Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale (2002)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale (2002)
Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale (2002)Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale (2002)Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale (2002)Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale (2002)Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale (2002)Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale (2002)Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale (2002)

Signalement

UitvoeringLaguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf215.000 km
KM-stand laatst215.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Welke gek schaft zoiets aan?

  • 215.000 km

Een review die al veel eerder geschreven had moeten worden.... De Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24v Initiale (2002).

Zoals de titel al aangeeft: welke gek schaft zo'n Laguna met 3-liter motor aan? Iemand zoals ik dus...

Over de Laguna 2 zijn al genoeg reviews geschreven, dus ik wil de lezer niet doodvervelen met hetgeen wat ie al wist. Ik zal meteen doorschuiven naar het motorische gedeelte: de 3.0 V6 24v motor, wat in Renault-termen de L7X heet. De motor die in iets andere vorm ook geleverd werd in de Clio V6.

Laat ik voorop stellen dat de 3.0 V6 in deze Laguna, gecombineerd met de 5-traps automaat, een zeer fijne motor is. Met 215000 km op de teller, draaide deze V6 nog prachtig en rustig rond. Het ermee rijden was een genot. Het koppel over het hele toerenbereik is goed uitgesmeerd waardoor je eigenlijk altijd afdoende power hebt als je erom vraagt. De Laguna werd daarmee overigens geen racewagen of bochtenvreter. De Laguna eet geen bochten, daarvoor is het onderstel gewoon te slap. Het is en blijft nog altijd een Franse auto met dito weggedrag. Echt heel supersnel werd de Laguna er ook niet van, maar traag is weer wat anders. Met iets meer dan 8 seconden van 0 naar 100 krijg je toch een gezinswagen die toch een stukje sneller is dan de gemiddelde gezinswagen, zelfs nu nog anno 2022. Inhaalacties op de snelweg gaan prima, zolang je wel zorgt dat met het intrappen van het gaspedaal de automaat voldoende terugschakelt in de toeren om goed op te pakken en het maximale eruit te halen. 120 km/u rijdt je met 2200-2300 toeren per minuut, heerlijk rustig dus. Ondanks dat kan de V6 behoorlijk zuipen. Een gecombineerd verbruik van 1 in op 10 of 11 is mogelijk, maar alleen als je er ook redelijk wat snelwegkilometers mee rijdt. De topsnelheid zou 230+ km/u zijn, maar dat heb ik nooit uitgeprobeerd. 200-210 km/u is het snelste wat ik er ooit in Duitsland mee gereden heb.

Over de automaatbak zelf wil ik nog wel wat kwijt: ondanks dat de automaat best fijn is, zijn er wel een paar kanttekeningen die ik kan plaatsen. Zo is het niet echt een snel reagerende versnellingsbak, hij heeft altijd een tel de tijd nodig om te schakelen, als je hem in de handmatige stand zet. Daarnaast neemt de koppelvormer van de aanwezige 210 pk behoorlijk wat power weg (ik dacht zo'n 10% van het vermogen). Als laatste, en ik weet niet of dit specifiek met dit exemplaar te maken had of dat het met alle Renault automaten zo is (heb me laten vertellen dat dat laatste wel het geval is), maar de automaat heeft soms ook behoorlijk wat tijd nodig om te snappen/leren wat jij nu precies van hem vraagt. Zo kan het dus zijn dat je rustig aan het cruisen bent en opeens het gaspedaal diep intrapt om in te halen, maar de automaat daar verder niet op reageert en hij niet terugschakelt om te acceleren. Dat kan in de praktijk soms wel een beetje irritant zijn. Gelukkig heb je dan nog de handmatige schakelmogelijkheid zodat je zelf kunt terugschakelen, dus ook dat probleem is nog te overzien.

Ik heb met deze Laguna veel plezier gehad in de 2 jaar dat ik hem in mijn bezit had. Ik heb, behalve de brandstof, weinig kosten aan reparatie en onderhoud gehad. Ik overweeg zelfs nu nog om zo'n Laguna V6 als auto erbij te nemen. Jaren terug waren ze al redelijk zeldzaam; tegenwoordig staan er nog maar een handjevol te koop op internet.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens