Renault Mégane 1.9 dCi Dynamique Luxe (2003)

autoreview

Renault Mégane 1.9 dCi Dynamique Luxe (2003)

Signalement

UitvoeringMégane 1.9 dCi Dynamique Luxe
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De keuze voor de Megane is gemaakt op basis van rijeigenschappen, stoelen, motor en uitrusting. De auto is compleet, de motor is goed en het design (zeker toen ie net uit was) is en blijft apart.

Na ruim twee jaar rijden voldoen de stoelen en de rijeigenschappen nog steeds goed. Door vele problemen met o.a. remmen, electronica, mechanica en nu ook motor (zie onder) zal ik waarschijnlijk nooit meer een Renault kopen.

Op verzoek van lezers hierbij ook een ’echte’ review van de Megane:
---------------------------------------------------------
De Megane is een fijne ’lange-afstands’auto. De stoelen zitten goed, de motor is krachtig genoeg om vlot te rijden en vooral door de 6e versnelling is het heerlijk cruisen bij 120+ snelheden. De auto is echter duidelijk op comfort ingesteld en bij snelle bochten gaat de auto snel glijden over de voorwielen. Zeker na enige tijd wordt de vering ’soepeler’ en wordt de auto meer een vliegend tapijt dan een kart.
De gadgets die op de auto zitten maken het leven gemakkelijk (ze gaan wel eens kapot, maar als ze het doen is het prettig). Ik noem dan even de handsfree card, de cruise control, de climate control, de regensensor en de zelfdimmende binnenspiegel.
De knoppen van de cruise control zitten bij een normale stuurgreep net te laag, je moet dus het stuur anders vastpakken om de knoppen te bedienen. Daarnaast vind ik persoonlijk dat de versnellingspook te lang is, waardoor sportief schakelen lastig wordt.
Alles aan de Megane heeft net niet het kwaliteitsgevoel dat ik van zo’n auto (met zo’n prijs) verwacht. Er zitten te grote kieren tussen de delen van het dashboard, de knopjes/schakelaars voelen alsof het de laatste keer is dat ze het willen doen, overal hoor je kraakjes en piepjes en dat is teleurstellend.
Voor diegene die na het lezen van deze review (en andere) toch een Megane wil aanschaffen raad ik de Cabasse CD-wisselaar (met veel boxen) aan. Het is een dure optie, maar het is echt een fantastisch apparaat (tevens zo ongeveer het enige dat nog niet kapot is geweest). Super geluid om het fileleed te verzachten...

PROBLEMEN

Komt ie:
- Cruise control slaat stappen over (was ook al in Vel Satis en Laguna, maar nog geen oplossing voor)
- Vervangen alle sensoren in de deurklinken
- De stoelen zitten na het terugklappen (3-drs) niet goed vast, er moet dan nog even een zetje tegenaan gegeven worden. Dit ligt volgens Renault aan het ontwerp van de stoelen en kan dus niks aan gedaan worden.
- Vervangen binnenspiegel ivm trillen
- Vervangen buitenspiegels ivm slecht in/uitklappen. Hierna nog regelmatig opnieuw moeten inspuiten, omdat ook de nieuwe niet goed zijn.
- Plafond opgevuld ivm trillen dashboard.
- Brandstofmeter: Dashboard ge-reset omdat meter niet vol aangaf bij volle tank.
Kon max 45 liter tanken in 60 liter tank.
- Brandstofmeter: Nieuwe vlotter in tank
(resetten had niet geholpen)
Gevolg lekkage van een paar liter diesel direct na tanken.
- Nieuwe afdichtring bij vlotter
- Richtingaanwijzers voor herhaaldelijk stuk.
- Koplamp rechtsvoor ook. Bedrading bleek niet goed te zitten.
- Strepentrekkende rechter ruitenwisser, ongeveer 4 nieuwe setjes gehad totdat het aan de afstelling bleek te liggen.
- Piepende remmen. 4 keer voor teruggeweest en uiteindelijk een ’anti-piep-setje’.
Renault had probleem opgelost...
- Ramen sloten niet goed. Het laatste stukje sloot pas aan na een drempel...
- Lichtsensor kan niet ingesteld worden. Bij erge regen gaan de lampen niet aan.
Ik heb de lampen maar gewoon altijd aan laten zetten.
- Regensensor gaat heel snel naar de snelste stand terwijl dat lang niet altijd nodig is.
- Regensensor heeft al meerdere malen aangegeven kapot te zijn. Auto uit en opnieuw starten is melding weg.
- Achterbank laat helemaal los bij opklappen. Sta je ineens met de bank in je handen..
- Linkerdeurmat verschoof steeds. Uiteindelijk moest een gat geboord worden om de mat vast te leggen.
- Cruise Control knoppen zijn meerdere malen vervangen. Na het vervangen liep het stuur aan.
Dus opnieuw terug om het ’lint’ van de knoppen goed te doen.
- Motor hield sterk in bij 2000 toeren. Volgens Renault lag dit aan de ECR(?) klep. Deze is vervangen, maar euvel niet verholpen.
- Deurrubbers piepten bij het rijden over drempels. Rubbers zijn ingespoten, maar nu kraakt de hele auto bij drempels.
- Tik in het stuurwiel bij volledige uitslag, dit bleek een schroefje te zijn. Na vervanging verholpen.
- Kabelsysteem bij versnellingsbak vervangen. Eerder was de versnellingspook al losser gaan zitten, waardoor schakelen ’onzeker’ werd. Dat is toen opgelost door de kabels aan te spannen. Briljant systeem, kabels. Bij 100.000 moesten de kabels vervangen worden, omdat ze niet meer aangespannen konden worden. Zo briljant was de uitvinding blijkbaar ook niet...

Update 122.000
- Melding ’inspuiting controleren’ verscheen op het display, tesamen met het service lampje. Hiervoor is bij de beurt een gloeibougie vervangen. Dit heeft het euvel ongeveer een week opgelost, daarna verscheen de melding weer.
- Het kraken van de auto bij drempels was volgens de garage opgelost door de rubbers bij de achteras in te vetten. Het kraken was er echter bij de eerste drempel nog steeds.
- Het volledig sluiten van de ramen werkt niet meer naar behoeven. Hiervoor is het mechanisme ingevet, maar bij aanhoudende problemen zou ik hiervoor terug moeten komen om het volledige mechanisme te vervangen.
- Het inhouden van de motor bij 2000 toeren was ook niet naar behoeven opgelost.

Update 124.000, de auto moest terug naar de garage voor een terugroepactie (in verband met de ramen).
- Melding ’inspuiting controleren’ (2e) bleek dit keer te liggen aan een kapotte voor- en naverwarming van de motor. Hiervoor met een ’setje’ besteld worden.
- Het kraken van de auto blijkt te liggen aan het feit dat de deuren langs de carosserie schuren, dus niet aan de rubbers en de achteras. Ook hiervoor moet een ’setje’ besteld worden.
- Het probleem met de ramen lag niet alleen aan de terugroepactie (wat dit dan ook in mocht houden), maar aan een zo goed als versleten kabeltje (mag dat na 2.5 jaar ????)
- Het inhouden van de motor kwam door een relais schakelaar bij het gaspedaal. Dus niet aan de EGR klep die bij 105.000 vervangen is.

Update 126.000:
De auto is nu ongeveer een weekje terug van een 2-daagse sessie bij de garage.
Ik moet eerlijk zeggen, in eerste instantie was ik onder de indruk van de resultaten.
De kerstverlichting op het dashboard was eindelijk uit (toch zo’n 5000 km mee gereden), de ramen gingen weer soepel open en dicht en de auto kraakte zelfs niet meer !!
Het mocht helaas niet zo lang duren...

Na ongeveer 2 dagen begonnen de deuren weer steeds meer te kraken en de binnenspiegel dimt de hele dag (dit zou ook opgelost zijn bij de garage). De blower was gelukkig ook weer gerepareerd, als deze op volle kracht aan het blazen was (ramen schoon is best fijn) trilde de hele auto... De motor doet het wel weer zoals het hoort.

Update 144.000
De auto is recentelijk van nieuwe deurrubbers voorzien en deze hebben het kraken van de deuren aanzienlijk verminderd. Weg is het niet, maar ik geef het op om daar weer voor terug te gaan. De garage weet het inmiddels ook niet meer.
De laatste problemen hebben zich geconcentreerd rond het airbaglampje. Deze lichtte regelmatig op tesamen met het servicelampje. Storing in de airbag zorgt automatisch voor het opengaang van de deuren. Na enkele honderden meters ging het lampje weer uit en de deuren weer op slot. Dit wordt heel vervelend na verloop van tijd. De garage heeft uiteindelijk (2e sessie) het euvel kunnen vinden. De stekker van de schakelaar van de passagiersairbag was vies en maakte dus slecht contact. Dat verzin je toch niet....

De Megane is nu enkele weken storingsvrij en ik hoop dat dat zo blijft tot het eind van het jaar. Dan gaat ie er (eindelijk) uit.

Update 166.000
Het ging zo goed..... Al een tijdje zonder problemen rondgereden en eindelijk het gevoel dat de Renault ’af’ was (immers nooit geweest zoals het zou horen bij een nieuwe auto). Helaas begon tijdens de vakantie in Italie de airco te lekken. Niet zoals het hoort condens onder de auto, maar onder het dashboardkastje vandaan. In eerste instantie valt dat niet zo op, omdat het netjes onder de mat loopt, maar het werd steeds erger en de opbergvakjes onder de matten bij de voorstoelen stonden halfvol met water !!! De auto bij de garage afgezet voor reparatie en het duurde een week (!) voordat hij weer gerepareerd was. Het kachelhuis was defect. Dat moet dan besteld worden en dat duurt effe.
Als het goed is doet de auto het nu tot de 180.000...
De nieuwe is inmiddels besteld en ik ga nu voor kwaliteit: Toyota.

Update 174767
Gestrand in het zicht van de finish...........
Helaas ging het lampje STOP branden, met de melding: Inspuiting Defect (die hadden we nog niet gehad). Na herstart van de auto was het lampje weg, maar met een lange rit voor de boeg, toch maar even naar de garage. Daar werd geconstateerd dat er een groot probleem in het brandstofsysteem was. Kortom, huurauto mee en de Renault achtergelaten. Op de dag dat de nieuwe geleverd werd, was de Renault niet klaar. Bij de reparatie (oplappen voor het inleveren) was een van de gloeibougies afgebroken. Deze moest van binnenuit uitgeboord worden en dat werd een dure reparatie... De afloop weet ik niet, want ik ben met de huurauto de nieuwe lease gaan ophalen. Review volgt.

4,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.