Renault Laguna Grand Tour 1.8 16V Privilge (2001)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour 1.8 16V Privilge (2001)

Signalement

UitvoeringLaguna Grand Tour 1.8 16V Privilge
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf194.300 km
KM-stand laatst204.236 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Frans comfort

Eind mei 2011 heb ik deze Renault Laguna Grand Tour 1.8 Privilege aangeschaft. Voor een student is het wellicht een vreemde keuze, maar ik wist wel beter. Mijn eerste auto (Citroen Xantia break 1.8 Pallas) was zo ontzettend comfortabel dat ik eigenlijk niet meer anders wou. Het hoge brandstofverbruik en grote problemen met o.a het hydraulische veersysteem hebben mij toen doen besluiten om een kleine, zuinigere auto aan te schaffen. Driekwart jaar heb ik gereden met een Ford Ka uit 2008, maar de stap vanuit het Franse comfort naar een klein 'boodschappenwaggentje' was toch wel erg groot.

De Renault heb ik eind mei 2011 gekocht. Ik wist dat er nog wat onderhoud moest gebeuren, maar daarentegen was de prijs zeer aantrekkelijk. Bij aanschaf zijn de remschijven + lagers (geintegreerd) en zijn de remblokken achter vervangen. Verder moest voor de APK een gebroken mistlampkapje worden vervangen en heb ik de banden rondom vervangen. Gelijk de filters en olie vervangen om de onderhoudsbeurt compleet te maken. Al met al bleven de totale kosten, inclusief aanschaf voordelig in vergelijking met andere aangeboden exemplaren op het internet.





Distributieriem

  • 204.236 km

De distributieriem heb ik laten vervangen. Gezien de leeftijd van de riem was het beter deze preventief te vervangen. Een kleine tegenvaller, maar bij aanschaf was ik op de hoogte van dit reguliere onderhoud.

Wat opviel bij het vervangen van de riem was het 'hoge' oliegebruik van de motor. Eerst de olie maar bijgevuld, maar toch iets om in de gaten te houden. (1 liter per 2000 km) Ook bij de huidige kilometerstand is het oliegebruik ongewijzigd gebleven.
Buiten het hoge olieverbruik heb ik weinig onkosten gehad aan deze auto. Ik ken de verhalen van de Laguna met betrekking tot de betrouwbaarheid, maar deze heeft mij nog geen enkele keer laten staan.
De onkosten die ik gehad heb in de laatste 19000 kilometer (vanaf aanschaf 194300 tot heden) bestaat eigenlijk enkel uit een nieuwe elektrische motor van het rechterachteruit. Verder is een van de xenonpitten vervangen, vanwege een significant kleurverschil. Ik had het geluk dat bij aanschaf een goede xenonpit werd meegeleverd (andere was door de vorige eigenaar al eens vervangen). Daardoor heb ik hiervan geen extra kosten ondervonden.
Een zwak onderdeel van de Laguna Grand Tour is de achterruitwisser, deze is ook bij mij kapot gegaan. Vervangen is voor de APK niet noodzakelijk, dus de dure reparatie laat ik maar achterwege. (duur omdat het achterruit los te openen is).

Het spreekt voor zichzelf dat ik uiterst tevreden ben over deze comfortabele reisauto. Ook de wintersport heeft de auto met trots doorstaan! Op naar de volgende 10000 kilometer.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.