Renault Clio 2.0 16V Dynamique S (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio 2.0 16V Dynamique S |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 106.500 km |
ERVARINGEN
- 29.000 km
Na bijna vier jaar in een Renault Megane (diesel) te hebben gereden werd het tijd voor een nieuwe auto.
Omdat ik fors minder kilometers ga rijden, heb ik besloten om tot aanschaf van een benzine versie over te gaan. Liefst een auto met een motor die onze caravan (leeg 730 kg) ook goed kan trekken. Het is uiteindelijk een Renault Clio 2.0 16V Dynamique S (140 PK) geworden (10 mei 2007 opgehaald) en daar heb ik tot nu toe geen seconde spijt van gehad!! Het is een geweldige auto!!
Opties die ik erbij heb genomen zijn een trekhaak, radio met MP3 speler, Pack look (actieve bochtverlichting + ellipsoïde koplampen met donkere behuizing) en elektrisch bedienbare zijruiten achter.
Exterieur:
Prachtige Gris Eclipse kleur.
Interieur:
Dashboard ziet er mooi uit en is goed ingedeeld. Prettig is ook de mooie boordcomputer (zelfde als bij de Megane). De algemene kwaliteit van de auto is prima. Geen rammeltjes en kraakjes. De motor/auto is erg stil.
Ik heb bewust gekozen geen zonnedak te nemen omdat je dan achterin nog maar erg weinig hoofdruimte hebt.
In vergelijking met de Renault Megane is er in deze Clio weinig opbergruimte/vakjes aanwezig.
Ik vind dat de bestuurdersstoel niet echt lekker zit, maar de rest van de familie vindt juist het omgekeerde. Waarschijnlijk komt dat omdat er voor mij in de Megane een aangepaste stoel (ASS) was gemonteerd en daar kunnen “standaard” stoelen natuurlijk nooit tegenop wat zitcomfort betreft.
Rijgedrag:
Echt zeer goed te noemen. Geen trillingen in het stuur bij snelheden boven de 150km/u en de auto blijft netjes rechtdoor gaan (zoals het hoort). Geen problemen met de besturing dus. De dealer vertelde me wel dat de elektrische stuurbekrachtiging bij de Clio 2.0 onder handen was genomen en dat er gebruik is gemaakt van een andere aansturing en nieuwe software.
De Clio 2.0 heeft een zeer stille motor met uitstekende prestaties en is absoluut niet langzaam te noemen. Schakelen met de 6 bak gaat ook prima, niks over te klagen.
Ik heb gelezen dat deze motor niet voorzien is van een distributieriem maar van een distributieketting (minder onderhoudskosten).
Verbruik:
Valt nu nog weinig over te zeggen met 1500 km op de teller, maar de 1 op 20 van de diesel zal ik met deze auto nooit halen ;-).
Problemen:
Geen
Update 12 oktober 2007:
Na ongeveer 13.000 km te hebben gereden met de auto gaat hij ons steeds beter bevallen.
De Clio is afgelopen week in Nederland teruggekeerd na een verblijf van iets meer dan 11 weken in Portugal (Algarve).
Hij mag een geremde aanhanger trekken van 1200 kg. Ook uit een “berekening” van “caravantrekker.nl” voor de aanschaf kwam al naar voren dat het een goede caravantrekker moest zijn.
Ik moet eerlijk zeggen dat hij ons niet heeft teleurgesteld. We hebben een caravan van het merk Knaus (Sudwind 395TK - max. gewicht beladen 1000 kg) en die kan hij makkelijk trekken. In juli zijn we met de auto en de caravan naar Algarve gereden en de Clio had werkelijk geen enkel probleem met de caravan. Mensen op de camping waren soms wel verbaasd, maar de praktijk wijst uit dat het een perfecte caravantrekker is. De cruise-control heeft bijna de hele heen- en terugreis op 100 km gestaan en dat reed perfect. Als de weg niet al te heuvelachtig was meestal in de 6e versnelling.
Ook in de Pyreneeën geen enkel probleem.
Voor de rest geen echte bijzonderheden behalve dan dat ik niet zo gecharmeerd ben van de matten voor die met klittenband (laat los) op de plaats moeten worden gehouden. De ventilatie bij de voeten had van mij ook “krachtiger” mogen zijn.
Dit zijn eigenlijk de enigste minpuntjes die ik in de afgelopen periode ben tegengekomen.
Update 11 juli 2008:
Momenteel ongeveer 29.000 km gereden met de auto en hij bevalt ons nog steeds heel goed.
De Renault Clio is in mei/juni 2008 wederom met onze caravan naar de Algarve geweest. Op de terugreis hebben we ook Cordoba, Toledo en Madrid nog bezocht.
De Clio 2.0 16V is een perfecte trekauto voor onze caravan. We kregen wel een paar keer vragen of zo’n “klein” autootje de caravan (Sudwind 395TK - maximum beladen gewicht 1000 kg) wel kon trekken.
Tijdens de vakantie hebben we nog een lekke achterband gehad, maar dat kun je de auto niet kwalijk nemen.
Voor de rest geen bezoek aan de garage en geen bijzonderheden.
Binnenkort moet hij voor de 30.000 kilometerbeurt naar de dealer.
Update 2 september 2008:
Auto naar Renault dealer Herwers in Neede voor de 30.000 km beurt, inclusief vervangen pollenfilter en reinigen van de airco totaalprijs € 299,--.
De vervelende melding \"Onderhoud over ..............\" kun je trouwens ook zelf makkelijk resetten. Ga daarvoor als volgt te werk:
1. De contactsleutel op \"contact\" zetten.
2. Op het knopje dat op de ruitenwisser hendel zit druk je net zo lang tot de tekst \"Onderhoud over ..........\" in beeld staat.
3. Eén van deze knopjes op de ruitenwisser ingedrukt houden (dit duurt even) tot de melding \"Onderhoud over ..........\" knippert.
4. De knop ingedrukt houden tot de tekst \"Onderhoud over 30.000 km\" verschijnt. Hierna is de boordcomputer gereset.
Update 14 maart 2009:
- 42.000 km
Update 14 maart 2009:
Momenteel ongeveer 42.000 km gereden met de Renault Clio.
Met ongeveer 36.000 km op de teller zijn de voorbanden (Continental) vervangen voor verse Michelins (Primacy).
Verder geen garagebezoeken of kosten gehad met de auto.
Update 1 juli 2009:
- 52.440 km
Eind april 2009 is de achterste lambdasonde onder garantie door de Renault dealer vervangen in verband met de foutmelding “emissie systeem controleren”. Nadien heeft deze foutmelding zich niet meer voorgedaan.
Hoewel de originele Continental achterbanden nog niet versleten waren heb ik ze vandaag laten vervangen voor Michelins (Primacy). De Conti’s gingen steeds meer lawaai maken (“cuppen”) en dat begint op het laatst echt te vervelen. De voorbanden zijn naar achteren geplaatst en de nieuwe banden zijn voorop gelegd.
Van de “bandenboer” kreeg ik het advies om elke 10.000 km de banden te wisselen. Dus rechts voor naar rechts achter enz.
Verder geen garagebezoeken of kosten gehad met de auto.
Update 9 maart 2010
- 71.060 km
De Clio heeft lang de garage niet gezien. Eergisteren de auto naar Renault dealer Herwers in Neede gebracht voor een 71.000 km beurt. Hij had eigenlijk al bij 60.000 km een beurt moeten hebben. Betreft een standaard beurt inclusief vervangen pollenfilter, luchtfilter en het vervangen van de rubberen hoes achter de stekkerdoos bij de trekhaak. Totaalprijs € 315,61.
Aangegeven dat de deurscharnieren voor allebei kraakten. Het bleek dat de portiervangers de oorzaak van dit kraken waren. Deze moesten besteld worden en in de kleur van de auto worden gespoten. De totale kosten zouden € 297,73 incl btw bedragen. Uit coulance overweging is besloten tot een ruime vergoeding, waardoor mijn aandeel in de reparatiekosten niet meer bedraagt dan € 31, 28 euro all in. Al met al een goede service van Renault.
Geen verdere bijzonderheden in de afgelopen periode gehad.
Update 17 juli 2011
- 104.000 km
De Clio heeft lang de garage niet gezien.
In januari 2011 (km. 91.460) de garage bezocht omdat de foutmelding “emissie systeem controleren” (net als in 2009) weer ging branden. Kosten € 61,50.
In februari 2011 (km. 91.953) de garage wederom bezocht omdat de foutmelding “emissie systeem controleren” weer verscheen. Vervolgens lagen er een paar weken later twee dikke bekeuringen (snelheidsovertredingen) op de mat. Bleek dat de monteur tijdens de proefrit iets te enthousiast was geweest en een politiecontrole niet had opgemerkt. Beide bekeuringen zijn trouwens door de garage betaald.
In maart 2011 (km. 95.000) de voorbanden vervangen i.v.m. komende reis naar Portugal.
Op 13 april 2011 naar Renault dealer Herwers in Neede voor de eerste APK, een onderhoudsbeurt en airco servicebeurt (aftappen en vullen). Totale kosten € 432,--
De Renault Clio is in mei/juni 2011 wederom met onze caravan naar de Algarve geweest. Op de heenreis ging ter hoogte van Bordeaux het lampje “emissie systeem controleren” weer branden. Voor de rest geen meldingen/storingen tijdens de reis (6700 km). Na terugkeer eind juni 2011 (103.700 km) de garage weer bezocht i.v.m. deze storende melding.
Tijdens het wachten ook de showroom bekeken en een offerte laten maken voor een Renault Clio 1.5 dCi 85 Collection. Een week later de garage weer bezocht en na wat handelen de koopovereenkomst voor de MRB en BPM vrije Clio diesel getekend.
Inruil Clio
- 106.500 km
De auto is vandaag ingeruild voor een Clio - 1.5 Dci Collection. Om te lezen hoe de ervaringen met deze auto zijn zie http://www.autoweek.nl/autoreview/32215/renault-clio-15-dci-85-collection
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
