Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Initiale (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Initiale |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 289.000 km |
ERVARINGEN
- 269.000 km
+ Uiterlijk
+ Ruimte op achterbank
+ Voorstoelen electrisch en met leder bekleed
+ Verbruik
+ Uitrusting: 8 airbags, lederen bekleding,
parkeersensor, cruise control, nav. systeem, elec.
stoelen, elec. airco l/r gescheiden, enz, enz
+ Stille auto
+ Erg goede acceleratie in versnelling 3/4/5/6
+ Goede werking airco
+ Heerlijke stoelen & hoofdsteunen.
De auto zoeft over de weg, het comfort is uitstekend voor elkaar. Een paar uur achter elkaar doorrijden naar Duitsland en Frankrijk is geen probleem. Je stapt aan het einde van de rit nog net zo fris uit als aan het begin.
Intussen heeft de auto 20.000 kilometer gelopen en is het gemiddelde verbruik 1 : 18,2. Volgens mij is dat zelfs zuiniger dan Renault opgeeft voor deze auto. Het meeste van deze kilometers worden op de snelweg afgelegd en met cruise control. Wie zegt ook al weer dat deze optie niet handig is voor Nederlandse wegen??
Intussen zijn we 35.000 km gepasseerd en zijn er al een tijdje winterbanden onder de auto geplaatst. In de afgelopen tijd een aantal keren naar Friesland geweest en met 130 km/u daarheen gecruised. Ook nog even de auto op zijn staart getrapt. In no time 180+ op de teller. De auto gaat meer en meer bevallen.
De auto hebben we nu 48 weken in bezit en er staan nu 48.500 km op de teller. Het gemiddelde verbruik is nog steeds 5,5 l/100km (1:18,2)ondanks regelmatig stevig doortrappen (+160 km/h). Komende vrijdag gaat de auto weer naar de garage om de winterbanden in te ruilen voor de zomerse exemplaren tezamen met de lichtmetalenvelgen.
Nu hebben we de auto 1 jaar en hij heeft ons nog niet in de steek gelaten, intussen heeft de Laguna ook al wat ervaring opgedaan (55.000 km).
Na ruim een jaar is weer het probleem van de Renaultkaart opgedoken. Na een lange rit hadden we passagiers afgezet en na 5 minuten wilde we de auto starten maar dat lukte niet. Alles was dood. Met de reserve kaart konden we gelukkig de auto starten. De garage heeft weer een nieuw setje kaarten besteld.
Inmiddels hebben we de auto 18 maanden in bezit en zijn er al 88.000 km onder de banden doorgegaan. De auto bevalt op zich uitstekend, er zijn geen grote problemen. Het enige wat regelmatig terugkomt zijn de problemen met de Renault-card en een melding dat er een inspuitprobleem is. Dit is op te lossen door af en toe een nieuw setje kaarten te regelen en de andere door even de motor uit te zetten en daarna weer door te rijden.
Ondertussen zijn we de 100.000 km gepaseerd en het enige vervelende wat voor gekomen is is dat de auto op een dag na een paar honderd meter stil valt en verdere dienst weigert. Het bleek dat de nokkenassensor defect was (plus nog een aantal anderen). Na vervanging van de sensoren (4 dagen leenauto) kunnen we weer verder rijden.
Het einde van het leasecontract komt in zicht, de teller staat op dit moment (30 aug 2004) op ruim 130,000 km. Alles gaat nog steeds niet altijd van een leien dakje. De kaarten weigeren soms nog dienst. Verder 1x keer een lekke band gehad, goed opgemerkt door het controlesysteem.
***Update 29-08-05
De auto heeft intussen 171.000 km onder de wielen door zien gaan. Mijn zoon heeft de auto overgenomen en mij deze update gegeven. De auto rijdt nog steeds voortreffelijk. Er zijn nu wel een paar kleine dingetjes kapot gegaan, maar dat is te verwachten met zo’n kilometer stand.
**** Update 25-08-08
Er staat nu bijna 270,000 km op de teller. In de afgelopen 3 jaar heb ik wel enige kosten gehad aan de auto, hierdoor zet ik de gebruikskosten op 3 sterren. De volgende dingen zijn in de afgelopen 100,000 km vervangen; turbo, beide xenon-koplampen, remblokken en remschijven, 4 zomerbanden en 4 winterbanden. De auto heeft me verder nooit laten staan en motorisch loopt het allemaal nog prima. Ik ben de afgelopen zomervakanties met de caravan (1,400 kg) naar Frankrijk geweest en het het prima gedaan op hellingen.
Op naar de 300,000km!!!
PROBLEMEN
- 269.000 km
- Parkeersensor werkt niet perfect (is opgelost had
te maken met de trekhaak)
- Renaultkaart vertoont kuren (werkt nog steeds niet perfect)
- Autogordel linksachter werkt niet naar behoren
(opgelost door dealer)
Sinds een aantal weken is er een regelmatig een motorstoring waardoor geadviseerd wordt om de auto te stoppen. In eerste instantie kon de garage niets vinden na het uitlezen van het motormanagement. Later werd ontdekt dat er een of ander turboklepje kapot was gegaan. Dit is daarna binnen een week vervangen door de garage.
Sinds de motorstoring geen andere problemen meer opgetreden.
Nu het voorjaar en de zomer er aankomen wilden we graag de fietsen meenemen op de trekhaak d.m.v. een fietsendrager. Nu blijkt dat de stekker niet in het contact past omdat de afstand te groot is. Eigenlijk niet een fout van de auto, maar de dealer gaat het oplossen (hulde!).
Doordat de auto op zich niet vaak bij de garage komt en het continue gebruik van de ECC, gaat deze op een gegeven moment stinken. Dan is het weer tijd om hem te laten reinigen.
Het grootste probleem van de afgelopen tijd is het vervangen van de ruitenwisserarm van de achterruit. Deze was vastgelopen en niet meer te repareren
***update 25-08-2008
De turbo is vervangen en 2 xenonkoplampen. Dat ware dure geintjes. Voor de rest normaal onderhoud. Geen motorstoringen!!
Auto ingeleverd
- 289.000 km
In de vorige review-update meldde ik nog met veel enthousiasme dat we op naar de 300.000km gingen. Dat heeft de auto niet gehaald in mijn bezit. De turbo moest opnieuw vervangen worden (binnen 2,5 jaar en 90.000km) en dat vind ik erg snel. Het coulancevoorstel van Renault NL was een lachertje en geeft aan dat ze weinig vertrouwen hebben in de Laguna van deze generatie.
Na goed overleg besloten om de auto te laten inkopen door de garage en afscheid van elkaar genomen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.