Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Privilge (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Privilge |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 67.000 km |
KM-stand laatst | 166.000 km |
laguna privelege na 5 jaar en 80dkm
- 152.000 km
Na bijna 5 jaar gereden te hebben in mijn Laguna Privilege, hierbij een kort verslag van mijn positieve en negatieve ervaringen.
Allereerst de positieve:
- het is en blijft een mooie auto (in zwart met beige interieur)
- de privilege uitvoering is zeer compleet. Alles waar je bij nieuwe auto's anno 2011 nog steeds veel voor moeten bijlappen zit erop: dual zone airco, sleutelkaart met handsfree sloten, xenon, goede geluidsinstallatie, leer/suede interieur, mooie chrome afwerking, bandenspanningssensoren. Maar ook veel kleine details die vaak niet opvallen bij vergelijkingen met andere auto's: mooie witte dashboard verlichting, 4x12 volt aansluiting (bestuurder, armsteun, achterpassagier en koffer), rolgordijntjes in achterportieren (geen geklooi met losse schermen), inklapbare spiegels, seperaat te openen achterruit (zeer handig!), kindersloten via knop op portier bestuurder.
- het was anno 2006 een van de weinige stations waarin ik 3 kinderstoeltjes op de achterbank kwijt kon. De Veel andere auto's hebben een bult of een zeer smalle plek in het midden.
- Als extra's heb ik navigatie (intussen grafisch achterhaald, maar geen geklooi met losse systemen en altijd TMC), een bluetooth carkit en een afneembare trekhaak.
Punten voor verbetering:
- Wegligging is met name op comfort gericht. Niet te vergelijken met de scherpte van bijv een Mondeo. De besturing is ook enigszins vaag.
- De stoelen zijn zacht en op zich comfortabel, maar op lange stukken mis ik steun in mijn onderrug.
- Ik mis de verwarmbare voorruit van ford.
- Afwerking kofferruimte had beter gekunt.
Problemen:
Ik heb nu >80dkm met de laguna gereden. Bij aanschaf (auto was 2,5 jaar auto, via leasmaatschappij) heb ik de onderhoudshistorie gekregen, en de auto had tot op dat moment alleen regulier onderhoud gehad.
Chronologisch:
- bij aanschaf (67dkm) 4 nieuwe banden (auto stond op winterbanden)
- 75000km: een hoogte-sensor is kapotgegaan, met als resultaat dat mijn xenonverlichting continu van hoogte veranderde. Dit heeft me ongeveer 100 Euro gekost.
- 90000km: bij 90dkm beurt zijn naast regulier onderhoud ook stuurhuisrubbers vervangen. Daarnaast rond 90dkm is ook de mechanische ontgrendeling van de tankklep afgebroken, waardoor de klep niet meer openging. Dit kostte ongeveer 80 Euro.
- 105000km: (5 jaar) is de distributieriem, waterpomp en buitentemperatuur sensor vervangen. Daarnaast 2 voorbanden
- 112000km: lekke voorband, helaas aan de zijkant waardoor ik een nieuwe moest kopen
- 120000km: plotseling een klein olievlekje onder de auto. Het bleek dat een keerring tussen motor en versnellingsbak lekte. Uiteindelijk heb ik dit laten repareren, en aangezien de koppeling uitbebouwd moest worden is deze meteen vervangen. Verder was dit een dure beurt. De sensor 'licht aan' was stuk, die bij de laguna geintegreerd is in het slot van de bestuurder. Dus nieuw deurslot. Verder nieuwe accu, remblokken, remschijven achter en zelfs linksachter was de remklauw stuk. Totale kosten beurt 2100 Euro.
- 125000km: hard zoemend geluid uit de motorkap. Scheurtje in turboslang, kostte 150 Euro.
- 135000km: kapot raammechanisme linksvoor. Dit heb ik a 230 euro in de garage laten vervangen. Later zag ik helaas dit je dit zelf voor ongeveer 100 Euro kunt oplossen.
- 140000km: slot rechterachterportier stuk. Slot sloot niet meer. Kostte 220 Euro.
Kosten:
Totale onderhoudskosten na 5 jaar ruwweg elkaar opgeteld (al het onderhoud is door renault-dealer uitgevoerd):
Regulier onderhoud: 1750 euro
Reparaties: 2750 euro (waterpomp, remklauw ed zie ik niet als regulier)
De 150dkm beurt zit eraan te komen, tot op heden geen storingen/mankementen die gemeld moeten worden.
Verbruik:
- ongeveer 1op14 (veel file/stadverkeer en zware rechtervoet)
- olieverbruik ongeveer 1 liter per 20dkm
Tenslotte de restwaarde: op dit moment tussen 3.500 en 5.000 euro. Dit is frustrerend. Zelfs een panda van 2004 levert nog meer op....
Ik heb de auto overigens in 2006 (2.5 jaar auto, nieuwprijs 33d euro) gekocht voor 14.500 euro bij lage landen translease. Mijn afschrijving is dus ongeveer 2000 euro per jaar.
Wat mij opvalt is dat de gemiddelde prijzen (ook ex lease) tegenwoordig stukken hoger zijn. Rond 40% afschrijving na 3 jaar (toen meeste merken >50%).
Update 152.000 km
Allereerst winterbanden vv door zomerbanden, waaronder 2 nieuwe: kosten EUR 210.
Daarnaast 150dkm beurt + APK:
- Motorio beurt en bijkomende kosten bij Renault dealer: ongeveer EUR 530 (inclusief roetmeting, nieuwe filters, nieuwe ruitenwissers voor, stuurkogel rv en apk). De enige echte reparatie was de stuurkogel a ongeveer EUR 280. Verbaasd me op zich niet na 7.5 jaar met al die drempels in mijn wijk.
Al met al geen schokkende kosten en ik kan er weer 30dkm tegenaan.
Helaas afscheid
- 166.000 km
Helaas heb ik enkele weken geleden afscheid mogen nemen van de laguna. Iemand zag het stoplicht te laat: achterkant in puin, total-loss. De opvolger heb ik al: Ford Mondeo. Minder gadgets, meer rijplezier. De review volgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Laguna 1.8-16V Dynamique Automaat NAP, Airco, Cruise control
- 2004
- 272.978 km

Renault Laguna Grand Tour 2.0-16V Privilège airco automaat apk 25-04-2026 inruil mogelijk nap
- 2005
- 167.270 km

Renault Laguna Grand Tour 2.0-16V T Privilège Automaat | Navi | Xenon | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | PDC | Half Leer | APK tot 01-04-2026!
- 2005
- 148.663 km