Renault Laguna RXI 1.6 16V (1999)

Renault Laguna

UitvoeringLaguna RXI 1.6 16V
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2003

Nadat mijn vorige Laguna total-loss verklaard was na een aanrijding, heb ik direct besloten weer een Laguna te nemen. Omdat er snel beslist moest worden en er op de occasionmarkt alleen 1.6 liter uitvoeringen beschikbaar waren, werd er een 1.6 16v RXI aangeschaft. Het comfort en de luxe uitrusting zijn identiek aan de uitvoering met de grotere 1.8 liter moter. Standaard beschikt de auto over 4 airbags, climate control, ABS, deurvergrendeling met afstandsbediening en lichtmetalen velgen.

De 1.6 liter moter viel me eerlijk gezegd wel een beetje tegen (misschien omdat ik groter gewend was). Hij is in vergelijking met de 1.8 veel rumoeriger, zeker tijdens ritten op de snelweg. Die tien extra pk’s van de 1.8 komen dan heel goed van pas. De 1.6 is een moter met veel trekkracht, maar wel bij hoge toerentallen. Zeker met een caravan is de 1.8 liter variant aan te raden. Op hellingen en in het alpengebied heb je dan simpelweg meer over en kun je makkelijker versnellen. Voor doorsnee gebruik, zonder ambites om sportief te rijden, is de 1.6 echter een prima moter met een heel redelijk verbruik (1:14).

Toch heb ik deze auto ingeruild voor weer een Laguna, nu met 1.8 liter moter (1.8 16 v privilege 5drs). Voor dat beetje extra!

Climate control defect (vervangen onder garantie)
Afleesvenster buitentemperatuur defect (vervangen onder garantie)
Verder alleen het reguliere onderhoud.