Renault Mégane Grand Tour 1.4 16V Business (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Grand Tour 1.4 16V Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 58.000 km |
KM-stand laatst | 76.300 km |
- 62.500 km
De golf plus moest weg vanwege het bijna bereiken van de km stand 160000. Dus mocht ik wederom een poolauto 'uitkiezen'. Nieuwe leasers mogen nog steeds niet besteld worden.
Uit de pool van ongeveer 30 auto's waren op dat moment de meeste auto's van het kaliber 207 en Clio.
Deze megane was samen met een Astra de enige 5 deurs auto die beschikbaar was. Omdat de Astra geen climate control had en deze wel is de keuze op deze Megane gevallen.
In vergelijking met de duitse auto's die ik hiervoor reed vind ik de Megane zijn afwerkingsniveau net iets minder. Dan bedoel ik bijvoorbeeld het dichtslaan van de portieren wat iets blikkerig klinkt of een rammeltje bij het achteruitrijden of op slecht wegdek. Zeker gezien de km stand van deze auto is dat gewoon een stuk minder.
De auto bied wel genoeg ruimte, maar omdat LPG ingebouwd is en er geen opblaasset bijhoort maar een gewoon reservewiel, ligt de reservewiel gewoon in de bagageruimte. Wanneer is volledige ruimte nodig heb moet ik eigenlijk het reserwiel thuis laten. Bij een eventuele andere LPG auto zou ik altijd voor een opblaasset kiezen.
Prestaties van de auto zijn net acceptabel, maar dan moet je relatief ver doortrekken in de versnellingen. De auto heeft onderin niet veel kracht. Vermogen heeft ie wel (100pk) maar dus wel bij hoge toerentallen, dit maakt het rijden er wel iets minder comfortabel op. Maar het geluidsniveau is wel laag, een diesel maakt wel meer lawaai.
Het verbruik val behoorlijk tegen, hoewel de boorcomputer gemiddeld 8,5 l/100km aangeeft, is dit in de praktijk 10 l/100km (LPG). Dat is natuurlijk niet duur rijden, maar je moet wel vaak tanken op LPG, na uiterlijk 530 km is de LPG tank leeg.
De auto rijdt prima op LPG, ik merk geen verschil in prestaties met benzine.
Het starten bij een warme motor gaat niet helemaal lekker, hij slaat wel direct aan maar draait de eerste 20 seconden te weinig toeren waardoor ie bijna afslaat. Inmiddels is ie al 2 keer wel afgeslagen. Dit heeft niets met LPG te maken, want hij start op benzine. Mocht dit vaker gebeuren zal ik een dealer opzoeken, maar de auto heeft bij 57000 nog een beurt gehad.
- 76.300 km
Omdat de problemen met de warme start aanhouden en tevens het aibag lampje ging branden is de auto naar de dealer geweest om dit op te lossen. De dealer heeft een stekkerverbinding onder de stoel vastgezet mbt het airbag probleem. Tevens is het injectiesysteem gereinigd.
Na die tijd is de warme start wel beter geworden maar probleem is denk ik niet helemaal opgelost. Na de warme start zie ik namelijk dat het toerental toch net iets lager ligt dan normaal bij stationair draaien.
Daarna nog een keer een probleem gehad dat de auto een keer afgeslagen is bij wegrijden in de sneeuw in zijn 2. Op zich niet erg maar de fabrieksradio vroeg daarna om een code. Die ik niet heb want zit niet bij de leasepapieren. De dealer kon voor 10 euro wel de code verstrekken.
Een paar dingen vallen me op (wrs omdat ik Duitse auto's gewend ben):
De boardcomputer geeft bij een actieradius van
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.