Renault Laguna Grand Tour 2.2 dCi Privilège (2003)

Stijlvolle creatie

Renault Laguna Grand Tour 2.2 dCi Privilège
Renault heeft tegenwoordig geen last van bescheidenheid en noemt zichzelf 'créateur d'automobiles'. En het moet gezegd, het merk durft opvallende wagens neer te zetten. De tweede versie van de Laguna stationwagen, de Grand Tour, is een schot in de roos.

'n Typische auto voor de kilometervreters, deze Renault Laguna. Hij is ruim en heeft een krachtige zelfontbrander onder de motorkap. De 2,2-liter dCi-motor is de sterkste diesel waarmee Renault de Laguna levert en hij is voorzien van common-railinspuiting. Daardoor wordt de brandstofinspuiting heel nauwkeurig geregeld, wat een gunstige uitwerking heeft op het verbruik en de uitstoot van schadelijke gassen. De zestienkleppenmotor heeft een vermogen van 150 pk en een koppel van 320 Nm. Volgens de gegevens van de fabrikant loopt de Laguna Grand Tour 2.2 dCi maximaal 212 kilometer per uur en wij klokten hem op 10,6 seconden in de sprint naar 100 km/h. Van zo'n kilometervreter als deze diesel-ende stationwagen mag je natuurlijk comfort verwachten. Franse auto's staan sinds jaar en dag bekend om hun gerieflijke karakter. Het hoeft dus niet te verbazen dat bij de Laguna het comfort prima in orde is. Om te beginnen bieden de verstelbare stoel en het dito stuur de chauffeur de mogelijkheid de zitpositie bij zijn postuur en voorkeur aan te passen. De besturing maakt de chauffeur het leven gemakkelijk. Snelle bochten neemt de Laguna met gemak, dankzij z'n fraaie onderstel. Vering en demping zijn zo afgestemd dat de wagen in bochten nauwelijks overhelt. Toch is de afstelling niet stug. Oneffenheden zullen nooit hinderlijk worden doorgegeven. Van storend geluid hebben de inzittenden ook geen last; in de Laguna is het keurig stil. Dat is mede te danken aan de zesversnellingsbak, die zich trouwens zonder het minste probleem laat bedienen. Die versnellingsbak maakt het mogelijk om hogere snelheden met lage toerentallen aan te houden.
 

Stijlvol
Zijn 'créateur' heeft er nadrukkelijk voor gekozen van de stationwagonversie geen doosvormig model te maken, ook al zou een rechte achtersteven een grotere laadruimte opleveren. Het interieur van de Laguna is niettemin ruim. De wat vlakke stoelen van de Laguna Privilège zijn stevig en hebben een eenvoudige, stijlvolle versiering in de stof. Stijlvol is ook de vormgeving in het interieur. De belijning van dashboard en deurpanelen is simpel, maar straalt toch elegantie uit. Die uitstraling klopt met de kwaliteitsindruk die de materialen in het interieur geven. De Laguna heeft een instrumentenpaneel zonder poespas. Boven de middenconsole zit echter nog een digitaal schermpje en de radio kan met een klepje aan het oog worden onttrokken.Links onder aan de middenconsole zien we een gleuf, als die van een pinautomaat, maar dan dikker. Daarin steek je de 'sleutel', een ingenieus stukje elektronica met kunststof omhulsel in de vorm van een creditcard. Om de Renault te starten, moet je vervolgens de startknop gebruiken. Het is even wennen, maar dat duurt niet lang. Nu we toch bij de middenconsole zijn; de versnellingspook zit dicht bij de handrem en die handrem heeft een plaatsje gevonden aan de passagierskant van die console. Niet de handigste plaats, vinden wij. De Laguna is voorzien van ruime portiervakken met aparte, uitklapbare vakjes. Meer spullen kun je kwijt in beide middenarmsteunen. Ook is er nog wat ruimte onder het stuur en boven de radio. Achterin zijn drie driepuntsgordels en hoofdsteunen standaard. Hoofd- en beenruimte hebben mensen achterin ruim voldoende. Helemaal achterin vinden we een grote, regelmatig gevormde en eenvoudig te beladen bagageruimte. Heb je daar nog niet genoeg aan, dan komt de achterbank met z'n in ongelijke delen omklapbare leuning en zitting mooi van pas.

Signalement

Merk Renault
Model Laguna Grand Tour 2.2 dCi Privilège
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 36.895

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.188 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.698 mm / 1.749 mm / 1.443 mm
Wielbasis 2.744 mm
Massa leeg 1.500 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 650 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 212 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,6 s (fabrieksopgave: 10,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,0 s / 5,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,0 s / 10,1 s
Brandstofverbruik 6,4 l/100km
CO2-uitstoot 170 g/km