Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 100pk Authentique (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Grand Tour 1.9 dCi 100pk Authentique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 180.000 km |
KM-stand laatst | 244.000 km |
- 220.000 km
Na een dik jaar en 40000km wil ik graag verslag doen van mijn laguna.
De auto bevalt goed en eigenlijk presteert ie boven verwachting. Ik was bij aanschaf bewust van het feit dat een Laguna uit 2002 niet de meest betrouwbare auto is gebleken en dat je een technisch mankement moet accepteren. De restwaarde van een dergelijke auto is relatief laag en je bent meer aan onderhoud kwijt als aan afschrijving was de verwachting. Auto via een particulier gekocht die er een jaar in had gereden en een trekhaak had gemonteerd en de motor gechiptuned (100 ->130 pk)voor het trekken vande caravan. Aangezien ik veel las over de 120 pk versie en turbo problemen heb ik bewust gekozen voor de 100 pk versie en aangezien het chipunen kortgeleden was gedaan durfde ik de gok wel aan.
Na 40k km is de balans toch bijna 100% positief. Het rijcomfort is wat je van een grote franse bak verwacht: niet echt een stadsauto qua manouvereren, maar op de snelweg en de langeafstand een zeer comfortabele reis auto waar je probleemloos honderden km mee kan afleggen en nog steeds fit uitstapt. De auto vind ik persoonlijk een van de mooiste stations die toen gemaakt werden. Qua stoelen / middenarmsteun etc lijkt de auto luxe, alleen het dashboard is van eenvoudige materialen gemaakt tov een alfa 147. Ik heb het echter niet echt storend gevonden.
Ik heb als waardering overal goed gezet, als ik de auto wat langer in bezit heb zal ik iets specifieker worden over betrouwbaarheid en kosten. Nu is het nog een beetje snel om conclusies te trekken.
Het belangrijkste bij een laguna review is natuurlijk de ellende (of geen) die je er mee krijgt. Daar kan ik kort over zijn:
Problemen:
1) Elektrischraam bestuurderszijde gaat nog maar een paar cm naar beneden.
Waarschijnlijk is het raammechanisme vastgelopen. Ik heb een reparatie set (Ecrofting - 20 pond)binnen en ga binnenkort zelf een poging wagen het te maken.
Verder geen problemen tot nu toe. de afgelopen 40k km waren de onderhoudskosten dus lekker laag:
200k km: grote beurt 250 €
210k km: APK met nieuwe achterbanden en schakelaar voor trekhaak vervangen: 400 €
220k km: reparatie elektrisch raam mechanisme: 25 €
Ik hoop de auto nog een paar jaar te rijden en elk jaar even een (positieve)update te geven.
- 233.000 km
Nou de auto heeft weer APK en kan weer een jaar vooruit.
De volgende kosten heb ik gehad de afgelopen tijd:
Gebroken uitlaat steun: 25€
Banden voor: 190€
Kleine beurt plus APK: 150€
Draagarm links 90€
Spoorstang en stuurkogel: 100€
Uitlijnen rondom: 75€
Arbeid: 75€
Lijkt me nog alleszins acceptabel voor een laguna uit de probleemjaren met al redelijk wat op de teller.
Auto is wel iets meer olie gaan verbruiken, ik heb nu bijna een liter moeten toevoegen in dik 30000 km.
verkocht
- 244.000 km
De laguna is verkocht. Er zat groot onderhoud aan te komen en vanwege verhuizing is een benzine ook beter voor de portemonnee.
De Laguna heeft mij goed geholpen de afgelopen maanden om alle (bouw) materialen te vervoeren en altijd paste alles er (net) in. Echt geweldig. Hij rijdt nog altijd lekker op de lange afstand. De motor klinkt nog als nieuw. Ik wens de nieuwe eigenaars (via marktplaats verkocht) er veel plezier mee.
Nieuwe auto is een BMW 523 exe uit 2000. De auto is 2 jaar ouder als de laguna, maar het is moet ik eerlijk zeggen wel een wereld van verschil. Laguna is leuk, maar bmw 6 cilinder is echt veeel leuker. Toch postief voor de laguna: die diesel heeft makkelijker het koppel beschikbaar als de 170 pk sterke BMW (benzine) motor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.