Renault Mégane 1.4 16V Authentique (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane 1.4 16V Authentique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 65.000 km |
KM-stand laatst | 167.000 km |
Miskoop
- 167.000 km
Mijn vorige auto was een Renault Megane.
Mooie auto, lage kilometerstand en ogenschijnlijk goed onderhouden.
Tijdens de garantieperiode kleine probleempjes met de auto die keurig zijn opelost.
Auto aanvankelijk rijdt goed, comfortabel en zuinig: gemiddeld 1l op 16 km.
Maar na de garantieperiode begonnen de echte problemen. Eerst startproblemen: de ene keer startte hij onmiddellijk, andere keer helemaal niet. Vele malen ANWB erbij en telkens wonderbaarlijk herstel: de auto start zodra de ANWB-agent onder de motorkap kijkt. Garage staat voor een raadsel. Pas na een jaar, 3 garagebezoeken en 15 x ANWB erbij start de auto helemaal niet meer en wist de agent het euvel te vinden: sensor voor brandstofinjectie defect.
Ondertussen doet het volgende defect zijn intrede: de brandstofmeter slaat volledig naar links uit. Aanvankelijk lijkt die nog wel te reageren op tankinhoud, maar dat is even later ook afgelopen. 2 x komt er een opleving: 1 x toen de accu enkele uren volledig leeg is geweest en 1 x spontaan in de zomer. Beide keren was de meter na enkele maanden terug bij af. Zelf de stroom onderbreken door accuklem te verwijderen had geen effect. Volgens garage alleen op te lossen door nieuwe meters in het dashboard te plaatsen. Die kosten zijn het me niet waard, dus dat werd rijden op de kilometerteller.
Maar daar blijft het niet bij: in 9 maanden tijd 4 nieuwe bobines. De ANWB heeft ze voor Megane gewoon op voorraad, ze worden met bosjes vervangen.
En dan het opvolgende jaar blokkeren de achterwielen: linker remcilinderschoen is afgebroken en blokkeert de boel. De ANWB weet het gelukkig los te tikken. Dat scheelde leuk in de kosten bij de garage heb ik begrepen. Voor het gemak ook de remschijven vervangen, daar waren ze wel aan toe.
Ondertussen maakt de auto steeds meer lawaai. Oorzaak: achterlagers versleten.
En dan op een dag gebeurt er niets als ik de contactsleutel omhaal: startmotor defect.
En dachten we van het sensorprobleem af te zijn: tijdens het rijden slaat opeens de motor uit op de provinciale weg. ANWB weer gebeld en die laat rijkswaterstaat de auto wegslepen. Probleem: nokkenas-sensor defect.
Ondertussen voelt de auto steeds onbetrouwbaarder aan: bij koud of vochtig weer draait hij wel stationair met koude motor, maar als je het gas indrukt en loslaat slaat de motor uit. En ook gaat het lampje branden voor de ABS en heeft de motor zo nu en dan erge dorst: er lekt koelvloeistof weg. Ook wordt de motor snel heet, ondanks dat de vloeistof is bijgevuld.
Nieuwe afspraak bij de garage dan maar, maar de auto haalt dat niet.
Onderweg naar de garage knapt de distributieriem...
...1,5 jaar eerder dan zou mogen....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.