Renault Laguna RTE 1.6 16V (2000)

autoreview

Renault Laguna RTE 1.6 16V (2000)

Signalement

UitvoeringLaguna RTE 1.6 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Laguna op de foto is niet mijn Laguna maar hij ziet er identiek uit.
Voor de dagelijkse afstand naar mijn werk had ik behoefte aan een auto op gas.
Mijn probleemloze 94er Laguna op benzine die 170.000 had gelopen en mij eigenlijk best goed beviel was hier gewoon te duur voor, dus ik besloot om hem maar in te ruilen. Mijn keus viel op een donker-blauwe/groene ex-lease Laguna 1.6 RTE van 2000 op G3 en ik kon een redelijke deal maken bij deze garage.
Ik vind de Renault Laguna in het algemeen nog steeds een redelijk leuke auto om te zien, hij heeft ruimte zat en is ook niet echt zwaar (houderschapbelasting).
De rijeigenschappen zijn goed, al verschilt dit in bouwjaar.
Het interieur (ontworpen begin jaren 90) vind ik apart en nog steeds leuk om te zien, het blijft ook met de jaren redelijk lang goed (op de deurpanelen na).
Persoonlijk vind ik de oudere versies het lekkerste rijden.
Goed dan, voor mensen die hier in geinteresseerd in zijn, een paar verschillen tussen de Phase 1, Lagunas ’94-’98 en de ’98-2001 versies.
Let wel, dit betreft alleen de Laguna uitvoeringen die ik zelf heb gehad.

De oudere versie:
Heerlijke stoelen (of beter gezegd, franse fauteuils, als je hiervan houdt)
Zachte vering (geen centje pijn over een klinkerweggetje)
Lekker stil, ook op hoger snelheden dankzij de 8 klepper 1.8 motor
Lage voorspoiler, dus houd rekening met hogere drempels en stoeprandjes, al moet ik zeggen dat het niet snel kapot zal gaan, wel dikwijls wat geschraap.
Niet veel airbags.
Soms wat kraakjes in het interieur
Handverwarming...je kunt warme lucht uit je stuurkolom laten stromen, ik was er in de winter gek op!!!
Radio antenne op het dak, lekker flexibel, nooit problemen in de wasstraat whatsoever.
Vrij smalle en hoge banden, het ziet er een beetje iel uit maar het rijdt comfortabel.



De nieuwere versie:
Harde stoelen met een beetje merkwaardige pasvorm.
Straf afgeveerd
Motorrumoer in het interieur, vooral op de snelweg, een 1.8 motor zou beter zijn.
Optrekken gaat een beetje traag, zaak is wel de 1.6 motor op toeren te houden.
Hij is wel lekker zuinig.
Airbags voor en opzij.
’Interieurgerammel en gekraak’ (vooral bij hogere km standen)
Achterruitwissers, die zijn zo vreselijk speciaal en kun je dus niet gewoon bij Brezan halen, maar alleen bij de dealer. (geniaal)
Ander stuur (4 spaaks met airbag)
Radio antenne intern.
Bredere banden.
Plastic koplampen
Andere achterlampen
Ronde mistlampjes voor
Vertraging interieurverlichting

PROBLEMEN

Zoal is had eerder schreef, mijn oude Laguna was vrijwel probleemloos.
Dat kan ik van deze 2000 versie nou niet echt zeggen en ik rij niet echt hard of zo.
Ik kan wel zeggen dat ik niet echt een ruige rijstijl heb. Gelukkig kun je bij onderdelenzoeker punt nl enzo voor redelijke prijzen imitatie onderdelen krijgen.
De wiellagers linksvoor heb ik al bij 170.000 kunnen vervangen, een dure grap want de lagers moeten hierbij geperst worden. Kijk dus uit met niet goed uitgelijnde Laguna’s, de ’Renault kwaliteit’ wiellagers zijn hier gevoelig voor.
Ook heb ik vorige week de wiellagers achter aan beide kanten vervangen, ze zijn dus ook niet echt bestand tegen hoge kilometerstanden. Dan de ’bobine-ellende’ De 16 kleppen motor heeft bobines van bedenkelijke kwaliteit die het soms wel, en soms niet doen. Symptomen zijn onregelmatige toerentallen en afslaande motor bij het wachten op stoplichten e.d. vooral als je op gas rijdt. Ik heb er dan ook in 2 jaar al 4 kunnen vervangen. Een ander bekend probleem is de veren (alle bouwjaren), hier kunnen nog wel eens wat stukjes van af breken waardoor je ze zult moeten vervangen. Afgezien dat je auto hier echt niet mee door de keuring zal komen, geeft het je nou ook niet echt een gevoel van veiligheid.
Een ander punt is de kwaliteit van het glaswerk van de voorruit, koplampen en mistlampen (van alle bouwjaren ’94 t/m 2001). De kwaliteit hiervan is ook briljant. Het is allemaal een beetje gevoelig voor steenslag e.d, houdt hier dus rekening mee.
Ik heb in totaal van beide Laguna’s, 1 voorruit, 3 koplampen en 2 mistlampen kunnen vervangen.
Nog een punt, de spoorstangen van het rijwielgedeelte.
Die kunnen nog wel eens vastzitten. De spoorstangverstelling is voor het uitlijnen van je wielen dus. Het kan verkeren dat je een nieuwe spoorstang op je garagerekening ziet. Deze kunnen bij een Laguna nog wel eens zo vast zitten dat ze gesloopt moeten worden en vervangen. Verhitten of forceren dat ie loskomt is geen optie. Een geforceerde spoorstang kun je dus niet meer gebruiken(onveilig).
Nog een punt, typisch Laguna algemeen..het mechanisme van de motorkapvergrendeling aan de beide zijdes, die kunnen zo vergrendelt zijn dat je ze nooit meer los krijgt. Je zult dan via de wielkast onder, op 1 of andere manier iets verzinnen om ze los te krijgen. Ook kunnen ze juist niet meer vergrendelen..goed smeren dus of op tijd vervangen.
Nog een punt, roestige remleidingen.
Nog een punt, koplampen vervangen, ze worden wellicht erg warm en branden vaak door.
En dan het laatste puntje,
Deurpanelen die bij het raam loskomen.
Volgens mij laat op een gegeven moment de lijm los maar je kunt dit vrij eenvoudig zelf verhelpen.
Tot slot.
Je kunt concluderen dat een Renault Laguna nou niet bepaald een briljante auto is voor kilometervreters, al zijn imitatieonderdelen naar verhouding niet echt duur.
Toch zul je nog altijd arbeidskosten moeten betalen en dat maakt het afgezien van de ergernis toch erg duur. Je moet ook natuurlijk een beetje geluk hebben met een auto. Ik heb afgezien van de waslijst boven, ook nog onder normaal onderhoud een nieuwe uitlaatset +accu aangeschaft en de distributieriem met waterpomp vervangen, dus nog een paar jaar onderdelen vervangen en ik heb zo langzamerhand..jawel...een nieuwe auto!! Dus op naar de 300.000, de ellende moet toch een keer ophouden? Volgende keer word het een Japanner of Duitser, wellicht kun je beter iets meer betalen voor een sterkere auto met als gevolg minder frequent garagebezoek..dus beter voor je portemonnee.

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.