Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Laguna

Renault Laguna RXE 1.6 16V (1999)

Comfortabele instapper

Renault Laguna RXE 1.6 16V (1999)
  • Autotest
6 september 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Laguna is eind '98 licht gefacelift. Tegelijk kreeg hij de beschikking over een nieuwe 1.6 16V-motor als basis-krachtbron. Is zo'n kleinere 1.6 in verhouding tot de vorige 1.8-basis behelpen, of niet..?

Hij is alweer een aantal jaren op de markt, deze ruime zakenauto van Renault, die zeker in zijn beginjaren veel aanhang vond. De Laguna volgde in 1994 de Renault 21 op. Sindsdien hebben de ontwikkelingen niet stilgestaan. Eind '98 onderging het uiterlijk van de Laguna - lichte - wijzigingen. De bumpers zijn nu ronder, de koplampen kregen transparant glas en ook de achterlichtunits werden helderder doordat ze niet langer van rookglas zijn voorzien. Maar de veranderingen beperken zich niet tot de buitenkant. Zo zijn zij-airbags nu als optie leverbaar en wordt er een nieuw type hoofdsteun gemonteerd.
Ook heeft de Laguna een nieuwe 1,6-liter krachtbron. Nu ja nieuw, het is maar hoe je het bekijkt. Een 1.6 kwam eerst niet in het Laguna-programma voor, maar een viercilinder met die inhoud werd wel in de Mégane en de Clio gemonteerd. We hebben het dan over machines met twee kleppen per cilinder. De Clio is er ook met hetzelfde 1600-blok, voorzien van zestien in plaats van acht kleppen. Diezelfde vierpitter is nu in de Laguna te vinden. Met die zestienklepper slaat de Laguna een duidelijk beter figuur dan met de oude 1.8. Dankzij een vermogenswinst van 11,5 kW - zo'n 15 pk - tot 79 kW/107 pk, nam de topsnelheid toe van 180 naar 195 km/h en vraagt de acceleratie 0-100 11,5 in plaats van 14,2 seconden. De inhaaloefening (80-120) vraagt 11,4 s in de vierde versnelling en in 5 blijft de stopwatch bij 15,5 s stilstaan. Het geluidsniveau is netjes, met 68 decibel bij 100 km/h.

Soepel
De rijeigenschappen van de Laguna zijn ongewijzigd gebleven. En dat vinden we prima, want we hebben de Franse wagen in de loop van de jaren leren kennen als een bijzonder comfortabel vervoermiddel. Het is z'n ontwerpers gelukt bij de afstemming van vering en demping een heel mooie combinatie van souplesse en stevigheid te vinden. De soepelheid zorgt ook als de rit over bestrating van bedenkelijke kwaliteit gaat nog voor comfort. De stevigheid voorkomt dat de auto overhelt. Dat is een prettige eigenschap als je snel door een lange bocht wilt. Tegen dat betere bochtenwerk heeft de Laguna geen enkel bezwaar. Wat besturing betreft is Renaults middenklasser een echte Europeaan. De bekrachtiging doet z'n werk onopvallend. Hij helpt de bestuurder op zo'n manier dat die het eigenlijk niet merkt. Ook het schakelen gaat op z'n Europees. Bij het verzetten van de pook voel je een lichte, maar niet hinderlijke weerstand.
Het leefgedeelte van de Laguna zorgt niet voor verrassingen. Het dashboard wordt nog steeds keurig in tweeën gedeeld door de middenconsole. Boven aan die console een uitleesschermpje dat de buitentemperatuur weergeeft en ook dienst kan doen als display van een af-fabriek gemonteerde radio. Een niet erg opvallend, maar toch apart detail blijft het klepje in de middenconsole waarachter de radio uit het zicht kan verdwijnen. In aanmerking voor een speciale vermelding komen ook altijd weer de zetels van de Laguna die, anders dan bij zoveel wagens, zelfs niet doen denken aan sportstoelen, maar meer weg hebben van fauteuils. Losse spullen opbergen? Je kunt ze kwijt onder de radio, in de middenarmsteun en in redelijk ruime portiervakken. Voor munten is er een vakje links naast het stuur. Achterpassagiers hebben niet te klagen. Er is voldoende hoofd- en beenruimte.
Deze 'vertegenwoordigersauto' biedt een flinke bagageruimte. En zonodig kan er nog meer bij, want de rugleuning en zitting zijn in ongelijke delen om te klappen.

Ruime uitrusting
Bij Renault weten ze wat een beetje middenklasser aan uitrusting in huis moet hebben: twee airbags, ABS, airco, centrale vergrendeling, elektrisch bediende ramen voor, hoogteverstelling stoel, en derde rolgordel en hoofdsteun achter.
De Renault maakt een prettige indruk. Hij is niet week of slap en z'n besturing werkt niet licht en gevoelloos. Maar hij geeft toch niet dat zeer doortimmerde en solide gevoel dat je aan boord van Duitse auto's krijgt. Daar staat tegenover dat de Fransman hoog scoort als het om comfort gaat.

Signalement

Merk Renault
Model Laguna RXE 1.6 16V
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 19.172

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 81 kW / 110 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 148 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.508 mm / 1.752 mm / 1.433 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.205 kg
Laadvermogen 635 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 650 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,5 s (fabrieksopgave: 11,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,4 s / 15,5 s
Brandstofverbruik 7,5 l/100km
CO2-uitstoot 177 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Laguna
Renault Renault Laguna

Uitgelicht aanbod

    Renault Laguna 2.0 RXE Automaat

    Renault Laguna 2.0 RXE Automaat

    • 2000
    • 221.660 km

    € 595

    Renault Laguna 3.0-24V V6 Dynamique 206PK / Clima / AUT / Leder / Cruise

    Renault Laguna 3.0-24V V6 Dynamique 206PK / Clima / AUT / Leder / Cruise

    • 2001
    • 172.100 km

    € 2.499

    Renault Laguna 3.0-24V V6 Privilège automaat,Climate control,Cruise control,Trekhaak,Leren bekleding

    Renault Laguna 3.0-24V V6 Privilège automaat,Climate control,Cruise control,Trekhaak,Leren bekleding

    • 2001
    • 208.401 km

    € 2.950

Meer Renault Laguna occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Laguna specificaties
  • Renault Laguna occasions
  • Renault Laguna video's
Advies en informatie
  • Renault Laguna tests
  • Renault Laguna gebruikersreviews
  • Renault Laguna index
PREMIUM
Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

De nieuwe Renault Megane E-Tech is in alles een directe rivaal voor de Volkswagen ID.3, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Laguna RXT 3.0 V6-24V (1999)

    Renault Laguna RXT 3.0 V6-24V (1999)

    4
    • 2 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Estate 2.0 dCi 150 Dynamique (2012)

    Renault Laguna Estate 2.0 dCi 150 Dynamique...

    4
    • 29 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale (2002)

    Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale...

    3
    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Estate 2.0 16V 140 Dynamique (2009)

    Renault Laguna Estate 2.0 16V 140 Dynamique...

    17
    • 24 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)

    Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique...

    3
    • 8 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna RT 1.8 (1997)

    Renault Laguna RT 1.8 (1997)

    12
    • 21 april 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Estate 2.0 16V 140 Dynamique (2009)

    Renault Laguna Estate 2.0 16V 140 Dynamique...

    13
    • 29 januari 2021
meer reviews
Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

30

De Renault Kadjar is korte tijd een heel populaire auto geweest. Nu zijn opvolger Austral er...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    De Renault Laguna II herinneren we ons ook om de sleutelkaart

    De Renault Laguna II herinneren we ons...

    • 29 mei 2022
  • Nieuws
    Vooruitblik op de Renault Laguna - Uit de Oude Doos

    Vooruitblik op de Renault Laguna - Uit...

    29
    • 9 maart 2022
  • Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT – 2008 – 503.410 km - Klokje Rond

    Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT – 2008...

    • 10 januari 2022
  • Nieuws
    Renault Laguna V6 Baccara (1995) - Liefhebber gezocht

    Renault Laguna V6 Baccara (1995) - Liefhebber...

    59
    • 6 december 2021
  • Achtergrond
    De pretentieloze middenklassers van 20 jaar geleden

    De pretentieloze middenklassers van 20...

    68
    • 28 juni 2021
  • Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de Rollenbank

    Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de...

    • 15 april 2021
Merk
Merk
  • Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

    Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

    30
    • 3 juli 2022
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden