Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Renault
  • Laguna

Renault Laguna RTE 1.6 16V (2000)

autoreview

3
Renault Laguna RTE 1.6 16V (2000)
Anoniem
  • Gebruikersreview
28 maart 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringLaguna RTE 1.6 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 27 maart 2008

De Laguna op de foto is niet mijn Laguna maar hij ziet er identiek uit.
Voor de dagelijkse afstand naar mijn werk had ik behoefte aan een auto op gas.
Mijn probleemloze 94er Laguna op benzine die 170.000 had gelopen en mij eigenlijk best goed beviel was hier gewoon te duur voor, dus ik besloot om hem maar in te ruilen. Mijn keus viel op een donker-blauwe/groene ex-lease Laguna 1.6 RTE van 2000 op G3 en ik kon een redelijke deal maken bij deze garage.
Ik vind de Renault Laguna in het algemeen nog steeds een redelijk leuke auto om te zien, hij heeft ruimte zat en is ook niet echt zwaar (houderschapbelasting).
De rijeigenschappen zijn goed, al verschilt dit in bouwjaar.
Het interieur (ontworpen begin jaren 90) vind ik apart en nog steeds leuk om te zien, het blijft ook met de jaren redelijk lang goed (op de deurpanelen na).
Persoonlijk vind ik de oudere versies het lekkerste rijden.
Goed dan, voor mensen die hier in geinteresseerd in zijn, een paar verschillen tussen de Phase 1, Lagunas ’94-’98 en de ’98-2001 versies.
Let wel, dit betreft alleen de Laguna uitvoeringen die ik zelf heb gehad.

De oudere versie:
Heerlijke stoelen (of beter gezegd, franse fauteuils, als je hiervan houdt)
Zachte vering (geen centje pijn over een klinkerweggetje)
Lekker stil, ook op hoger snelheden dankzij de 8 klepper 1.8 motor
Lage voorspoiler, dus houd rekening met hogere drempels en stoeprandjes, al moet ik zeggen dat het niet snel kapot zal gaan, wel dikwijls wat geschraap.
Niet veel airbags.
Soms wat kraakjes in het interieur
Handverwarming...je kunt warme lucht uit je stuurkolom laten stromen, ik was er in de winter gek op!!!
Radio antenne op het dak, lekker flexibel, nooit problemen in de wasstraat whatsoever.
Vrij smalle en hoge banden, het ziet er een beetje iel uit maar het rijdt comfortabel.



De nieuwere versie:
Harde stoelen met een beetje merkwaardige pasvorm.
Straf afgeveerd
Motorrumoer in het interieur, vooral op de snelweg, een 1.8 motor zou beter zijn.
Optrekken gaat een beetje traag, zaak is wel de 1.6 motor op toeren te houden.
Hij is wel lekker zuinig.
Airbags voor en opzij.
’Interieurgerammel en gekraak’ (vooral bij hogere km standen)
Achterruitwissers, die zijn zo vreselijk speciaal en kun je dus niet gewoon bij Brezan halen, maar alleen bij de dealer. (geniaal)
Ander stuur (4 spaaks met airbag)
Radio antenne intern.
Bredere banden.
Plastic koplampen
Andere achterlampen
Ronde mistlampjes voor
Vertraging interieurverlichting

PROBLEMEN

  • 27 maart 2008

Zoal is had eerder schreef, mijn oude Laguna was vrijwel probleemloos.
Dat kan ik van deze 2000 versie nou niet echt zeggen en ik rij niet echt hard of zo.
Ik kan wel zeggen dat ik niet echt een ruige rijstijl heb. Gelukkig kun je bij onderdelenzoeker punt nl enzo voor redelijke prijzen imitatie onderdelen krijgen.
De wiellagers linksvoor heb ik al bij 170.000 kunnen vervangen, een dure grap want de lagers moeten hierbij geperst worden. Kijk dus uit met niet goed uitgelijnde Laguna’s, de ’Renault kwaliteit’ wiellagers zijn hier gevoelig voor.
Ook heb ik vorige week de wiellagers achter aan beide kanten vervangen, ze zijn dus ook niet echt bestand tegen hoge kilometerstanden. Dan de ’bobine-ellende’ De 16 kleppen motor heeft bobines van bedenkelijke kwaliteit die het soms wel, en soms niet doen. Symptomen zijn onregelmatige toerentallen en afslaande motor bij het wachten op stoplichten e.d. vooral als je op gas rijdt. Ik heb er dan ook in 2 jaar al 4 kunnen vervangen. Een ander bekend probleem is de veren (alle bouwjaren), hier kunnen nog wel eens wat stukjes van af breken waardoor je ze zult moeten vervangen. Afgezien dat je auto hier echt niet mee door de keuring zal komen, geeft het je nou ook niet echt een gevoel van veiligheid.
Een ander punt is de kwaliteit van het glaswerk van de voorruit, koplampen en mistlampen (van alle bouwjaren ’94 t/m 2001). De kwaliteit hiervan is ook briljant. Het is allemaal een beetje gevoelig voor steenslag e.d, houdt hier dus rekening mee.
Ik heb in totaal van beide Laguna’s, 1 voorruit, 3 koplampen en 2 mistlampen kunnen vervangen.
Nog een punt, de spoorstangen van het rijwielgedeelte.
Die kunnen nog wel eens vastzitten. De spoorstangverstelling is voor het uitlijnen van je wielen dus. Het kan verkeren dat je een nieuwe spoorstang op je garagerekening ziet. Deze kunnen bij een Laguna nog wel eens zo vast zitten dat ze gesloopt moeten worden en vervangen. Verhitten of forceren dat ie loskomt is geen optie. Een geforceerde spoorstang kun je dus niet meer gebruiken(onveilig).
Nog een punt, typisch Laguna algemeen..het mechanisme van de motorkapvergrendeling aan de beide zijdes, die kunnen zo vergrendelt zijn dat je ze nooit meer los krijgt. Je zult dan via de wielkast onder, op 1 of andere manier iets verzinnen om ze los te krijgen. Ook kunnen ze juist niet meer vergrendelen..goed smeren dus of op tijd vervangen.
Nog een punt, roestige remleidingen.
Nog een punt, koplampen vervangen, ze worden wellicht erg warm en branden vaak door.
En dan het laatste puntje,
Deurpanelen die bij het raam loskomen.
Volgens mij laat op een gegeven moment de lijm los maar je kunt dit vrij eenvoudig zelf verhelpen.
Tot slot.
Je kunt concluderen dat een Renault Laguna nou niet bepaald een briljante auto is voor kilometervreters, al zijn imitatieonderdelen naar verhouding niet echt duur.
Toch zul je nog altijd arbeidskosten moeten betalen en dat maakt het afgezien van de ergernis toch erg duur. Je moet ook natuurlijk een beetje geluk hebben met een auto. Ik heb afgezien van de waslijst boven, ook nog onder normaal onderhoud een nieuwe uitlaatset +accu aangeschaft en de distributieriem met waterpomp vervangen, dus nog een paar jaar onderdelen vervangen en ik heb zo langzamerhand..jawel...een nieuwe auto!! Dus op naar de 300.000, de ellende moet toch een keer ophouden? Volgende keer word het een Japanner of Duitser, wellicht kun je beter iets meer betalen voor een sterkere auto met als gevolg minder frequent garagebezoek..dus beter voor je portemonnee.

2,3
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    1
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
  • Rijd je zelf met een Renault Laguna? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Renault Laguna
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Renault Laguna 1.6-16V RXE, APK TOT 26-04-2023, AIRCO, LEDER INTERIEUR, ELEK-RAMEN, AIRBAGS, CENT-VERGRENDELING, TREKHAAK

    Renault Laguna 1.6-16V RXE, APK TOT 26-04-2023, AIRCO, LEDER INTERIEUR, ELEK-RAMEN, AIRBAGS, CENT-VERGRENDELING, TREKHAAK

    • 1999
    • 239.128 km

    € 995

    Renault Laguna 3.0-24V V6 Dynamique 206PK / Clima / AUT / Leder / Cruise

    Renault Laguna 3.0-24V V6 Dynamique 206PK / Clima / AUT / Leder / Cruise

    • 2001
    • 172.100 km

    € 2.499

    Renault Laguna 3.0-24V V6 Privilège automaat,Climate control,Cruise control,Trekhaak,Leren bekleding

    Renault Laguna 3.0-24V V6 Privilège automaat,Climate control,Cruise control,Trekhaak,Leren bekleding

    • 2001
    • 208.401 km

    € 2.950

Meer Renault Laguna occasions

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Laguna specificaties
  • Renault Laguna occasions
  • Renault Laguna video's
Advies en informatie
  • Renault Laguna tests
  • Renault Laguna gebruikersreviews
  • Renault Laguna index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer
 

Renault Laguna reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Laguna RXI 1.6 16V (2000)

    Renault Laguna RXI 1.6 16V (2000)

    3
    • 8 augustus 2016
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna RXI 1.6 16V (2001)

    Renault Laguna RXI 1.6 16V (2001)

    • 10 augustus 2014
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna RXT 3.0 V6-24V (1999)

    Renault Laguna RXT 3.0 V6-24V (1999)

    15
    • 21 juni 2011
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna RXI 1.8 16V (2000)

    Renault Laguna RXI 1.8 16V (2000)

    4
    • 9 januari 2011
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna RXI 1.9 dCi (2000)

    Renault Laguna RXI 1.9 dCi (2000)

    2
    • 20 november 2010
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna RTE 1.6 16V (1999)

    Renault Laguna RTE 1.6 16V (1999)

    2
    • 16 januari 2010
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna RXE 1.6 16V (2000)

    Renault Laguna RXE 1.6 16V (2000)

    • 4 januari 2010
meer reviews
Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

92

Halverwege 2020 is de oude Renault Clio van Robert Pennings aan vervanging toe. Bij de school...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale (2002)

    Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale...

    1
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Vooruitblik op de Renault Laguna - Uit de Oude Doos

    Vooruitblik op de Renault Laguna - Uit...

    29
    • 9 maart 2022
  • Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT – 2008 – 503.410 km - Klokje Rond

    Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT – 2008...

    • 10 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Estate 2.0 16V 140 Dynamique (2009)

    Renault Laguna Estate 2.0 16V 140 Dynamique...

    15
    • 24 december 2021
  • Nieuws
    Renault Laguna V6 Baccara (1995) - Liefhebber gezocht

    Renault Laguna V6 Baccara (1995) - Liefhebber...

    59
    • 6 december 2021
  • Achtergrond
    De pretentieloze middenklassers van 20 jaar geleden

    De pretentieloze middenklassers van 20...

    68
    • 28 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)

    Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique...

    3
    • 8 mei 2021
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale (2002)

    Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale...

    1
    • 26 mei 2022
  • Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

    Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

    92
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar... een occasion voor gezin...

    60
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Renault-topman over Euro 7: 'Ik zie extremisme en mis gezond verstand'

    Renault-topman over Euro 7: 'Ik zie extremisme...

    234
    • 25 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Authentique (2011)

    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Authentique...

    4
    • 21 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Captur TCe 140 Intens (2021)

    Renault Captur TCe 140 Intens (2021)

    8
    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo TCe 90 Dynamique (2016)

    Renault Twingo TCe 90 Dynamique (2016)

    • 20 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden