Renault Laguna Grand Tour 1.8 16V Dynamique (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Grand Tour 1.8 16V Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto is verreweg de mijn beste Renault tot nog toe, na de 19/Megane/Laguna1 Hatch/Laguna1 Break moet ik toch concluderen dat Renault hard bezig is een topmerk te worden.
De auto heeft echt alles wat je nodig hebt, fraaie
lichtmetalen velgen, gescheiden regelbare airo/verwarming/alle ramen electrisch bedienbaar, super bekleding met deels rundleder etc, etc.
Wat ik jammer vind is dat de kofferruimte voor z´n formaat tegenvalt dat merkte ik onlangs met de vakantie, (maar ach de 2x per jaar maakt dat ook niet zoveel uit), de rest van het jaar genieten achterpassagiers van een formidabele ruime plek.
Pluspunten: Xenon velichting, airco, zitruimte, looks(!), cruis-control en snelheidsbegrenzer, bekleding, aangename moter die wel toeren vraagt, maar aangenaam stil blijft, gemak waarmee hij oppakt (op duitse autowegen) vanaf 140 km/h, radio die bedienbaar is vanaf stuur.
Minpunten: verbruik (+/- 8,5 l/100 km en niet zoals renault belooft 7,7) en dan moet je werkelijk rustig aan doen, laat je de 1,8 16v z’n gang gaan en lekker doorgaan in de toeren loopt het al snel op tot 8,8 of nog meer, tevens is de kleine kofferruimte nogal nadelig in het vorige model had je meer ruimte en dan vooral boven de rol !!!.
De (jammer genoeg verplichte) niet mooie koplampsproeiers die de moterkap vuil maken door de lampen schoon te spuiten (op te lossen door als de ruit schoon gespoten moet worden het licht uit te doen).
PROBLEMEN
Problemen kent die auto niet echt, alleen moest ik op de 2e dag dat ik erin reed al terug vanwege de ventielen:
De auto werd geleverd op winterbanden en bijbehorende afwijkende velgen, en daarvan waren de ventielen die waren niet goed ingelezen, bij wissel naar de zomerbanden moest dit weer opnieuw maar dat had ermee te maken dat de zomerbanden nog niet ingelezen waren die stamden van een andere auto (ik had met de dealer afgesproken de standaard velgen + continental banden te ruilen met een ander (gelijke auto) die dezelfde velgen met de veel betere Michelin banden had.
Verder valt er alleen op dat de cruise control af en toe op 232 km/h springt of dat de 52 of 92 km/h niet instelbaar is (foutje in de electronica?).
maar ach, dat is onbelangrijk. Hier kan de garage niets doen.
Even een update op 81.500 km inmiddels heb ik vele dingen moeten vervangen, vaak in de garantie, vaak mocht ik diep in de buidel tasten
De Dealer waar ik deze auto gekocht heb (mijn 5e en mijn oudes 4e Renault) bezoeken we niet meer zo slecht zijn de prestaties daar.
Ik noem een aantal zaken die vervangen zijn, voorwielophangingsarm, parkeersensor (voor niets domme dealer zag ontbrekend afdekkapje over het hoofd), ventiel € 55,-- !!, ook voor niets die dealer had niet in de gaten dat er lucht langs de velgrand ontsnapte omdat ik stikstof in de banden had laten doen en ze de randen niet schoon gemaakt hadden, de ventilatormotor, ook omdat die domme dealer de airco in al zijn onkunde niet goed gereinigd had en het reinigingsmidddel de motor om zeep hielp, div. schaelaars voor electrische raambediening omdat ze dienst weigerden of omdat het lampje kapot ging, cruise control knopje, BDP sensor, kon mijn dealer natuurlijk niet vinden, achterremklauw (afkeur op APK) nadat mijn dealer al 5 mnd mij liet rondrijden omdat men het niet kon vinden, spoeiinstalatie van Xenon lampen zijn door dealer kapot gemaakt en wilde men mij voor maar liefst € 800,-- vernieuwen! duitse dealer repareerde dit hoofdschuddend onder garantie, nadat ik hem uitgelegd had dat mijn dealer er vet in gestopt had waardoor de sproeikoppen niet meer omhoog kwamen, als ik netjes gedestileerd water in de ruitenwissertank had gedaan waren die nooit kapot gegaan, en er had zeker geen vet bij gemogen, maar ach dat kan een dealer met 4 vestigingen niet weten toch ?
Verder geen gekke dingen, als normaal onderhoud met dit jaar de distributieriem,
remblokken, accu en nieuwe banden, dat alles uiteraard in duitsland (dicht bij grens) omdat mijn dealer hier met vier vestigingen heel limburg in zijn greep heeft.
Heb meermaals verzocht Renault Nederland (importeur) om hulp, echter daar kan men
beter niet heen mailen/bellen/schrijven, ze leggen alles direct uit aan de dealer
en laten klanten in de kou staan en ik ben echt niet de enige.
Familie, vrienden en collega’s lopen tegen deze zelfde organisatie aan.
Heb inmiddels met de nieuwe laguna gereden, mooie goed sturende wagen, echter die
gaat het niet worden, zoveel afschrijving alsop deze laguna is gewoon niet normaal
en wie zegt dat de nieuwe beter is ?? afwachten en de dealerorganisatie hier in limburg wordt nog steeds door dezelfde club beheerst dus geen Renault meer.
Voor wat de waardering betreft wil ik er op wijzen dit slaat uitsluitend op de auto
mits onderhouden bij een goede dealer anders worden het er absoluut 0 voor alle.
4,5 sterren voor een fijne goed rijdende auto.
0 sterren als ik die in nederland had moeten laten onderhouden bij eigen dealer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Laguna 1.6-16V Authentique Airco, Cruise control, Trekhaak
- 2004
- 179.197 km

Renault Laguna Grand Tour 2.0-16V T Privilège Automaat | Navi | Xenon | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | PDC | Half Leer | APK tot 01-04-2026!
- 2005
- 148.663 km

Renault Laguna Grand Tour 1.8-16V Dynamique
- 2003
- 175.863 km