overzien.

Er stond 1 foutmelding in het geheugen vanwege de nokkenaspositiesensor. Misschien dat die dan ook de aanleiding is van het motormanagementlampje. Maar zolang dat niet structureel wordt doen we niets, foutzoeken is in de huidige situatie lastig.

Het koelvloeistofpeil moet ik in de gaten houden. Er is geen zichtbare lekkage, maar het kan zijn dat er een inwendig lekje zit, of dat de verwarming een beetje lekt. Als de motor goed warm is en je stil staat, dan ruikt je in de auto een licht luchtje. Onder de motorkap ruik je dat niet. Zolang dit niet erger wordt rijden we er mee door, je zoekt je anders wezenloos naar de mogelijke oorzaak.

Tot slot nog een nieuwe APK-eis: het lichtbeeld van de mistlampen. Wel vreemd trouwens, mistlampen zijn laaggerichte breedstralers, dus hoe die zouden kunnen verblinden ontgaat me. Heb ik ook nog nooit gezien, in tegenstelling tot gewone verlichting die ook bij correcte afstelling verblindend kan zijn (vanwege de hoger gerichte rechter zijkant van de lichtkegel). Mistlampen gebruik ik nagenoeg nooit, dus ik koop liever niet twee nieuwe mistlampen. Gelukkig hoeven ze voor de APK niet te werken. Dus lampjes eruit en goedgekeurd.

Aan de genoemde 'dingetjes' merk je dat het langzamerhand wel een oudere auto aan het worden is. Hij ziet er ook niet meer uit als nieuw, met de nodige krasjes en deukjes, en bijvoorbeeld loszittende vloerbedekking bij de achterdorpels. Maar hij is nog steeds betrouwbaar, hij rijdt nog steeds goed, hij kost aan onderhoud nog steeds niet de hoofdprijs en hij roest ook niet. Bang voor kleine beschadigingen zijn we al lang niet meer. Verzekering is nu natuurlijk ook niet meer zo duur, want alleen nog WA. Bovendien zijn tweedehands auto's op benzine of LPG de afgelopen jaren nogal wat duurder geworden. Als je het over de Megane op LPG hebt: zomaar de helft duurder. Dat is het me voorlopig niet waard. Bovendien heb ik nog nooit zo lang en ver met 1 auto gereden, heb is ook gewoon leuk om te kijken hoe ver ik met deze vuilniszakgrijze ex-leaser ga komen.

Doorgaan?

  • 423.000 km

Afgelopen zondagmiddag wilde hij dus echt niet meer starten. Startmotor wil niet draaien. 's Avonds nog maar eens geprobeerd, en hoera, toen deed die het wel. Maar dit is toch wel vervelend, hij moet het wel betrouwbaar blijven doen. Dus maar eens naar de garage, met de vraag erbij om ook eens te kijken of de oorzaak van het knipperende motormanagementlampje (foutcode P0300, misfires, uit te lezen met een OBD2-lezer die ik voor dertig euro heb aangeschaft). Dat laatste bleek gauw gevonden: 4 bar te lage compressie op 1 cylinder. Bij stationair draaien dus te weinig compressie om goed te ontsteken, bij gas geven gaat dat nog wel goed. Achteraf gezien: hij rook wel eens wat naar benzine, en hoewel het toch al geen racemonster was vond ik ook al ik dat anderen steeds moeilijker kon bijhouden. Dacht dat dat aan de steeds meer voorkomende turbo's lag, maar met weinig compressie mist hij natuurlijk zelf ook wat pk's.
Dus ook deze motor (type K4M) kan uiteindelijk met LPG tegen klepslijtage aanlopen. Nou ja, na ruim vier ton dan, de meeste gebruikers halen dat waarschijnlijk om andere redenen niet.

En nu, wel of niet doorgaan?

Een cylinderkoprevisie is bepaald niet goedkoop want veel werk. Maar de garage heeft een beter idee: een cylinderkop van de sloop. Dan kan de cylinderkop met kleppen, nokkenas en al overgezet worden. Dat scheelt een hoop werk ten opzichte van revisie. Bovendien is de slijtage van een gebruikte cylinderkop afkomstig van een exemplaar op benzine waarschijnlijk beperkt. En dan vallen de kosten redelijk te overzien. Natuurlijk is rond 600 euro niet weinig, maar het is nauwelijks duurder dan een distributieriem vervangen. En dat moet iedere 120000 km. Zo bezien valt het eigenlijk nogal mee.

De startmotor vervangen kost ook enkele honderden euro's, maar alles bij elkaar ben ik voor (een kleine) duizend euro klaar. Als ik er dan een half jaar mee kan rijden, ben ik evenveel kwijt als aan de afschrijving die ik bij aanschaf van een nieuwere auto zou hebben. Ik zie niet waarom hij niet meer dan een half jaar verder zou kunnen, dus als het even meezit ben ik met reparatie goed af.

Ik moet er nog eens een nachtje over slapen, maar ik denk nu dat ik dit beestje gewoon ga laten repareren. En, beste lezer, wat vindt u?

De kop is eraf!

  • 424.500 km

Na ampele overwegingen vond ik wat de reageerders ook vonden: doorgaan. Want voor ruim 1000 euro heb je inderdaad geen andere auto in vergelijkbare staat. Althans, de kans om een beter exemplaar te vinden is klein. Ik weet wat ik heb, niet wat ik krijg. Dus de garage opdracht gegevens voor reparatie.

De startmotor is niet vervangen maar gereviseerd. Volgens de garage een prima oplossing die bovendien betrouwbaarder zou zijn dan een nieuwe startmotor uit China. Mij best, normaal gesproken was dit de eerste en de laatste keer dat dit aan de hand is geweest.

De cylinderkop vervangen viel de garage toch wel behoorlijk tegen! Renault heeft de constructie zo gemaakt dat de bouten waarmee de cylinderkop vast zit, zich onder de nokkenassen bevinden. Die moeten er dus sowieso uit. De cylinderkop bestaat bij deze motor uit twee delen, die van elkaar los moeten om de nokkenassen weg te halen. Het is dus niet een kwestie van een gebruikte kop met nokkenassen en al 'even' omwisselen. Te meer omdat ook het inlaatspruitstuk los moet. De gemakkelijke oplossing is om de cylinderkop met spruitstuk en al over te zetten. Maar dat kan niet bij een auto met multipoint LPG, omdat daarbij de injectoren in het spruitstuk zijn aangebracht.
Bovendien, om de kop te demonteren moet er ook een motorsteun los. En ook dat gaat relatief lastig bij deze auto.
Het is ook nog eens lastig om de nokkenassen in de juiste positie te zetten. Dat bleek dan ook niet te zijn gelukt, de motor liep beroerd. Het komt er op neer dat het speciale Renault-gereedschap daarvoor eigenlijk onmisbaar is. Toen ze dat hadden weten te lenen, zagen ze meteen de fout en kon de juiste stand worden gevonden.
Aldus mijn garage, of een Renault-specialist dit alles ook vindt weet ik niet.

Al met al heeft de vervanging de garage flink meer tijd gekost dan voorzien. Ik was de auto een volle week kwijt.

Interessant om te zien: van 1 van de uitlaatkleppen waren aan de rand kleine stukjes afgebroken. Daardoor dichtte hij niet meer goed af. Daar heb ik dus pakweg 30000 km mee gereden. Het motormanagementlampje lichtte voor het eerst een jaar geleden of zo op. Vervanging was dus nu echt wel nodig.

En hoe rijdt het nu? Nou, gek is dat, de motor klinkt en voelt toch net een beetje anders. Of dat na een tijdje zal veranderen zal nog moeten blijken.
Dat alle cylinders nu weer goed meedoen is wel te merken. Alsof ik van een 1.4 in een 1.6 ben gestapt. Hij komt nu merkbaar makkelijker op gang.
Bij gas geven bij lage toerentallen met warme motor, optrekkend tussen pakweg 1200 en 2200 toeren in de tweede of derde versnelling, hikt de motor een paar keer. Zowel op LPG als op benzine, hoewel het op LPG net wat erger is. Dat deed hij voor de vervanging van de cylinderkop niet. Bij weinig gas (constante snelheid) gebeurt dat niet. Als work-around trek ik nu op tot minimaal 2700 toeren voor ik schakel, dan is in de volgende versnelling het toerental hoger dan het kritische bereik.
Bij stationair draaien met warme motor, bijvoorbeeld voor een stoplicht ruikt hij ook een beetje naar benzine/LPG.
Er is dus nog iets niet helemaal in orde. Of ik daar naar ga laten kijken weet ik nog niet.

Nou, in principe hij kan weer! De 8 ton die een van de reageerders noemt ga ik zeker niet halen, daarvoor is rond 30000 km/jaar niet genoeg. Maar wie weet zit het half miljoen er wel in. Dat is nog ruim 2,5 jaar. Anderzijds, mijn vrouw vind het niet fijn als de auto een 'gebruiksaanwijzing' heeft. Als ik me zelf ook te veel ga ergeren aan het hierboven beschreven hikken bij gasgeven, kan het toch zijn dat vervanging in beeld gaat komen.

Navigatiescherm steekt de kop weer op

  • 424.600 km

Het beweegbare navigatiescherm wilde niet meer uit zijn holletje komen. Tenminste, niet als het nog koud is in de auto. Na een rit van drie kwartier met de temperatuur op 22 graden deed hij dat met tegenzin nog maar voor een derde.
Internet is wederom onze beste vriend. Op een Duits forum kwam ik tegen dat iemand dat probleem ook had, en dat had weten op te lossen door de geleidingssleuven die in de kunststof zijkanten van de schermunit zitten en waar een stalen pinnetje in loopt, wat te verwijden. Dat is te doen: de afdekkap van het systeem in het dashboard zit met 4 klemmetjes vast en kan je opwippen (met enig kracht, na 12 jaar niet te zijn geopend, ik heb daarvoor een smal plamuurmes gebruikt). Dan de stekker van de lichtsensor loshalen (eerst palletje indrukken) en de afdekkap is los. De unit met het navigatiescherm zit met 4 Torx schroeven vast. Die losschroeven en je kan de hele unit oplichten. De twee stekkers aan de onderzijde loshalen (eerst palletje indrukken) en de hele unit uitnemen. Zo kan je dus ook de hele unit met beeldscherm en al vervangen, mocht dat nodig zijn.
Het kunststof verstevigingsstangetje aan de bovenzijde van de unit losschroeven, daarna een van beide zijkanten van de unit losschroeven (vier Torxschroefjes). Dan die zijkant een beetje naar boven oplichten (halve tot hele cm), en vervolgens naar de zijkant voorzichtig eraf trekken en opletten dat de 5 kleine geleiderolletjes niet zoekraken. Montage in omgekeerde volgorde, goed opletten dat het stalen pinnetje in dezelfde stand staat als aan de andere nog niet gedemonteerde zijkant (anders staat het scherm scheef) en dat het stalen veertje in het midden op de microswitch drukt (is een heel dun zwart plastic pinnetje) en niet eronder.
De losse zijkant heb ik ingespoten met siliconenspray. Dat had als effect dat het scherm het helemaal niet meer deed. Vervolgens heb ik de geleidesleuf van het stalen pinnetje met een sleutelvijltje iets wijder gemaakt. Ik verwachte daar weinig van, want de breedte van het sleufje leek al iets groter dan de dikte van het pinnetje (met schuifmaat gemeten). Dat uiteraard aan beide zijden gedaan. En toen, tot mijn verbazing, kwam het scherm wel weer omhoog! Weliswaar niet zo ver als vroeger, misschien had ik het laatste stukje van de geleidesleuf nog wat meer moeten verwijden. Maar goed genoeg om het scherm af te kunnen lezen. De navigatie doet het al lang niet meer (GPS-ontvanger in de antenne stuk), maar ik kan de andere instellingen van het audiosysteem nu wel weer maken. Succeservaring, altijd leuk!

Overigens heb ik een week zonder schermunit rondgereden. De radio doet het dan wel, maar het schermpje tussen de meters waar normaliter de zender wordt weergegeven, geeft dan geen radio-informatie weer. Ook het menu niet, dus als iemand op de menuknop drukt verdwaal je daarin en weet je niet in welke stand de radio staat. De schermunit is dus wel noodzakelijk om de radio te kunnen gebruiken.

Nieuwe APK en toch ingeruild

  • 436.000 km

De afgelopen tijd flink getwijfeld wat te doen. De reden: het vervangen van de cylinderkop is toch niet helemaal goed gegaan. Hij rijdt er best goed mee, maar hij lekt olie. De oprit is dus nu behoorlijk vervuild. Daar baal ik van. Een poging van de garage om dat te stoppen had geen resultaat. Inmiddels is een tweede poging gedaan en nu lijkt het beter, maar of het lekken helemaal is gestopt weet je pas na langere tijd. Ook interne olielekkage: er zit nu wat olie in het koelsysteem, te zien in het koelvloeistoftankje. Voor het vervangen van de kop was dat nog brandschoon. Ik krijg toch het idee dat de kop en blok niet zijn gevlakt. Kan ook niet voor het bedrag wat ik er voor betaald heb, maar als ik met dit van tevoren had gerealiseerd, had ik dit niet laten doen.
Een financiele miskleun is het desondanks niet. Ik heb er nu nog een half jaar mee gereden en als ik een half jaar geleden een andere auto had gekocht, was ik aan afschrijving ook die ongeveer 1000 euro kwijt geweest. Of anders gezien, een half jaar geleden had ik (tenminste) 1000 euro meer moeten betalen voor een vervangende auto dan nu. Maar de goedkoopste periode met deze auto was het dus niet.

Er is bovendien meer aan de hand. Bij stilstand, voor een stoplicht of in de file, ruikt het in de auto enigszins naar benzine en olie. Onder de motorkap blijkt dat de afdichting tussen motorcompartiment en paravan beschadigd is en dus niet meer afdicht. Gevolg: lucht uit de motorruimte wordt nu door het ventilatiesysteem aangezogen. En aangezien er kennelijk iets lekt in de motorruimte ruikt het dus in de auto niet prettig meer bij stilstand. Dat was voor vervanging van de cylinderkop nog niet het geval.

Sinds januari is de radio stuk. En hoe, ik schrok me de eerste keer wezenloos! Na een half uurtje begint hij keihard te piepen. En dat ook als hij uit staat. Helemaal uit in de zin dat hij stroomloos is staat hij kennelijk nooit. Ik heb de luidsprekeraansluiting achter op de radio los gehaald. Nu is het dus stil, geen radio en geen carkit meer. Niet ideaal. Een ander exemplaar van de sloop is niet makkelijk te vinden, en kost dan al gauw 150 of 200 euro. Dat heb ik nog maar niet gedaan gelet op bovengenoemde problemen.

Dan wordt het een optelsom van dingetjes. Radio stuk, navigatie stuk, af en toe inhouden bij flink gas geven bij lagere toerentallen, de keyless entry werkt niet goed meer (de afstandsbediening op de keycard nog wel overigens, en keyless start werkt ook nog feilloos), er komt af en toe een tik onder de auto vandaan, de vering kraakt bij koud weer, de koppeling giert bij koud weer (ook al weer meer dan een ton, en het wordt niet erger). Allemaal nog wel acceptabel als hij verder voor weinig fijn blijft rijden, maar samen met die stank en olielekkage moet ik concluderen dat het nu welletjes is geweest. Als het al gaat lukken om dat allemaal min of meer in orde te krijgen ben ik zeker nog behoorlijk wat geld en tijd kwijt. Dat is hij niet meer waard.

Hij heeft nog wel een nieuwe APK gekregen. De reden: ik wist nog niet precies wanneer ik een opvolger gekocht zou hebben. En door het corona-gebeuren reed ik sinds half maart er nog maar weinig mee. Onze tweede auto staat zelfs weken stil tussen twee ritten in. We zouden het nu ook met 1 auto af kunnen, maar onze tweede auto vind ik eigenlijk te klein om als enige auto te dienen. Omdat de APK eind mei afliep, toch nog laten keuren, zodat we rustig de tijd hebben. Dat kostte een stuurhuishoesreparatie en een draagarm, samen voor 200 euro.

Ondertussen dus op zoek naar een andere auto. Voor de hand ligt weer een Megane, die is tenslotte prima bevallen. Maar dat ligt toch wat genuanceerder.
Een Megane 3 met de Renault 16v motor is ten laatste uit 2013 (in NL) en dus minstens 7 jaar oud. En dan zit er nog geen LPG in. De 1.2 TCe is, als ik internetfora moet geloven, niet vrij van problemen. En er zijn berichten over zware motorschade. Niet bij iedereen, maar wel zo veel dat dat in Frankrijk tot behoorlijk wat klachten leidt. Dat is dus wel een risico, als ik LPG laat inbouwen wil ik er lang mee toe kunnen. De 130 pk versie heeft bovendien last van inhouden. En een diesel is me door mijn vrouw verboden.
Ik heb bij de dealer in de Megane 4 gezeten. Ongeveer even ruim als mijn Megane 2, maar de binnenspiegel zit zo laag dat ik er niet onderdoor kan kijken. Dat is echt een dealbreker.
Alles bij elkaar: geen Megane meer dus.

Nog even een nieuwe Dacia Logan op LPG overwogen, maar die wordt volgend jaar vervangen, en de huidige is geen topper qua passieve veiligheid. Met automatische airco zit je in NL aan het topmodel vast. In Frankrijk niet, maar de dealer wil niet nagaan of je dat makkelijk kan ombouwen. Met trekhaak en metallic lak ben je dan toch ook al 18 of 19 mille kwijt. Dat is dan toch niet meer zo heel aantrekkelijk.

Het is geworden..... een (pas) drie jaar oude VW Golf 1.0 TSI Comfortline Variant. Nagenoeg even groot (zowel van buiten als van binnen) als de Megane 2. Als ik LPG in laat bouwen (kost 2600 euro) dan ben ik qua aanschaf even duur uit als met zo'n Dacia, maar ik heb wel heel wat meer veiligheid, rijcomfort en uitrusting. Qua gebruikskosten komt die Golf vergelijkbaar uit met de Megane, of zelfs wat goedkoper omdat hij zuiniger is.

Op 8 juni 2020 neem ik dus afscheid van de Megane.
Nog nooit heb ik zo lang met 1 auto gedaan (7,5 jaar) en er zo veel kilometers mee gereden (325.000). En dat tegen superlage kosten, vanwege de LPG-installatie en omdat er niet veel stuk is gegaan. Ik heb de kosten niet exact berekend, maar het is all-in (dus ook verzekering en belasting) zo'n 13 cent per kilometer. Dat ga ik niet meer evenaren, aangezien ik nu niet meer zo veel rijdt als voor de corona-crisis. Verbruik op LPG was rond 1 op 11, bij gebruik in Duitsland 1 op 10 (met 130 km/h op de snelweg) en sinds afgelopen maart (met 100 km/h op de snelweg en vrijwel geen stadsverkeer) bijna 1 op 12. Naar maatstaven van 2007 netjes.
Een auto die bovendien ruimer is dan hij eruit ziet, met een fijn rijcomfort, een aangename wegligging, fijne uitrusting (Tech Line versie, het panoramadak zal ik gaan missen!) en over het algemeen heel betrouwbaar (het model van na de facelift van 02-2006).
Top dus! Ik hoop dat de Golf dat zal gaan evenaren.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens