Renault Grand Espace Etoile 2.0 16V (1999)

autoreview

Renault Grand Espace Etoile 2.0 16V (1999)

Signalement

UitvoeringGrand Espace Etoile 2.0 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf133.000 km
KM-stand laatst180.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De eerste en tweede indrukken op een rij, na anderhalf jaar ruimtereizen.

Onder het motto ’als je voor ruimte gaat doe het dan goed’ wou ik alleen opteren voor iets met ’grand’ in de naam, zonder in een (echt) busje te moeten vervallen.
De keuze is snel gemaakt als je deze van begin af aan het mooiste hebt gevonden, alleen maar goede ervaringen hebt met franse auto’s, en het ook nog eens de lichtste in z’n klasse is.

Aan een bus wordt ik alleen herinnerd bij :
a) het schakelen : de vrij lange pook staat gewoon op de grond en het is flink tasten in de diepte als je zelf niet te groot bent;
b) de acceleratie : daar ga je je niet onmiddelijk jong door voelen;
c) als de achterstoelen niet bezet zijn rammelen ze soms in hun borging;
De bediening is allround prettig licht, terugschakelen doet-ie echter niet graag.
Nog meer pluspunten :
+ leeslampjes rondom, evenals
+ ingebouwde rolgordijnen (samen met die van de dakramen 10 st.);
+ alle stoelen zijn verschuifbaar op (hun eigen) rails, en
+ kunnen opgeklapt worden tot tafeltje, maar vooral van de slaapstand wordt dankbaar gebruik gemaakt tijdens onze nachtelijke reizen;
+ hoe de stoelen ook staan, de beenruimte blijft overal voldoende;
+ het centraal geplaatste digitale instrumentarium valt op het tweede gezicht voorwaar niet tegen, maar waarom ze de dimmer tussen de knieën hebben geplaatst is me een raadsel;
+ de verwarming, ventilatie en airco zijn goed op hun taak berekend, maar onder de -15 graden icm een strakke noordooster lijdt de kooi enig warmteverlies;
+ motorgeluid dringt alleen storend tot interieur door boven de 4000 rpm;
+ leuk detail: een viercijferige dagteller, zo hoort dat in een reisbolide;
+ verbazend weinig last gehad van wind, tijdens de winterstormen van januari ’07;
+ het reservewiel zit op de enige goede plaats : onder de bagageruimte aan de buitenkant welteverstaan;
+ ook de buitenspiegels zitten waar ze horen : zover mogelijk naar voren, maw. bij deze auto zijn de voorste zijruitjes tenminste ook om doorheen te kijken.

Minpunten zijn er natuurlijk ook:
- de buitenspiegels hebben geen anti-dodehoek-gebied;
- de binnenspiegel is klein en de hoekverstelling dag/nacht klopt niet helemaal;
- jammer dat bij zo’n mooie auto de ruitenwissers niet zijn ’verborgen’, en de linkerwisser laat toch nog een behoorlijke strook ongewist;
- ook jammer dat de regelbare interval niet is doorgelinkt naar de achterwisser;
- door het zonnedak boven de tweede zitrij kan de voorste dakrail niet zover naar voren worden geschoven als ik zou willen;
- afwatering van het dak gebeurt oa. bij het openen van de portieren : het kan zomaar naar binnen gutsen, een misser;
- de kofferbak is niet van binnen uit te openen, jammer want wij gebruiken deze vaak als toegangsdeur; hierdoor wordt bij smalle parkeerplaatsen alsnog een schuifdeur gemist;
- een ander gemis in de kofferbak : bevestigingsbeugels (zelf gemaakt);
- het sluitwerk van de afdekkapjes in de bagageruimte is gedoemd om kapot te gaan;
- nog wat features die ik (uit mijn vorige auto) mis: verklikkerlampjes/ -signalen voor open portieren, kapotte lampen, lage vloeistofniveaus;
- de achterstoelen zijn niet meteen op nederlandse of duitse posturen ontworpen, maar mij deert dat niet...

De 17’ velgen/banden (op de foto) zorgen voor een strak bochtengedrag maar trekken de auto nadrukkelijk de spoorvorming in.
Inmiddels origineel 15’LM-velgjes bemachtigd: dat rijdt veel comfortabeler en zuiniger ook :
van 1 op 8 bij autobahnsnelheden >160 km/h, tot 1 op 10 in de stad, tot 1 op ruim 13 op (buitenlandse) B-wegen - dit alles op benzine welteverstaan.
Binnenkort wordt nl op g3-lpi overgeschakeld: de tussenbalans na 1,5 jaar is dat deze jongen nog vele jaren ons gezin mag dienen !

PROBLEMEN

- een hangenblijvend piepje leidde tot vervanging van het gehele display (onder garantie verholpen);
- olieverlies bij de nokkenasdop, alleen bij hoge toeren. Kleine reparatie, doch -een jaar later- blijven na iedere snelwegrit de oliedampen het interieur ingeblazen worden;
- de rubbers van de achterklep verdienen aandacht : als ze niet goed zitten zuigt het tapijt zich via de hoeken nat (royaal vastgelijmd);
- schakelaartje van de mistlampen defect (omdat die op de linkerstengel is geïntegreerd (en ik deze niet alleen daarom vervang) ge-byepassed...)

Update: weer 1,5 jaar verder, maar nu op gas.

  • 180.000 km

Weinig toe te voegen of weg te halen van al het bovenstaande.
Dankbaar zijn we dat we 's zomers vijf fietsen mee kunnen nemen, ongedemonteerd, drie erin, twee achterop. Ook dan mag de dakkoffer verder stof blijven vangen in de schuur. Zonder voorwielen eraf gaan er zelfs drie fietsen diagonaal in de laadruimte waarbij de kinderen gezellig allen op de tweede zitrij plaatsnemen (maten 24,en 2x 26).

De bedrijfszekerheid heeft een kleine knauw gekregen door een defecte koppelingsplaat, en versleten achterremmen. Verder geen rare dingen.
Begin dit jaar werden midden- en achterdemper vervangen : deze bleken nog van de allereerste montage te zijn.

Op de Vialle LPi installatie draait dit ding net zo soepel als op benzine; het vermogensverlies is klein, alleen in op de autobahn merk ik daar wat van...
Het verbruik op gas : klokvast 1 op 7,5 stadsverkeer, alleen lange trajecten onthaast rijden levert 1 op 10 op, mij kost het helaas moeite.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.