Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Expression (2001)
Zakenexpress
Die Laguna Grand Tour is een van de meer opvallende auto"s van dit moment. De meeste mensen zijn erg gecharmeerd van het opvallende uiterlijk. En een opvallend voorkomen is een gouden troef in deze klasse. Deze test bewijst dat de Fransen zich momenteel tot de top kunnen rekenen van dieselbouwers, met deze 1,9-liter achtklepper. Een common rail zorgt voor de brandstoftoevoer en dat blijkt erg goed te werken. Levert 120 pk en hij is nog wel als diesel te herkennen bij stationairloop, maar tijdens het rijden heerst er absolute stilte. Met de standaard zesbak blijft het toerental laag, dus dat levert bij elkaar de zeer lage geluidsmetingen van 64,5 dB bij 100 km/h en 67 dB bij 120 km/h. Met pres-teren draait de Laguna ook in de kopgroep mee. De Laguna dCi verbruikt 1 op 13,4. Netjes.
Zoeven
Naast de motor zijn ook onderstel en besturing belangrijk voor een prettig comfort op de lange baan. Renault levert wat directheid in, maar wat is dit een comfortabel onderstel en oersolide in de bocht! Bovendien heeft de Laguna een bijzondere remassistent. Betekent normaal aansprekende remmen maar wie in een schrikreactie op de rem trapt, krijgt hulp van de elektronica en grijpen de klauwen giftig om de schijven. Uitstekend, want ook de alarmlichten gaan dan even aan. Absoluut toponderstel. Achter de achterklep zien we een keurig afgewerkte laadruimte met een afdekzeil eroverheen. Dat rolt niet alleen in z"n geheel op, maar kent ook twee standen; handig bij het inladen van boodschappen. Voor het vastzetten van je spullen zijn er een paar ogen. Er past voldoende bagage in en wil je meer kwijt dan dat er inpast, dan kun je de achterbank opofferen door de leuningen neer te klappen. Dat gaat in een 1/3-2/3-verdeling. Eerst de zitting opklappen en dan de leuning neerleggen. Krijg je een mooie vlakke vloer. Zoals je van een auto in deze klasse mag verwachten, zit je op de achterbank niet te krap. Geen klemmende knie"n of borstelende kruinen. Da"s gunstig, zolang je op de achterbank met z"n tweetjes zit. Er is officieel wel plek voor drie volwassenen, want er zijn drie gordels en drie hoofdsteunen, maar om nu te zeggen dat je dan nog steeds lekker ruim zit... Nee, zeker niet. Onze test-auto, een Laguna Privilège, was voorzien van een slimmigheidje. Hij had zonneschermpjes voor de achterste zijruiten, die als ze opgerold zijn keurig verzonken zijn in de deur. Kan op goedkopere versies voor f 350 (e 159) besteld worden. Het is de hoogste tijd om eens plaats te nemen achter het stuur. We beginnen met het zoeken van een lekkere zitpositie. Want goed zitten is enorm belangrijk als je veel rijdt. En we zijn er maar even vanuit gegaan dat dát gebeurt met deze diesel-station. Zo! Die stoelen zijn zacht. Daar gaan we eens lekker in zitten. En met de verstelbaarheid zit het ook wel goed, alleen om de lendensteun te verstellen moet je hele lange, dunne vingers hebben. Het hendeltje zit namelijk klem tussen de stoel en de middenarmsteun. Da"s niet alleen onhandig, maar ronduit dom. Verder kan het stuur niet ver genoeg omhoog. Een leuke gimmick van de Laguna is natuurlijk het ontbreken van de contactsleutel. In plaats daarvan steek je een kaart in het dashboard en druk je op de startknop. Op hetzelfde kaartje zit de afstandsbediening voor de centrale vergrendeling.
Het gelukkige familiehoofd, de fortuinlijke zakelijke rijder die zich deze kilometervreter kan permitteren hoeft niet op een houtje te bijten. Over ABS, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen vóór, cruise control, airco, mistlampen vóór, vier airbags en elektrisch bedienbare buitenspiegels hoeven we het natuurlijk niet te hebben. Verder zijn er 16-inch lichtmetalen velgen, de zesbak, apart te openen achterruit, remassistent en daarnaast zij-hoofdairbags zowel voor- als achterin. Wij zijn zeer te spreken over de Laguna Grand Tour. Niet zo"n pakezel, maar wel een stille, uitstekend zittende en uiterst comfortabel verende reisauto. De motor kan met de beste mee en zijn veiligheidsuitrusting is absoluut top. Voeg daarbij de aantrekkelijke leasekosten en het is overduidelijk waarom hij zo populair is. Al zouden we er wel een automatische airco in laten schroeven.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Expression |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 31.595 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.870 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 270 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.698 mm / 1.749 mm / 1.443 mm |
Wielbasis | 2.744 mm |
Massa leeg | 1.395 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 650 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 197 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,1 s (fabrieksopgave: 10,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,5 s / 12,5 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 149 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Renault Laguna 2.2 dCi (2003) - 562.617 km - Klokje Rond

Renault Laguna 1.8 16V Expression (2001) - Klokje rond

Renault Laguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V Dynamique (2004)

Renault Laguna Grand Tour 2.2 dCi Privilège (2003)

Renault Laguna 2.2 dCi

Renault Laguna (2000) - Test
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.