Renault Laguna Grand Tour 2.2 dCi Privilège (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Laguna Grand Tour 2.2 dCi Privilège |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sedert begin mei 2006 mijn Laguna 1.6 16 V RXE Break uit 12-2000 met 176.000 kilometers op de teller ingeruild bij de Renault-dealer. Naast mijn auto van de zaak (Scenic) rij ik privé in een Laguna.
Toevallig zag ik deze Laguna Grand Tour 2.2 DCI Privilege automaat uit 02-2004 staan bij de dealer in Apeldoorn (Segerink & Wolbers), waar ik met mijn auto van de zaak kom voor onderhoud.
Na onderhandelingen over de prijs het uiteindelijk eens geworden. Op deze auto zit 12 maanden top-occasion garantie en renault route service. De onderhoudshistorie was bekend en de auto was van de commercieel manager van de dealer geweest. De auto zag (ziet) er dan ook als nieuw uit.
Wat een geweldige auto is dit! Absoluut ondergewaardeerd en dat komt natuurlijk door de onbetrouwbare reputatie van de Laguna’s van de bouwjaren 2001 en 2002. Maar goed als ik de reviews bij Audi, Volkswagen en Mercedes lees word ik ook niet vrolijk. Trouwens wanneer ik de recente reviews van Laguna’s lees lijkt de kwaliteit toch wel te zijn verbeterd.
Uitrusting:
Deze auto is extra uitgerust met navigatie af fabriek met kleurenbeeldscherm wat in de praktijk perfect werkt, 17 inch velgen i.p.v. 16 inch met 225 banden en sportstoelen met leer/alcantara.
Daarnaast is de auto in Privilege uitvoering natuurlijk al heel compleet (keyless card, gescheiden climate control, uitgebreide boordcomputer, xenon, automatisch dimmende binnenspiegel, elektrisch inklapbare buitenspiegels, cruise control, etc.).
De kleur van de auto is Blue Orage (licht blauw) wat optisch erg mooi combineert met velgen, handgrepen en dakrails in alu-kleur.
Ook de radio met CD bevalt mij zeer goed (Cabasse). Meer power dan de standaard radio in ieder geval.
Interieur:
Ik ben zelf 2.05 m. lang en kan uitstekend in deze auto zitten. Heeft te maken met de verstelling van de stoelen en stuur en het feit dat er sportstoelen in zitten (zit extra laag).
Het interieur vind ik persoonlijk prachtig en is goed afgewerkt. Ruimte genoeg ook voor inzittenden en bagage, alhoewel de bagageruimte wel kleiner is dan de vorige Laguna. Dit komt natuurlijk door het model (geen rechte achterkant meer).
Motor:
Deze diesel heeft 150 PK en dat is ruim voldoende voor deze auto. De combinatie met de (5-traps) automaat is ook fantastisch, zonder schokken schakelen. De automaat kan men ook handmatig bedienen. De trekkracht is geweldig te noemen. Ook in Duitsland staat hij zijn mannetje. De topsnelheid nog niet echt uitgeprobeerd maar op de cruise control in ieder geval 200 (cruise control ging niet verder…..). Ook niet zo belangrijk, koppel wat mij betreft wel 320 nm.
Het verbruik is, met hoofdzakelijk snelwegkilometers, 1 op 14. Niet echt zuinig voor een diesel maar hier zal de automaat ook debet aan zijn. Een positief punt is dat de auto werkelijk heel stil is wat natuurlijk bijdraagt aan het comfort.
Wat mij opvalt is dat de combinatie motorvermogen, automaat en cruise control zorgen voor relaxed rijden, een waar limousine gevoel.
Wegligging:
De auto ligt zeer goed op de weg en in combinatie met ASR en ESP kan er weinig misgaan (als je tenminste de grens niet opzoekt). Het sturen gaat superlicht, sommigen vinden dit irritant, ik vind het fijn. De 17 inch velgen geven een goede wegligging en gaan niet ten koste van het comfort.
PROBLEMEN
Inmiddels 10000 kilometer gereden en nog geen enkel probleem gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.