Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Privilge (2003)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour
Renault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieur

Signalement

UitvoeringLaguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Privilge
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf67.000 km
KM-stand laatst166.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

laguna privelege na 5 jaar en 80dkm

  • 152.000 km

Na bijna 5 jaar gereden te hebben in mijn Laguna Privilege, hierbij een kort verslag van mijn positieve en negatieve ervaringen.
Allereerst de positieve:
- het is en blijft een mooie auto (in zwart met beige interieur)
- de privilege uitvoering is zeer compleet. Alles waar je bij nieuwe auto's anno 2011 nog steeds veel voor moeten bijlappen zit erop: dual zone airco, sleutelkaart met handsfree sloten, xenon, goede geluidsinstallatie, leer/suede interieur, mooie chrome afwerking, bandenspanningssensoren. Maar ook veel kleine details die vaak niet opvallen bij vergelijkingen met andere auto's: mooie witte dashboard verlichting, 4x12 volt aansluiting (bestuurder, armsteun, achterpassagier en koffer), rolgordijntjes in achterportieren (geen geklooi met losse schermen), inklapbare spiegels, seperaat te openen achterruit (zeer handig!), kindersloten via knop op portier bestuurder.
- het was anno 2006 een van de weinige stations waarin ik 3 kinderstoeltjes op de achterbank kwijt kon. De Veel andere auto's hebben een bult of een zeer smalle plek in het midden.
- Als extra's heb ik navigatie (intussen grafisch achterhaald, maar geen geklooi met losse systemen en altijd TMC), een bluetooth carkit en een afneembare trekhaak.

Punten voor verbetering:
- Wegligging is met name op comfort gericht. Niet te vergelijken met de scherpte van bijv een Mondeo. De besturing is ook enigszins vaag.
- De stoelen zijn zacht en op zich comfortabel, maar op lange stukken mis ik steun in mijn onderrug.
- Ik mis de verwarmbare voorruit van ford.
- Afwerking kofferruimte had beter gekunt.

Problemen:
Ik heb nu >80dkm met de laguna gereden. Bij aanschaf (auto was 2,5 jaar auto, via leasmaatschappij) heb ik de onderhoudshistorie gekregen, en de auto had tot op dat moment alleen regulier onderhoud gehad.
Chronologisch:
- bij aanschaf (67dkm) 4 nieuwe banden (auto stond op winterbanden)
- 75000km: een hoogte-sensor is kapotgegaan, met als resultaat dat mijn xenonverlichting continu van hoogte veranderde. Dit heeft me ongeveer 100 Euro gekost.
- 90000km: bij 90dkm beurt zijn naast regulier onderhoud ook stuurhuisrubbers vervangen. Daarnaast rond 90dkm is ook de mechanische ontgrendeling van de tankklep afgebroken, waardoor de klep niet meer openging. Dit kostte ongeveer 80 Euro.
- 105000km: (5 jaar) is de distributieriem, waterpomp en buitentemperatuur sensor vervangen. Daarnaast 2 voorbanden
- 112000km: lekke voorband, helaas aan de zijkant waardoor ik een nieuwe moest kopen
- 120000km: plotseling een klein olievlekje onder de auto. Het bleek dat een keerring tussen motor en versnellingsbak lekte. Uiteindelijk heb ik dit laten repareren, en aangezien de koppeling uitbebouwd moest worden is deze meteen vervangen. Verder was dit een dure beurt. De sensor 'licht aan' was stuk, die bij de laguna geintegreerd is in het slot van de bestuurder. Dus nieuw deurslot. Verder nieuwe accu, remblokken, remschijven achter en zelfs linksachter was de remklauw stuk. Totale kosten beurt 2100 Euro.
- 125000km: hard zoemend geluid uit de motorkap. Scheurtje in turboslang, kostte 150 Euro.
- 135000km: kapot raammechanisme linksvoor. Dit heb ik a 230 euro in de garage laten vervangen. Later zag ik helaas dit je dit zelf voor ongeveer 100 Euro kunt oplossen.
- 140000km: slot rechterachterportier stuk. Slot sloot niet meer. Kostte 220 Euro.

Kosten:
Totale onderhoudskosten na 5 jaar ruwweg elkaar opgeteld (al het onderhoud is door renault-dealer uitgevoerd):
Regulier onderhoud: 1750 euro
Reparaties: 2750 euro (waterpomp, remklauw ed zie ik niet als regulier)
De 150dkm beurt zit eraan te komen, tot op heden geen storingen/mankementen die gemeld moeten worden.

Verbruik:
- ongeveer 1op14 (veel file/stadverkeer en zware rechtervoet)
- olieverbruik ongeveer 1 liter per 20dkm


Tenslotte de restwaarde: op dit moment tussen 3.500 en 5.000 euro. Dit is frustrerend. Zelfs een panda van 2004 levert nog meer op....
Ik heb de auto overigens in 2006 (2.5 jaar auto, nieuwprijs 33d euro) gekocht voor 14.500 euro bij lage landen translease. Mijn afschrijving is dus ongeveer 2000 euro per jaar.
Wat mij opvalt is dat de gemiddelde prijzen (ook ex lease) tegenwoordig stukken hoger zijn. Rond 40% afschrijving na 3 jaar (toen meeste merken >50%).

Update 152.000 km
Allereerst winterbanden vv door zomerbanden, waaronder 2 nieuwe: kosten EUR 210.
Daarnaast 150dkm beurt + APK:
- Motorio beurt en bijkomende kosten bij Renault dealer: ongeveer EUR 530 (inclusief roetmeting, nieuwe filters, nieuwe ruitenwissers voor, stuurkogel rv en apk). De enige echte reparatie was de stuurkogel a ongeveer EUR 280. Verbaasd me op zich niet na 7.5 jaar met al die drempels in mijn wijk.
Al met al geen schokkende kosten en ik kan er weer 30dkm tegenaan.

Helaas afscheid

  • 166.000 km

Helaas heb ik enkele weken geleden afscheid mogen nemen van de laguna. Iemand zag het stoplicht te laat: achterkant in puin, total-loss. De opvolger heb ik al: Ford Mondeo. Minder gadgets, meer rijplezier. De review volgt.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.