Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Privilège (2003)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour
Renault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieur

Signalement

UitvoeringLaguna Grand Tour 3.0 V6 24V Privilège
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Toen het tijd werd om zelf eens een auto uit te kiezen binnen het wagenpark van mijn bedrijf, bleek het een moeilijke bevalling. Tot dan toe had ik vaak ’afdankertjes’ gereden, waarvan de Mercedes wel een lekkere uitzondering was natuurlijk. Ik had wel voor elkaar gekregen dat ik benzine mocht gaan rijden, omdat ik relatief weinig kilometers maak. Het liefste zou ik daarom ook een 6-cylinder rijden, dat was wel een grote wens. Maar ik wilde het budget niet boven de 40k laten komen, vanwege de bijtelling. Uiteindelijk voor de Renault Laguna gekozen, de Privilege uitvoering wel met extra het navigatiesysteem (was een aanbieding) en electrisch bedienbare stoelen (omdat ik over de instelling van de stoelen veel klachten had gehoord). Achteraf gezien was het een verkeerde besparing om niet meteen voor de Initiale-versie te gaan, maar goed. Voor de rest is het een beetje een nietszeggend model, niet supermooi, ook niet lelijk.

De auto is best heel snel, zeker in 2003 (8,3s 0-100; top 230km/h). En nog leuker, het valt niet op tussen de 90% diesel-uitvoeringen. Helaas alleen verkrijgbaar met automatische bak, al die dingen schakelen bijna altijd wanneer jij het niet wilt. Op zich best een aardige bak, schakelt redelijk soepel (maar niet zoals in een Mercedes) en blijkt inderdaad beperkt ook wat aan te leren (pro-actief). Zelf schakelen heeft weinig zin: de bak reageert erg traag. Ook jammer dat het motorgeluid binnen bijna niet waarneembaar is, een beetje als je ’em vol op de staart trapt. Je zou bijna overwegen om een klein gaatje in de uitlaat te boren om het smeuige 6-cylindergeluid goed te kunnen horen.

Het weggedrag is erg op comfort ingesteld, wat in mijn jargon ’te zacht’ betekent. Aangezien Renault geen onderstelopties levert op zijn auto’s, zoals een sportonderstel oid., kan je dat misschien gedeeltelijk oplossen door een grotere velgmaat in combinatie met plattere banden. De 16 inch standaard velgen had ik beter kunnen inruilen voor de 17 inch versie (minimaal).

Het stuurgedrag is helaas niet over naar huis te schrijven, veel te licht! Je hebt echt geen idee in welke stand de voorwielen staan, het blijft gokken hoe je uitkomt. Dit doet wat mij betreft veel afbreuk aan het rijplezier.

Benzineverbruik was rond de 1:8,5; best aardig voor een 3 liter V6. Het zal vast beter zijn als je meer snelwegkilometers zou maken.

Al met al geen onaardige auto, ik zou er echter geen tweedehands durven kopen, gezien de vele problemen bij Laguna’s in het algemeen, ook binnen ons wagenpark.

PROBLEMEN

Ondanks de ellenlange dramaverhalen over de kwaliteit en betrouwbaarheid van de Laguna, is het bij mij beperkt gebleven tot een paar kleine dingen.

Bij aflevering: raam rechtsvoor had een eigen wil, en ging tijdens het rijden spontaan open en dicht. Dit is direct opgelost door de dealer door het paneeltje met schakelaars in de deur voorin links geheel te vervangen door een exemplaar uit een auto uit de showroom.

Ander probleem: op lange stukken wilde het navigatiesysteem heel af en toe wel eens vastslaan. Ctrl+Alt+Del was dan voldoende (auto opnieuw starten dus).

O ja, bijna vergeten: bij 20.000km moesten de schijven en blokken voor worden vervangen, want de auto trilde flink bij het remmen. Wel snel, maar niet verbazingwekkend, als je de auto na een snelle rit tot stilstand brengt en de rem vasthoudt ivm. de kruipneiging van de automaat, is er kans dat ze vervormen.

Verder he-le-maal niets... Ook de keyless entry (veel verhalen over bekend) is het gewoon altijd blijven doen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.