Renault Mégane 1.9 dCi Privilège Comfort (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane 1.9 dCi Privilège Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een half jaar bezine gereden te hebben dwong veel rijden mij weer richting een dieselauto. De 307 beviel mij op zich goed, maar ik vond de 110 pk HDI motor te zwak. Verder was ik erg gecharmeerd van het uiterlijk, de uitrusting en de veiligheid van de nieuwe Megane zodat de keuze uiteindelijk op een donkergrijze 5-deurs uitvoering is gevallen.
In het vooronder ligt de bekende 120 pk dCi motor. Dit is in mijn ogen veruit de beste motor die voor de Megane gekozen kan worden. Standaard is de auto voorzien van een 6-bak die qua verhouding netjes aansluit bij de motor zodat een vlot geheel ontstaat. Met name in het gebied tussen 2000 en 3500 toeren in 3 en 4 is de Megane snel, heel erg snel. Bij gas geven moet de turbo heel eventjes nadenken, maar dan wordt je door een reuzenhand met een noodgang richting horizon geslingerd.
Verslavend en ook erg prettig. Op licht bergaf lopende weg heb ik 210 km/uur op de teller gehad (200 echte volgens de GPS-meting) en dat moet na lang aandringen op vlak terrein ook wel haalbaar zijn.
Ook bij wat rustiger gebruik is de Megane een prettige reisgenoot. Bij legaal snelwegtempo zijn er nauwelijks rijgeluiden te horen en ook als het wat sneller gaat blijft de rust gehandhaafd. Het verbruik blijft dan nog binnen de perken. 1:18 bij normaal gebruik is goed haalbaar. Maar trap je hem op zijn staart dan moet je uiteraard grof inleveren op dat gebied.
De Privilege Comfort uitvoering die ik heb gekozen is voorzien van een lichtbruin half-leren interieur en heeft verder als opties automatische airconditioning en xenon-koplampen. Als extra heb ik een Pioneer DVD-navigatiesysteem laten monteren.
Toen de Megane nog vrij nieuw was in het straatbeeld waren de positieve reacties van mensen die het een bijzonder chique auto vonden niet van de lucht en dat is eigenlijk nog steeds zo. Het lijkt bijna alsof je een klasse of twee hoger rijdt. Het enige waarin dat niet tot uiting komt is de binnenruimte. Voor de passagiers valt het nog wel mee, al zullen twee stevige volwassenen zich niet lang thuis voelen op de achterbank. Door de aflopende daklijn houdt de hoofdruimte niet over, en bij bestuurders die langer zijn dan 1.80 m blijft er voor de achterpassagier bar weinig beenruimte over.
De kofferbak is door de vorm van de achterklep erg beperkt qua toepassingsmogelijkheden, ook al is de inhoud qua liters nog wel redelijk. Vlakke bagage kan goed meegenomen worden, maar wat hogere dozen komen al snel in de problemen. Ook is de laadopening behoorlijk smal. De beperkte bagageruimte is eigenlijk het grootste minpunt aan de auto.
Aan de praktische kanten heeft Renault ook gedacht. Zo is de geïntegreerde tankdop een wereldvondst, zijn er overal kleine bakjes en vakjes om losse spulletjes in op te bergen en worden bijvoorbeeld de vloermatten vastgehouden met stevig klittenband, in plaats van de bekende, altijd afbrekende of kwijtrakende schroefdopjes.
Tenslotte is er nog een aantal kleine praktijkirritaties.
Zo is de bediening van de ruitenwissers onlogisch. De regensensor activeert zichzelf niet maar moet eerst door middel van de handel tot leven gewekt worden. Pas daarna gaat alles automatisch.
Verder zit de hoofdschakelaar van de cruise-control op een onzichtbare plek achter het stuur. Tenslotte is het opbergvak in de armsteun van het portier een leuk idee, maar door het gewicht van de erop leunende arm begint het klepje al snel te kraken. Voor het overige voelt het interieur erg solide aan en is het uit goed ogende materialen opgetrokken.
Concluderend ben ik erg tevreden met mijn keuze voor de Megane. Tot nu toe bewijst hij zich dagelijks als een zeer prettige en betrouwbare auto, die voorzien is van alle luxe en je als bestuurder flink wat werk uit handen neemt. De auto houdt zelf zaken als oliepeil, bandenspanning en verlichting in de gaten. Uitgevoerd met een navigatiesysteem hoef je je als bestuurder eigenlijk alleen nog maar te concentreren op het rijden zelf.
PROBLEMEN
Geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren