Renault Laguna Grand Tour 1.8 16V Privilge (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Grand Tour 1.8 16V Privilge |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 194.300 km |
KM-stand laatst | 204.236 km |
Frans comfort
Eind mei 2011 heb ik deze Renault Laguna Grand Tour 1.8 Privilege aangeschaft. Voor een student is het wellicht een vreemde keuze, maar ik wist wel beter. Mijn eerste auto (Citroen Xantia break 1.8 Pallas) was zo ontzettend comfortabel dat ik eigenlijk niet meer anders wou. Het hoge brandstofverbruik en grote problemen met o.a het hydraulische veersysteem hebben mij toen doen besluiten om een kleine, zuinigere auto aan te schaffen. Driekwart jaar heb ik gereden met een Ford Ka uit 2008, maar de stap vanuit het Franse comfort naar een klein 'boodschappenwaggentje' was toch wel erg groot.
De Renault heb ik eind mei 2011 gekocht. Ik wist dat er nog wat onderhoud moest gebeuren, maar daarentegen was de prijs zeer aantrekkelijk. Bij aanschaf zijn de remschijven + lagers (geintegreerd) en zijn de remblokken achter vervangen. Verder moest voor de APK een gebroken mistlampkapje worden vervangen en heb ik de banden rondom vervangen. Gelijk de filters en olie vervangen om de onderhoudsbeurt compleet te maken. Al met al bleven de totale kosten, inclusief aanschaf voordelig in vergelijking met andere aangeboden exemplaren op het internet.
Distributieriem
- 204.236 km
De distributieriem heb ik laten vervangen. Gezien de leeftijd van de riem was het beter deze preventief te vervangen. Een kleine tegenvaller, maar bij aanschaf was ik op de hoogte van dit reguliere onderhoud.
Wat opviel bij het vervangen van de riem was het 'hoge' oliegebruik van de motor. Eerst de olie maar bijgevuld, maar toch iets om in de gaten te houden. (1 liter per 2000 km) Ook bij de huidige kilometerstand is het oliegebruik ongewijzigd gebleven.
Buiten het hoge olieverbruik heb ik weinig onkosten gehad aan deze auto. Ik ken de verhalen van de Laguna met betrekking tot de betrouwbaarheid, maar deze heeft mij nog geen enkele keer laten staan.
De onkosten die ik gehad heb in de laatste 19000 kilometer (vanaf aanschaf 194300 tot heden) bestaat eigenlijk enkel uit een nieuwe elektrische motor van het rechterachteruit. Verder is een van de xenonpitten vervangen, vanwege een significant kleurverschil. Ik had het geluk dat bij aanschaf een goede xenonpit werd meegeleverd (andere was door de vorige eigenaar al eens vervangen). Daardoor heb ik hiervan geen extra kosten ondervonden.
Een zwak onderdeel van de Laguna Grand Tour is de achterruitwisser, deze is ook bij mij kapot gegaan. Vervangen is voor de APK niet noodzakelijk, dus de dure reparatie laat ik maar achterwege. (duur omdat het achterruit los te openen is).
Het spreekt voor zichzelf dat ik uiterst tevreden ben over deze comfortabele reisauto. Ook de wintersport heeft de auto met trots doorstaan! Op naar de volgende 10000 kilometer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Laguna Grand Tour 2.0-16V Privilège airco automaat apk 25-04-2026 inruil mogelijk nap
- 2005
- 167.270 km

Renault Laguna Grand Tour 2.0-16V T Privilège Automaat | Navi | Xenon | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | PDC | Half Leer | APK tot 01-04-2026!
- 2005
- 148.663 km

Renault Laguna 2.0-16V T Privilège Navi|Cruise|Trekhaak
- 2004
- 206.905 km