Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Grand Espace

Renault Grand Espace RXT 3.0 V6 24V (1999)

Ruimte-express

Renault Grand Espace RXT 3.0 V6 24V (1999)
  • Autotest
18 juli 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Ooit, al weer lang geleden bracht Renault de Espace op de markt, de eerste echte ruimtewagen die trendsetter was voor een hele reeks volgelingen. Voor deze test gingen we met de Grand Espace nog wat groter, compleet met nieuwe V6.

Hoewel de jongste generatie Espace duidelijk trekjes heeft van de voorgaande modellen, vinden we het een eigentijds en gelikt model. Hij kan worden geleverd in een normale versie en als door ons geteste Grand Espace. Renault kiest bij de indeling van het interieur voor allemaal losse stoelen en zet er twee voorin, drie erachter en twee stuks helemaal achterin. Overigens levert Renault de Espace standaard met vijf zitplaatsen; twee stoelen extra kosten voor onze testauto zo'n f 3500 meer. Naar achteren stappen gaat in de Grand Espace gepaard met enkele hindernissen. Daarnaast kun je niet naar achteren doorlopen bij een zevenpersoons bestoeling. Wel is het interieur, door de gemakkelijk hanteerbare losse stoelen, oneindig te varieren. De middelste stoelen zijn ook traploos horizontaal verstelbaar doordat ze op een sledeconstructie staan. De Espace is de absolute kampioen in flexibiliteit.
De immense hoeveelheid bergvakken getuigt van een doordacht concept. De opvallende topper is een door de airco gekoeld dashboardkastje van 33 liter inhoud, maar ook vakken in de vloer. Of die verplaatsbare asbak die in vrijwel iedere bekerhouder past. Tafeltjes aan de voorstoelen waaraan kinderen kunnen spelen en hun drinkbeker onder handbereik hebben. Of een achterruit die apart open kan zodat niet voor elk wissewasje die hele klep open hoeft. Of de mogelijkheid een glazen schuifdak en twee uitneembare glazen dakpanelen te bestellen. Of de zes rolgordijnen zodat het hele achtercompartiment tegen teveel zonlicht kan worden afgeschermd. Of zes leeslampjes en een afdekking voor de bagageruimte. Of een geluidsinstallatie met afstandsbediening zoals thuis bij de tv.

De commandopost

Ronduit futuristisch van snit is de vormgeving van de cockpit. Alle rijinformatie wordt midden onder de voorruit op een digitaal scherm weergegeven; overigens missen we wel een toerenteller. De klimaatregeling zit uiterst links op het dashboard; voor de passagier zit een separate temperatuurregeling helemaal rechts. De keuzehendel voor de automaat zit aan de stuurkolom. Renault heeft echt gestreefd naar maximale bergruimte in het dashboard en de praktische bruikbaarheid heeft daar nauwelijks onder geleden. Doordat het digitale paneel in het midden ver naar voren zit, hoef je je blik niet heel ver af te wenden. Alleen zou een ander kleurtje voor de snelheidsmeter de duidelijkheid ten goede komen. Daarnaast zijn alle gebruikte symbolen op het dashboard niet even duidelijk. Het dashboard is uitgedost in deels stoffen bekleding met een smaakvol patroontje. De zetels zijn van het prettige soort: niet te hard, niet te zacht en goed steunend. De Espace is met zijn krachtige drieliter V6 een echte topper. Hij is heel snel en lust daar best een slokje voor (1:7,7). De motor is enorm soepel en de eraan gekoppelde elektronisch gestuurde viertraps automaat een prettige, al kan het beter. Het duurt even voor de schakelcommando's zich hebben aangepast aan een veranderde rijstijl, en als je plotseling van het gas gaat, duurt het naar onze smaak te lang voordat de automaat doorschakelt. Daar zou enige fijnafstemming een prettige aandrijflijn nog mooier maken. De Espace laat een fraaie zescilinderroffel horen als zijn bestuurder echt haast krijgt. Schijnbaar moeiteloos is de auto in staat tot ongelofelijk hoge reisgemiddelden waarbij de inzittenden weinig merken van de hoedanigheid van het onder hen doorzoevende plaveisel. Je krijgt evenwel genoeg informatie via de nauwkeurige en directe besturing. Remmen doet hij ook uit de kunst: een hoge vertraging en een kaarsrechte, korte remweg. Zelfs sportief bochtenwerk is mogelijk, al helt de auto wel wat meer over dan een normale personenwagen en wil het binnenste wiel best ietsje spinnen als alle peekaas worden aangewend. Deze Grand Espace V6 is als razendsnelle reiswagen voor zeven man een absolute aanrader: hij klopt gewoon helemaal.
Renaultdealers verlangen voor de Grand Espace V6 24V RXT het lieve sommetje van f 97.000. Maar daarvoor krijg je dan wel een uitstekend uitgebalanceerde, imponerend snelle, zeer goed rijdende zevenzits expres. Daar zouden wij echt nog even voor doorsparen.

Signalement

Merk Renault
Model Grand Espace RXT 3.0 V6 24V
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 43.969

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.946 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 194 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 267 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 78 l
Lengte / breedte / hoogte 4.787 mm / 1.810 mm / 1.692 mm
Wielbasis 2.872 mm
Massa leeg 1.695 kg
Laadvermogen 815 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden215/65R15Prijzen
Topsnelheid 206 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,8s
Brandstofverbruik 11,6 l/100km
CO2-uitstoot 273 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Espace
Renault Renault Espace

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Espace | Nieuw: facelift 2020

    300
    • 11 januari 2020
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Espace specificaties
  • Renault Espace occasions
  • Renault Espace video's
Advies en informatie
  • Renault Espace tests
  • Renault Espace gebruikersreviews
  • Renault Espace index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016)

    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale...

    17
    • 8 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016)

    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale...

    3
    • 27 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Espace TCe 225 Initiale Paris (2018)

    Renault Espace TCe 225 Initiale Paris (2018)

    1
    • 16 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Espace Energy TCe 200 Dynamique (2015)

    Renault Espace Energy TCe 200 Dynamique...

    1
    • 31 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Grand Espace 2.0 Turbo 16V Initiale (2008)

    Renault Grand Espace 2.0 Turbo 16V Initiale...

    1
    • 6 december 2020
  • Gebruikersreview
    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2015)

    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale...

    10
    • 16 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)

    Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)

    11
    • 21 augustus 2020
meer reviews
Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

We worden op slag vrolijk als we de aanmelding van Mike van Lieshout binnenkrijgen. De Renault...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Renault stopt eind maart met Talisman, Scénic en Espace volgen

    Renault stopt eind maart met Talisman,...

    168
    • 4 februari 2022
  • Achtergrond
    Waarom de eerste Renault Espace briljant was

    Waarom de eerste Renault Espace briljant...

    40
    • 26 december 2021
  • Renault Espace - Occasion aankoopadvies

    Renault Espace - Occasion aankoopadvies

    28
    • 18 november 2021
  • Renault Espace (1986) - Klokje rond klassiek

    Renault Espace (1986) - Klokje rond klassiek

    47
    • 14 september 2021
  • Nieuws
    Renault ziet afscheid van MPV's naderen

    Renault ziet afscheid van MPV's naderen

    37
    • 26 april 2021
  • Nieuws
    Renault Espace klaar voor 2021

    Renault Espace klaar voor 2021

    40
    • 17 november 2020
  • Nieuws
    ‘Renault neemt afscheid van Talisman, Scénic en Espace’

    ‘Renault neemt afscheid van Talisman, Scénic...

    98
    • 14 mei 2020
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    19
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische AvtoVaz

    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische...

    31
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Renault 21 - Facelift Friday

    Renault 21 - Facelift Friday

    68
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse tak aan Geely

    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse...

    23
    • 10 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Het afscheid van de Renault Scénic - Reportage

    Het afscheid van de Renault Scénic - Reportage

    98
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Dit vonden we 9 jaar geleden van de Renault Zoe

    Dit vonden we 9 jaar geleden van de Renault...

    53
    • 27 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden