Renault Laguna Grand Tour 2.2 dCi Dynamique (2003)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour
Renault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieur

Signalement

UitvoeringLaguna Grand Tour 2.2 dCi Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Tja. Toen ik deze auto in 2003 in gebruik nam was ik razend enthousiast (zie eerdere review). En dat ben ik iets meer dan drie jaar geweest. Toen zat ik inmiddels boven de 150.000 kilometer en begon het gelazer. Jammer hoor. Want rijden deed het ding als geen eerdere auto. Snel, comfortabel, zuinig, mooi om te zien en van alle gemakken voorzien. OK, na een jaar of twee een kraakje hier en daar, en de electronica deed soms wat raar, maar dat was met een keer opnieuw starten wel weer over. Maar ja. Als dan de stuurbekrachtiging het begeeft en een voor een alle verstuivers van de diesel vervangen moeten worden ben je zomaar duizenden euro’s aan reparatiekosten verder. Kosten van een gemiddeld tweedehands autootje uit het B-segment. In totaal werd er in het vierde jaar voor bijna 6000 euro aan versleuteld, en da’s wel erg veel. Dat deed de gemiddelde gebruikerskosten geen goed, en die waren daarvoor echt wel goed. Terwijl ik zo’n keurige bestuurder ben. Nooit direct het gas er op. Zelden harder door de bocht dan de etiquete voorschrijft. En al helemaal niet doen alsof het een race-auto is, want dat is het niet. Hopelijk gaat de volgende generatie Laguna’s inderdaad beter. Vier jaar garantie in plaats van drie jaar zou echter beter zijn geweest.....uiteindelijk begonnen de problemen pas na drie jaar! En toch: fijne auto, snoepje van een motor en perfecte zit. 1500 km achter elkaar rijden en zo fris als een hoentje uitstappen. Langdurig rond de 200 waar dat mag was nooit een probleem. Sublieme wegligging. En nog steeds: nice looks. Met gemengde gevoelens heb ik de auto met 177.777 km op de teller op de parkeerplaats van de vorige baas laten staan. Om met een voorloperende Peugeot 407 (toch behelpen) het half jaar daarna een kleine 30.000 km te rijden. Niet verkeerd, maar net even anders!

PROBLEMEN

Kapotte stuurbekrachtiging. Scheurtje in de intercooler. Problemen met de verstuivers (witte rook, zwarte rook; wel erg fijn om opdringerige achterliggers door even terug te schakelen compleet in de mist te zetten). Toenemend gekraak van stoelen en dashboard in het vierde jaar. Defect electrisch raam. Storing in de centrale vergrendeling waardoor een van de achterdeuren niet meer open of dicht ging. Gescheurde uitlaat op de las bij de katalysator (gewoon gelast). Regelmatig resonerende geluidsboxen.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.