Renault Mégane 1.6 16V Expression Comfort (2004)

autoreview

Renault Mégane 1.6 16V Expression Comfort (2004)

Signalement

UitvoeringMégane 1.6 16V Expression Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf105.860 km
KM-stand laatst149.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 106.012 km

Na jaar lang in een Hyundai i10 te hebben rond gereden is elke (grotere) auto een verademing. Deze Renault Megane, mede dankzij allerlei luxe is dat ook zeker!

Goed, eerste indruk is zeer positief. Ik, persoonlijk vind deze auto qua vorm zeer geslagen. Ook van binnen is het alles dik in orde. Ik weet niet precies welke model ik heb, maar auto is o.a. uitgerust met:
- automatische licht en regen sensoren;
- automatisch dimmende binnen spiegel;
- handmatige airco;
- 2 x elektrische ramen en spiegels;
- een heleboel airbags (8 naar mijn weten);
- leuke opbergvakken etc.

Ik kan prima zit positie vinden (stuur is in hoogte en lengte verstelbaar) en bestuurders stoel heeft ook optie om in de rug leuning e.e.a. aan te passen (ben naam even kwijt) wat voor mij zeker belangrijk is. Zit positie is prima, een hele vooruitgang t.o.v. i10.

Auto is op gas, een 1.6 16V motor. Omzetten van benzine naar gas en andersom gebeurt zeer soepel, zonder dat je iets daarvan merkt. Gas tank is gekomen in plaats van de reserve wiel en gas nippel is geplaatst naast het benzine sluif, dus van buiten af merk je niks van dat auto op gas rijdt.

Rij impressie
Auto rijd goed. Vermogen is voldoende, het is geen stoplicht sprinter - maar je kan meer dan goed met de verkeer mee komen. Nogmaals, i10 was behoorlijk traag, dus ook in deze opzicht ben ik vooruit gegaan. Stuur is direct, remmen reageren (te) goed, koppeling en gas zijn heel erg soepel en auto vangt goed je 'fouten'.

Auto is van binnen erg stil, bij 120 km/h kan je prima radio luisteren of met passagiers communiceren. Auto voelt ook stabiel en degelijk bij deze snelheden.

Problemen
Ja hoor, die zijn er ook. Megane is bekend om zijn elektronica en daar kom ik ook niet boete-vrij er vanaf. Auto is opgeleverd alleen met APK, zonder garantie. Ik heb expliciet deze afgekocht, daar de dealer maar liefst 995 euro vroeg voor 6 maanden Bovag garantie. Op een auto van 6950 euro, vond ik nog een rug erbij te veel.
Goed, problemen:

Suspensie / schokdempers achter zijn denk ik niet meer goed. Auto 'wibbelt' met de kont enigszins. Naar mijn mening zou dit niet door APK kunnen komen, dus ik zal dit nog met de dealer bespreken.

Elektronica:
Airbag sensor (passagiersstoel) - lampje brandt. Dit is ook bekend probleem bij andere merken met 2 deur uitvoering. Kwestie van af en toe die sensor vast zetten (klusje van 11 seconden).

Dat zijn problemen tot zover :-)

Auto krijgt over paar dagen grote beurt + vervangen van distributie riem. Naar inschatting zal me deze klus kleine 700 euro kosten bij universele garage.

Na eerste kilometers

  • 111.015 km

Goed, in vorige review heb ik aangegeven dat ik achter kant / schokdemper wat vreemd vond. Na onderzoek door dealer zelf + nog een garage (waarin ik vertrouwen heb) blijkt alles dik in orde te zijn. Het gevoel die ik heb als ik over de gat in de weg rij komt vanwege ophang constructie van de Megane. Dus - dat hoort zo en ik heb me geleerd om maar niet daarover te storen :-)

Auto heeft ook compleet grote beurt, inclusief distributie riem gehad - kosten 700 euro inclusief BTW. Vind ik nog wel mee vallen. Tot zover (kleine 5k km verder) behalve gas tanken en rijden weinig noemenswaardige problemen. Uiteraard, blijft het airbag sensor een 'probleem' - maar ik kan prima mee leven.

Wat andere dingen betreft, omdat ik 1 op 10 op gas rij en ik dagelijks 200 km rijd, ben ik elke derde dag bij de pomp. Bijkomende voordeel, ik spaar me kapot aan freebees achtige punten bij Total :-)) Een andere ding - het regen sensor is beetje 'vaag' ingesteld. Op zich doet ie het prima, maar soms slaat ie op hol - en dan gaat ie bij minste druppels in de snelste stand wissen. Geinig om te zien, maar compleet nutteloos. En ow - ja, licht sensor is super, maar automatisch dimmende spiegel is gewoon briljant! :-)

Tot zover deze update.

Eerste probleem

  • 122.075 km

Zo, na slechts ~16.000 km's is rechts achter band volledig versleten - maar dan alleen aan de buiten kant. Binnenkant is nog voor APK vatbaar.

Auto is op dit moment aan het uitlijnen - maar ik werd al gewaarschuwd dat deze type model valt niet uit te lijnen. Dus ik ben nu al aan het 'bewapenen' om het Renault aan te spreken - want dan is er sprake van design en / of fabricage fout.

Wij zien wat dat nog op zal leveren...

Laatste update

  • 146.000 km

Zo, weer ff een update - dan gelijk de laatste want auto wordt ingeruild voor een Ibiza ST Ecomotive.

Goed, zoals in vorige verslag geschreven kon auto niet uitgelijnd worden. Dit heeft ertoe geleid dat rubbers op de achter ophanging vervangen moesten worden. Dat kostte ook al weer klein 130 euro + 2 banden.

Verder had ik nog een LPG storing, waarbij in de motor e.e.a. slangetje los kwam. Dit resulteerde in de heel erg gas lucht binnen in en uiteraard bizar hoog verbruik op gas :-) Was redelijk snel / makkelijk opgelost - echter was ik weer 80 euro verder.

Ten slotte, veel storing gehad met achter lampen / units. Daar waren in week tijd drie lampjes stuk gegaan door een kortsluiting. Uiteindelijk opgelost met totale kosten van ~40 euro.

Al met al - auto heeft enorm veel gekost / storingen gehad. Ik denk niet dat ik zo snel weer een Franse auto zal aanschaffen. Over de rij eigenschappen van de auto ben ik wel positief. Het is wel een comfortabele auto en op zich goede reis genoot.

Auto verkocht

  • 149.000 km

Na bijna een jaar heb ik auto alweer verkocht. Ik mocht vandaag mijn lease auto in gebruik nemen.

Laatste paar weken had ik toch wat problemen met de Megane. Zo is er een bobine stuk gegaan en 2 lampjes in de achter units.

Ook begon uitlaat steeds meer lawaai te maken, dus deze is ook ten einde denk ik. Idem dito voor de remmen (steeds meer piepend). Echter, beide zijn wel slijtage onderdelen, dus...

Al met al, Megane had wel heerlijk comfort, met name qua stoelen. Maar ik zou goed nadenken of ik weer een franse auto zou nemen. Te veel elektronische storingen welke weliswaar vrijwel geen invloed hebben op de rij eigenschappen, maar zijn wel gewoon storend.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.