Renault Laguna RXT 3.0 V6-24V (1999)

autoreview

Renault Laguna RXT 3.0 V6-24V (1999)

Signalement

UitvoeringLaguna RXT 3.0 V6-24V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf75.000 km
KM-stand laatst163.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De motor is het beste aan de auto, trekt als een lier, zit zo op de 200 per uur en is zeer soepel dus ik sla wel eens een versnelling over en rij in de stad altijd laag in de toeren. Hij is lekker stil maar klinkt niet al te spannend (diverse malen als passagier in een golf vr6 met sportluchtfilter en een bmw met 6-in-lijn meegereden) en nodigt ook niet uit tot scheuren. De auto is comfortabel en ruim, ideaal voor de lange astand met cruise-control. Automatische airco is geweldig, de standaard cd-radio met bediening aan het stuur is ook ideaal. Het verbruik met zo’n 1:9 stad/snelweg valt mee, als ik rustig rij haal ik 1:11 op de snelweg, niet slecht voor een zware auto met een 3 liter V6 maar duidelijk meer dan bij een meer gangbare motorinhoud. Als ik een andere auto rijdt valt het eigenlijk altijd tegen.

Ik vind de stoelen niet al te geweldig, wat hard in de onderrug en een lage rugleuning maar als ik er in hang stap ik toch fris uit na een rit van 6-7 uur. De auto is niet bepaald sportief maar de wegligging is goed (maar kan beter, daarbij moet ik wel zeggen dat ik m’n winterbanden onlangs gemonteerd heb en echt koud op druk gebracht heb waardoor de auto met die banden toch strakker rijdt dan ervoor). De koppeling grijpt wat raar aan, is een kwestie van gewenning en als je uit een andere auto komt is-ie net als de besturing gevoelloos.

PROBLEMEN

1. De auto heeft een probleem gehad met de stationairloop: onregelmatig en kon vrij sterk schommelen wat zich het sterkts manifesteerde bij koud vochtig weer en na een paar minuten rijden na de koude start. Uiteindelijk bleek het met het vervangen van de complete kabelboom verholpen te zijn.
2. Geruis bij het rechtervoorportier op de snelweg als de wind er op staat, heb er zelfklevende tape opgeplakt, opgelost voor een paar euro ipv rubbers laten vervangen voor veel geld.
3. Geen probleem eigenlijk maar de uitlaat heeft een extra middelste demper, gevolg alleen orgineel materiaal verkrijgbaar, da’s dan een dure grap voor 600 euro ... over het algemeen zijn de onderdelen duur ...
4. Zo langzaam aan komen er wat rammeltjes, da’s dan jammer, ik kom er wel overheen.
5. De koppeling grijpt kennelijk niet helemaal zoals het hoort, als ik constant rij en het gas loslaat schokt de auto. Volgens de monteur van mijn garage is dat opgelost met nieuwe koppelingsplaten maar dat is een dag werk dus duur en de koppeling slipt niet dus ik rij er voorlopig mee door.
6. De motor loopt niet helemaal mooi rond bij stationair toerental dwz er zijn soms redelijk sterke trillingen voelbaar. Rij ook wel eens in een andere Renault, die hebben het ook. Is niet zo erg maar ik vind wel dat het een beetje afbreuk doet aan het geheel.
7. Op een goede dag deed de airco helemaal niets meer, dus ook niet ventileren zonder airco functie. Bleek de kachelmotor the zijn, kan ik wel mee leven voor een auto die toen 9 jaar was maar het was weer een dure grap.
8. De distibutieriem moet vervangen worden - niet dat dat een probleem is maar het is duur - kost ruim een dag dus het laat zich raden en daarnaast vind ik de prijzen van onderdelen aan de prijs

Verkocht

  • 163.000 km

En dat was 'm dan na 6 jaar. Omdat ik er een auto bijgekocht had en er regulier onderhoud aan zat te komen heb ik de renault verkocht. Om volgende redenen:
- Distributieriem moet vervangen worden
- Grote beurt
Alleen al deze twee posten kosten zoveel als de auto waard is - ik woon in Zwitserland waar onderdeelprijzen en uurtarieven stevig zijn en inruilprijzen laag. De distributieriem is meer dan een dag werk en daarnaast
- kwam de keuring er aan en ik wist niet wat er eventueel gedaan moest worden. Let wel voor de keuring hier wordt je opgeroepen na twee jaar bij een oudere auto (in de praktijk met een extra 6-12 maanden vertraging) en die is dan ook vrij streng.

De auto heb ik uit economische overwegingen weggedaan en omdat de export handelaren hier er niet in geinteresseerd waren heb ik 'm via ebay verkocht. Aan iemand uit Polen die voor een bescheiden bedrag het onderhoud aan de auto kan uitvoeren en hij kan er dan nog jaren plezier van hebben.

Samengevat: een betrouwbare auto met dure onderdelen en daardoor duur onderhoud. Comfortabel, ruim transport maar met het gevoel uit de ophanging, besturing en schakeling gefilterd. Dus niet voor de liefhebber van een stevig potjes stoeien maar afgezien van de onderdelenprijzen valt er weinig op aan te merken.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.