Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Dynamique (2002)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour
Renault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieur

Signalement

UitvoeringLaguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf78.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Heerlijk ruime, rustige diesel. Met het oog op gezinsuitbreiding en andere functie bij mijn werkgever besloten om de Clio met 182 pk de deur uit te doen voor een wat ruimere/zuinigere auto. Ik hoefde niet lang na te denken over wat dat zou moeten worden. Ook al is een Laguna Grand Tour een veelvuldige verschijning op de Nederlandse wegen, hij heeft toch een exclusieve uitstraling weten te behouden.

De Laguna is een zeer comfortabele reisauto, ik rij er dagelijks ongeveer 200 km mee en met veel plezier. Met 120 pk en 270 Nm is hij zeker niet de traagste maar ik denk er toch over om mbv chiptuning het vermogen en koppel wat op te krikken (150 pk en 340 Nm is mogelijk!).

Met de cruise control is het heerlijk rustig toeren over rustige snelwegen en de climate control houdt de temperatuur binnen heerlijk aangenaam. Met de goed verstelbare halflederen sportstoelen en het in hoogte en diepte verstelbare stuur is het ook op lange afstanden prima uit te houden.

PROBLEMEN

Wegvallen van vermogen/koppel boven 3000 toeren:
Dealer heeft motormanagement nagekeken en opnieuw ingeprogrammeerd. Probleem is hier niet echt mee verholpen maar dealer weet verder niet wat er aan de hand kan zijn.

Uitvallen display Climate Control:
Bleek uiteindelijk een gescheurde soldeerlas te zijn. Kostenloos verholpen door dealer.

Zekering interieurverlichting en 12V aansluitingen kapot:
Ook hier zat een fout in de bedrading waardoor de zekeringen achter elkaar doorbrandden. Opnieuw kostenloos verholpen.

Vreemde foutmelding en ratelende geluiden cd speler:
Storing in de radio. Opgestuurd naar importeur voor reparatie.

Update 117000 km

Eerder gemeldde storing in de radio was al vrij snel weer terug; opgelost door er een permanent een cd in te stoppen/houden.

Bij ongeveer 117000 km een vreemd fluitend geluid vanonder de motorkap; bleek een lekke intercooler te zijn. Gerepareerd door dealer en onder garantie.

3 weken later op de snelweg weer een vreemd fluitend/blazend geluid te horen, harder dan de eerste keer. Niet lang daarna een lampje op het dashboard wat gaat branden (de gloeispiraal icm met elektrische storing). Plotseling fors afnemend vermogen, auto heeft totaal geen kracht meer, snelheid valt terug tot net 70 km/u. Duurt een halve minuut, waarna (inmiddels op de vluchtstrook) de motor op hol slaat en een enorme rookwalm uit de uitlaat komt (wel eens een formule 1 motor zien ’ontploffen’?).

Auto afgevoerd naar dealer en daar werd een kapotte turbo geconstateerd. Bekend probleem van Laguna’s dus onder coulance van de importeur opgelost.

Helaas was het ook tijd voor een grote beurt (incl APK) en moest de distributieriem vervangen worden. Bovendien werden er een lekke waterpomp, kromme stabilisatorstang en 2 versleten achtasbussen geconstateerd. Toch een rekening van bijna 1600 euro. Ook was er wat peling op de stuurkogels, maar dat heb ik maar even laten zitten voor de volgende keer...

Eigenlijk vind ik al deze reparaties toch echt te vroeg voor een auto van deze leeftijd en deze km-stand, daarom: 2 sterren voor betrouwbaarheid/gebruikskosten.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.