Renault Clio RN 1.4 (1991)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Clio RN 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 57.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Een Clio 1.4 is eigenlijk een schitterende auto. De vorige eigenaar was een oude man die er bijna nooit in reed, wat ook uit de kilometers bleek. De topsnelheid was destijds ook beperkt tot 140 a 150 kilometer/uur. Na een ritje Parijs begon ie los te komen. Op weg naar Spanje was het echt feest (nog geen strenge verkeerscontrole in Frankrijk) met een top tot 190 (op de teller). Maar rond de 150 kilometer/uur rij je heerlijk. Ben meerdere keren naar Spanje geweest zonder problemen. Zelfs bij de rots van Gibraltar is het starten en lopen. In Sevilla bij 48 C sloeg de koeling zonder problemen aan.
Voor dagelijks werk rijdt ie nog steeds erg goed. Ik werk in de hoofdstad en daar heeft ie ook de meeste parkeerschade opgelopen. Door het vele gebruik is er naast het reguliere onderhoud ook wel eens wat stuk gegaan.
PROBLEMEN
1. Probleem met de koppakking was een duur grapje, althans wat je duur noemt. De onderdelen kosten haast niks. Geluk bij dit voorval was dat ook de distributieriem op de nominatie stond om vervangen te worden. Dus eigenlijk twee reparaties voor de prijs van één.
2. Tweede grote klap was de koppeling, deze slipte op een gegeven moment dusdanig en koppelde behoorlijk zwaar zodat de koppelingskabel brak. Na een nieuwe kabel gewoon doorgereden totdat de versnellingsbak kuren begon te vertonen. Uiteindelijk brak weer de kabel wat het einde was van de koppeling en de versnellingsbak. Schakelen zonder te koppelen geeft nogal wat schade. Met de garage, Renault dealer, afgesproken dat ik een versnellingsbak (ruilbak) zou regelen en dat hij de koppeling zou vervangen en de stukken versnellingsbak zou vervangen door de ruilbak. Voor een leuke prijs was ook dit probleem opgelost.
3. De nieuwe distributieriem (zie 1) was door een fabricatiefout stuk gegaan. Op vier plekken waren de tanden eraf gebroken waardoor de motor van tijd was gegaan. Doordat het onderhoud bij een officiele garage gebeurt viel dit onder garantie van het artikel.
4. Voor de rest is er het gewone onderhoudswerk en zaken die alle auto s nodig hebben zoals banden, remblokken en schijven (na 240.000KM).
Als ik de hele zaak bij elkaar optel kom ik op een kilometerprijs van 10 cent, dus echt duur is deze auto niet. De bedoeling is 300.000km te halen en gezien het feit dat de motor nog steeds geen olie verbruikt moet dat lukken. Helaas lukt het niet om een foto te plaatsen maar zodra dit wel lukt een plaatje.
------------------------------------------------------------------------------
Vandaag is het 11 april 2006 en tijd voor een update. De teller staat momenteel op 272.000 km. Bij de laatste keuring in februari 2006 is de Clio weer voor een jaar goedgekeurd. Het kostte mij welgeteld € 35,- en dat geld was voor het koppelingspedaal. Dit is, geloof ik, het vierde pedaal en ik verslijt ze de laatste tijd om de 15.000 km. Op één of andere manier schiet de koppelingskabel los van het pedaal wat zeer lastig is bij het filerijden. Met wat foefjes kan je dit voorkomen maar de garage had nu eenmaal het pedaal weer besteld, op mijn telefoontje, en weer vernieuwd. Momenteel zit deze er zo’n 18.000 km op en het gaat nog steeds goed (even afkloppen). Maaaaaaar was zag ik twee weken geleden.... roest en een gat in de kokerbalk. Helaas wordt dit dan echt het einde van de Clio dacht ik direct. De auto vertoont motorische nog geen krimp, het olieverbruik is nog steeds nihil, waterniveau nog steeds optimaal. Hoe is het gat ontstaan was mijn eerste gedachte. Eigenlijk heel eenvoudig. Tijdens de keuring heeft de garage de ’krik’ niet op het juiste punt geplaatst maar iets ervoor. Hierdoor is bij het rotte punt de rand afgebroken. Ik heb besloten om deze rotte plek ergens in juni te laten lassen want een goeie Clio gooi je niet zomaar weg natuurlijk. Eerst nog even een kleine beurt laten doen, de voorbanden zijn wat glad en de olie moet uiteraard weer vervangen worden na 20.000km.
Laatst naar Duitsland geweest voor wat inkopen en even gekeken of alles nog naar wens was en geloof me deze auto gaat nog steeds 180km/uur.
Wordt vervolgt...
Update 19 december 2006.
Wat is er allemaal gebeurd het laatste half jaar. Kilometers zijn niet zo snel opgelopen deze zomer doordat ik een motor heb aangeschaft. Ik ben geen veertig maar het leek mij leuk om motor te gaan rijden. Door de motor is de kilometerteller slechts blijven hangen op 288.000. Om de auto toch in conditie te houden heb ik halverwege juni 2006 een kleine beurt gedaan voor zo’n €300,-. Afgelopen oktober toch maar even de onderkant laten lassen (€200,-) om te voorkomen dat er bakken met pekel in waaien deze (mogelijke) winter. Daarnaast waren mijn remblokken helemaal op zodat ik toch genoodzaakt was om nieuwe erop te laten zetten. Kosten €80,-. Even terugrekenen blijk ik toch nog onder de € 0,10 te blijven.
Update 23 oktober 2007
Rijdt nog steeds prima. In de zomer een grote beurt (Renault dealer) laten uitvoeren voor € 240,-. Voor de rest geen kosten gehad. Ik had de distributieriem bij 210.000km laten vervangen, zie hierboven, dus ik heb theoretisch de ruimte tot 350.000km. De koppeling kan ik met wat kunst en vliegwerk bedienen alleen als het warm is, zoals filerijden in de zomer, wil ie wel eens ’kloterig’ gaan schakelen. Gelukkig weet ik nu ook hoe je kan schakelen zonder te koppelen. Iets onder de 20km gaat ie vanzelf in zijn twee, iets boven de 20km gaat ie vanzelf in zijn derde versnelling. De vierde ergens in de buurt bij de 50km met wat tussengas. Zoals iedereen weet duw je de versnelling zonder probleem eruit, mits je geen gas geeft. Uiteraard doe ik dit alleen tijdens het filerijden. Bij gewone rijwindkoeling schakelt ie gewoon normaal. Renault, het blijft leuk en goedkoop. Voor de rest gewoon rustig de motor warm rijden.
Update 9 december
R.I.P. zoals dat populaire heet. Wat er gebeurd is. De koelslang scheurde tijdens het rijden waardoor waarschijnlijk de motor heet gelopen is. Het gevolg was smerig koelwater dat op een gegeven moment in de motor liep en dus verbrand werd. Grote rookwolken waren het resultaat. Toch kan ik zeggen dat het motorblok heel sterk is. Ik rij er momenteel niet meer mee naar mijn werk maar boodschappen of een bezoek afleggen geen probleem. De motor blijft lopen tot afgelopen vrijdag toen had ik drie keer een heetloper dus hij wacht nu op de slopershamer.
Als alles goed ik staat er morgen een megane uit 99 op mij te wachten. Ik zal moeten wennen aan de airco, de electrische ramen en nog van dat alles. Ook zal ik moeten denken aan het feit dat parkeren niet overal meer zo makkelijk zal gaan. Mocht er iemand zijn die meer kilometer gereden heeft laat het maar weten. Mijn stand is geeindigd op 308.960 KM. Op de volgende link het resultaat na 308.960 afgelegde kilometers:
http://nl.youtube.com/watch?v=0QAJeyh47ps
Gegroet!!!!!!!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.