Renault Mégane 1.6 16V Authentique (2002)

autoreview

Renault Mégane 1.6 16V Authentique (2002)

Signalement

UitvoeringMégane 1.6 16V Authentique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf131.000 km
KM-stand laatst219.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbare Mégane? Het kan...

  • 131.000 km

Update na 20.000 km (40.000 km gereden kms).

Sinds de eerste review heb ik de betrouwbaarheid opgewaardeerd met 1 ster. Geen mankementen gehad, behalve regulier onderhoud. Geen "unscheduled downtime" dus.

Kosten:
De kosten houd ik nog steeds bij voor de detailfetishisten:

http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/445178.html

kosten grofweg:
. distributie- en multieriemcircus vervangen (incl. waterpomp, koelvloeistof, spanrollen en looprollen). Kleine misrekening. Hij moet om de 120.000 km of om de 5 jaar vervangen worden. Dat laatste is tamelijk snel en daarom moest de riem toch alweer wat sneller dan ik eigenlijk op gerekend had toen ik de auto kocht.
. aandrijfaskeerring + ashoes vervangen aan bakzijde. Bekend probleem bij Renualt. Er werd bakolielekkage opgemerkt bij distributieriemwissel. Er is ook nieuwe bakolie ingekomen.
. set nieuwe winterbanden in de herfst van 2011. De oude waren erg uitgedroogd, zodat er flinke droogtescheuren zichtbaar waren.
- beurt met oliewissel.

Nog wat kleine dingetjes als lampjes, ruitensproeiervloesistof en een deurschakelaar vervangen.

Verder heb ik voor het comfort een motorverwarmingselement ingebouwd. De motor start soepeler met koude motor, ruiten hoeven niet gekrabd te worden, etc. Veiliger doordat je niet de eerste paar km met een slecht ontwasemde voorruit hoeft te rijden, beter voor de motor en meer comfort.

Vorig jaar heb ik ook gezinsuitbreiding gehad. Het kinderzitje past prima op de achterbank. Ook het nieuwe zitje (vanaf 9 maanden), waar ik uit veiligheidsoverweging een zitje heb genomen waar het kind naar achteren kijkt. De zitjes kunnen helaas niet op de voorstoel door aanwezigheid van niet uitschakelbare airbag (al zou deze ook (voorlopig) permanent uitgeschakeld kunnen worden). Kinderwagen (niet eens zo'n klein model) past precies in de kofferbak, dus vooralsnog past het prima. Je moet wel wat creatiever met de beschikbare ruimte omgaan op vakantie, maar voor nomale weekendritten is de ruimte voldoende. Ja, meer ruimte is altijd handiger, maar ook dat heeft een prijs die je continu betaalt, ook als je er alleen mee rijdt. En tijdens 80% van de ritten die ik maak, zit ik alleen in de auto op weg naar het werk.

Verwachting:
De auto staat er nog altijd keurig bij. Werkelijk geen enkele roest van betekenis. Al helemaal niet op de koets en op het onderstel en bodem niet noemenswaardig. De auto moet binnenkort weer een beurtje (wat filters en olie, wellicht beginnen de remschoenen achter wat dun te worden) hebben. In het voorjaar moeten er nieuwe zomerbanden op (eindelijk die ellendig slechte Firestone banden opgesleten).

Ik ben nog steeds tevreden over de kosten. De auto is nagenoeg afgeschreven (vrijwel niks meer waard op de tweedehands markt) dus hoe langer de auto het nog uithoudt, hoe goedkoper het wordt, zolang de onderhoudskosten stabiel blijven. Vooralsnog lijkt dat laatste het geval. Het verbruik is ook nog steeds gunstig (7l/100 km totaal).



Eerste review
Na emigratie naar Zweden zocht ik een betrouwbare, courantere auto om mijn Citroen BX op te volgen. Met een vooruitzicht op gemiddeld 50 kms woonwerk per dag en grote afhankelijkheid van de auto, is de BX niet meer aktueel.

Aankoopoverwegingen

Mijn wensen waren:
- liefst niet veel meer dan 5000 EUR (met nieuwe baan en een hoop andere uitgaven ivm emigratie, wil je niet teveel geld kapot slaan op een auto).
- comfortabel, prettig rijdend. basiscomfortzaken op orde. Bovendien niet te gecompliceerd qua techniek. Mijn vriendin moet er ook onbezorg in kunnen en willen rijden.
- compact: een XM of een Volvo V70 is heel leuk, maar ik zit er bijna altijd alleen in. Wel handig als je in elk geval een paar mensen kan meenemen. Maar grootte kost ook geld, vooral in variabele kosten.
- betrouwbaar en probleemloos: ik kan redelijk schroeven, maar heb geen zin om 's'-avonds 2 uur onder de auto te moeten liggen omdat ik hem de dag erop weer voor het werk nodig heb.

Nu ben ik een redelijke francofiel na 10 jaar BX rijden, dus zag mij nog niet gelijk in een Volvo of Toyota stappen. Bovendien is na deze periode betrouwbaarheid een relatief begrip. Ik ben gewend geraakt te incasseren, zogezegd.

Renault is in Zweden onder de kleine auto's redelijk courant. De Clio en Megane doen het prima in hun segment. In de Laguna klasse en hoger is Renaults rol daarentegen marginaal. Je ziet dat Volvo daar het stokje bijna totaal overneemt. Volvo en Renault worden overigens vaak bij de zelfde dealers verkocht. Niet zo gek dus dat Renault een stevige positie heeft in zweden (als aanvulling op Volvo in het kleinere segment). PSA's rol is gering. Ordentelijke modellen bleken wellicht daardoor nauwelijks te vinden of duur.

Ik had mijn zoektocht al snel beperkt tot de Zweedse variant van Maktplaats. Net als in NL vragen handelaars een hoop extra voor nauwelijks toegevoegde diensten.

Ik kwam al snel uit op de laatste series van de Megane I ph2 als interessant object. Vaak met redelijk lage km-standen, nog net in de fase dat ze goed onderhouden worden (althans: afgestempelde Renault service boekjes). Na de BX die ik wegdeed met 490.000 km is iets over de ton niks meer. Maar voor sommige mensen is dat zelfs nog heel wat. Ik had geen zin in 2 ton plus. Dan komt er bij een benzine variant meestal toch al weer wat extra onderhoud aan. De verkrijgbare 1.4 en 1.6 16v zijn beide zuinige, levendige motoren. Ik rij toch meestal op binnenwegen en dan is een snelle motor niet perse nodig. Mijn voorkeur had toch wel de 1.6 omdat ie uiteraard net wat pittiger is. Toch wel handig met inhalen. Ook de remmerij en de wielen zijn hier op aangepast wat hem net wat volwassener maakt. Het marginale meerverbruik neem ik dan wel voor lief.

Het exemplaar dat ik vond heb ik gekocht voor 36000 SEK (ong. 3850 EUR) met een set goede zomerbanden erbij. De auto stond op winterbanden (met spijkers). Auto was wel toe aan een beurt, al was het onderhoud verder up2date. Als extra is er ooit eens een bobine vervangen en een leiding van de airco. Dat laatste in de zomer van 2010, dus heeft ie dan ook zijn laatste airco onderhoud gehad. De distributieriem was vervangen bij 95.000 km met rollen en waterpomp, multiriem en zijn rollen. De auto was wel 5000 km over zijn grote beurt. Dat gaf enige reden tot onderhandeling (auto stond te koop voor 44000 SEK).

Verder stond het karretje er netjs bij, zonder deukjes of roestschade (roest is hier bij modellen van 2002 beslist geen uitzondering!! maar dan vaak wel verroeste achterkleppen bij VW of Mercedes, of verrote achterwielkasten bij Volvo S/V40).

Hoe de auto rijdt is natuurlijk subjectief. Ik vind het prettig. Vlot en stabiel, zonder te neigen naar "sportief" wat vaak synoniem is voor spijkerhard. Hij staat op 195/55 R15 banden met stalen velgen en doppen. Van een dame geweest... Stabiliatorstang voor en semi starre as achter maakt em prettig stabiel in de bocht. Zonder gelijk te overdrijven. De stabiliteit op hogere snelheden is overigens prima.

Ik kan vaststellen dat ie redelijk compleet is met afstandsbediening, CV, el ramen voor, 4 airbags, ABS, radio/CD met stuurbediening, mistlampen en airco,

Gebruikerservaring (eerste 20.000 km)

Onderhoud:
- vrij snel na aankoop een grote beurt met olie, bougies, luchtfilter, oliefilter, interieurfilter, brandstoffilter gedaan.
- April: bij ong. 138.000 een setje remblokken voor. Toen tevens de remvloeistof vervangen.
- apk in juni zonder aanmerkingen.
- in november bij krap 150.000 km een set nieuwe winterbanden. Ik had bij aankoop over het hoofd gezien dat de winterbanden nogal verdroogd waren. Dat vond ik niet verantwoord om mee door te rijden, al was het profiel van de banden ook voor winterbanden nog uitstekend.

Reparaties
- na aankoop: batterij afstandbediening vervangen
- maart of april: 2 nieuwe h7 lampjes
- na 2 maanden soms een weigerachtige startmotor. Dit probleem verdween nadat ik wat stekkers had ingesmeerd en de accupolen goed has vastgezet. In Juni kwam dit probleem weer terug en toen moest ik de startmotor vervangen. Heb gelijk een steun van de versnellingsbak vervangen die ingescheurd was. Het "probleem" dat de schakelpook soms wat onrustig stond te dansen was hiermee ook ineens over.
- in mei ontstond een scheur in de vorruit, in augustus is de voorruit vervangen tegen eigen risico

Qua kosten is het allemaal erg overzichtelijk tot nu toe. Ik kom volgens spritmonitor, waar ik alles in bijhoud uit op een redelijk acceptabele 2,43 SEK per km uit. ong. EUR 26 ct per km.

Het verbruik is redelijk gunstig met gemiddeld 7.02 ltr/100 km all-in. Moet ik zeggen dat ik voornamelijk op rustige binnenwegen rij, maar ik rij ook weer niet al te truttig.

Link naar spritmonitor.
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/445178.html

Het gunstigste verbruik ligt zo rond de 1 op 16 en het minst gunstige verbruik rond de 1 op 12.5. Dat laatste was met alleen maar korte ritjes in een vorstperiode. Op de duitse snelweg met 160 kruisen wordt het ook niet veel beter dan 1 op 13.

Overignes ligt de auto vrij redelijk op de weg, ook met hogere snelheden. De door mijzelf gemeten top ligt overigens op een geheel niet onverdienstelijke 210 km/h op de teller. Met pakweg 5% afwijking komt dit redelijk bij de fabrieksopgave van rond de 195 km/h.

Na een jaartje Renault Megane rijden kan ik niet anders concluderen dan dat ik zeer tevreden ben.

Toelichting:

Conmfort: Goed. Een Citroen met hydropneumatiek zou uitmuntend kunnen scoren. De Megane met zijn semi starre achteras en schroefveertjes doet het prima, gezien zijn concept, maar beter dan Goed wordt het niet.

Prestaties: gewoon prima om met het verkeer mee te komen, maar voor de score uitmuntend moet er echt meer in het vat zitten.

Betrouwbaarheid: ik kan er (bijna: door de weigerachtige starmotor niet altijd afgelopen jaar) altijd van op aan dat ie het deed. Van een 9 jaar oude auto mag je niet verwachten dat alles perfect is, maar om voor de uitmuntend score in aanmerking te komen, had ik liever geen enkele storing gezien die de inzetbaarheid bedreigt.

Gebruiksosten: een auto is natuurlijk altijd duur, maar weinig gekke dingen voor een auto van dit bouwjaar en gezien alle horrorverhalen had ik met meer narigheid rekening gehouden. Buiten het normale onderhoud weinig geks.

Ik ben en blijf nog steeds een Citrofiel en die wagens zijn nu eenmaal wat lastig in Zweden. Ik heb mijn Citroen GS voor de hobby en voor dagelijks gebruik kan ik wat rationeler kijken. Er zijn zat leuke auto's in de wereld en ze komen ook niet perse uit Frankrijk. Of ik dus weer een Renault zou kopen is twijfelachtig, zeker omdat latere Renaults een nog twijfelachtigere reputatie hebben. Zeker als het gaat om de door mij geliefde dieselmotoren.

ruim over de 2 ton

  • 205.000 km

De Megane wordt nu gebruikt voor woonwerk verkeer, voornamelijk door mijn partner.

Het begint zo langzamerhand wel naar het einde af te glijden.

2 jaar geleden hebben we de auto na 2 jaar schorsing weer in gebruik gesteld toen mijn partner was uitgestudeerd en een vaste baan kreeg. Verder zijn we verhuisd en hebben door 2 verschillende werk adressen dagelijks de auto nodig om kinderen naar hun school en dagopvang te brengen. (we hebben nog een andere dagelijkse auto).
De auto is dagelijks nodig dus. Het ding begint wel af te takelen, maar is wel gewoon prima inzetbaar.

Vorig jaar:
- stuurkogel, uitlaatvoorpijp nieuw flexstuk ingelast, nieuwe cassette voor lintkabel van de airbag en een beurt.

Wat is er afgelopen jaar gebeurd?
- begin januari: storing gasklephuis. Contact van het elektronisch geregelde gasklephuis schoongemaakt en daarna een storing (DTC) gereset. Half uurtje pielen met EOBD2 tooltje.
- ergens in februari. Remleiding doorgerot. Precies een stuk boven de achterdemper waar warmtewerende coating omheenzit. Het houdt de roest niet tegen, maar zorgt er wel voor dat je niks ziet qua corrossie. Kostte hier in Zweden bijna 300 eur om te fixen voor een paar stukjes remleiding.
- in maart een boutje van de bestuurdersstoel los. (stoel kon 10cm heen en weer wippen). Zelf gefixed (kostte ong. 1.5 uur).
- in april zomerbanden gemonteerd en een set schijven en blokken gemonteerd voor. Die schijven had ik al een tijd daarvoor op de kop getikt.
- in Mei airco compressor kapot. Ik heb de looprol wegggehaald en een kortere riem geonteerd.
-in september "verwend" met nieuwe ruitenwissers voor en een paar nieuwe achterlampjes en stadslichtjes.

Nu is het oktober:
- de achterkant wil soms flink knarsen als mijn schoonmoeder achterin zit. Ik vermoed dat de schokdempers minder worden
- een achterwiellager laat zich steeds meer horen in recherbochten.
- de distributieriem staat weer op de nominatie. Deze zou 120.000k m of 5 jaar mee kunnen. Is alweer meer dan 5 jaar geleden (waarvan doch 2 jaar stilstaan).
- er begint bij het linkervoorscherm wat roest te onstaan. Hier heeft ie ooit eens een tik gehad, want de bumper zit hier ietwat scheef.

Kortom: je komt op een punt dat je er rationeel beschouwd geen cent meer in zou moeten steken (behalve dan voltanken) maar dat het verrekte interessant is wanneer het ding echt uit elkaar valt. De banden (zowel winters als zomers) als remmen zijn eigenlijk nog vrij vers. Ik heb ook nog wel een setje bougies en een oliefilter liggen, dus ik ga em binnenkort nog wel weer een kleine beurt geven, maar ik heb eigenlijk geen zin meer in "duurdere" zaken.

Op zich is de betrouwbaarheid nog steeds vrij redelijk, maar dat is voornamelijk omdat ik het ding zelf op het juiste moment een liefdevolle klap met een hamer kan geven en niet voor elk wissewasje naar de garage hoef. Economisch gezien is het ding natuurlijk al flink over tijd.

Doch als de afschrijving nul is en het motortje nog gewoon tevreden snort en er met normaal rijden 1 op 15-16 gehaald kan worden, zou je wel gek zijn als je wat nieuwers koopt. Zolang het ding dus niet zelfmoord pleegt.

Opvolger -> Verkoop

  • 219.000 km

Inmiddels is er een opvolger aangeschaft (Nissan Leaf).

Het afgelopen jaar heeft weinig verrassingen opgeleverd.
-Uiteindelijk toch maar een keer dat steeds harder brommende achterwiellager vervangen
- een stopcontact in de auto doorgetrokken (was er al voor de elektrische motorvoorverwarming) zodat ook het interieur verwarmd kan worden. Dit was in de winter wel bittere noodzaak, omdat de ontwaseming bij lage temperaturen behoorlijk ruk is. Een complicatie met een vochtig en koud klimaat, zeker in de winter. Bij de Volvo gaat dat toch net wat beter.

Binnenkort een verse APK erop plakken en de verkoop induwen. Inmiddels is het "wat de gek ervoor geeft". Met nu dik 2 ton, bijna 16 jaar, een overjarige distributie en een afgekoppelde airco zal het wel niet de hoofdprijs worden.

Update: de verse APK was een formaliteit. Auto nog een keer vlot gewassen, wat service onderdelen die ik al wel had aangeschaft maar nog niet eraan was toegekomen ze te monteren (zoals bougies, een luchtfilter, olie+filter) alsnog gemonteerd en daarna de auto de markt opgeduwd. De verkoop ging vlot.

Eindoordeel?
nooit stil komen te staan
geen onverwachte downtime
1 op 14.5 gemiddeld.

Grootste Nadelen/ergernissen in de praktijk?
-Matig verwarmingssysteem, niet al te sterke airco
-Kort vervangingsinterval distributieriem.
- Redelijke tot matige bouwkwaliteit doet soms afbreuk aan de beleving, al is de basistechniek die maakt of je kan blijven rijden of stil komt te staan prima in orde.

Positieve eigenschappen?
- vlotte, zuinige motor. Ook na dik 2 ton geen significant olieverbruik (hooguit een halve liter per 15.000 km).
- prima onderstel. Comfortabel, maar niet week. Prima gooi en smijtauto.
- fiijne stoelen
-uitstekende koplampen (H7) die qua lichtopbrengst zich zeker kunnen meten met de V70 uit het zelfde bouwjaar. Ze worden ook niet dof, zoals je wel ziet bij veel andere auto's uit deze tijd en de gloeilampen zijn nog ouderwets simpel bereikbaar.

Kortom: voor iedereen die tegen een Mégane is aangelopen van een oud dametje en nieuwsgierig is of je je aan zo'n wagen nu echt een buil kan vallen? Doen. De op het eerste gezicht wat krakkemikkige indruk bedriegt. Het chassis is simpel, maar doeltreffend en de motor is een pareltje.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens