Renault Clio 16V (1991) #7

autoreview

Renault Clio 16V (1991)

Signalement

UitvoeringClio 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst180.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ik en mijn Clio

  • 180.000 km

Lang geleden al een Clio 16v gehad.(LR-LP-10)
Deze naar omstandig heden moeten laten slopen.
Nog steeds spijt van.
Dit allemaal was tussen de 1.2 chippie en de andere 1.2 door.
Daarna nog een aantal andere auto's gereden van verschillenden merken.

Maar mijn verlangen bleef bij die dikke Clio 16v.
De snelheid , wendbaarheid , het geluid , de simpliciteit die het autootje met zich mee brengt.
De 3 mooie tellertjes en de serieuze drukknoppen voor de lampen.
Stoelen zitten comfortabel op lange ritten.
En ze knuffelen lekker in het ruige bochten werk.
Alles was en is goed aan die auto.
En niet te vergeten de stoplicht sprintjes met de wel bekende BMW en Golf rijders.

Nadat ik wederom een Clio 1.2 had gekocht.
Dit was de 3de in de reeks en net voor de apk een ongeluk kreeg en de complete neus eraf reed, kwam ik op de wel bekende 2dehands auto site een 16v tegen.(had ik al vaker zien staan)
En ja die moest ik toch hebben.
Na het zoeken in verloren lades, zakken en tussen de bank vond ik dan toch een handje vol geld.

Die volgende dag gebeld en de dag erna hem wezen ophalen.
Na veel getwijfel toch mee genomen voor technisch te veel geld(kom ik zo op terug).

Bij aankomst startte de motor al niet.(startmotor en accu defect).
Dus een goed begin was het zeker niet maar IK MOEST DIE AUTO HEBBEN.
Na een poosje onderhandelen en een bak koffie verder toch een deal gesloten.
De auto had overigens APK wat kon er mis zijn.
Nu had ik nog van de vorige 16v de startmotor liggen en heb die er dezelfde avond nog onder gepruts kon ik in ieder geval op mijn werk komen.

Na hem daar op de brug te hebben gezet brak mijn klomp.

Niet alleen was er VEEL roest ook lag er een uitlaat onder die zodanig in elkaar gebeund en gekit was dat die zeker niet door de apk mocht komen.
De Kwik-Fit had hem netjes afgemeld en godzijdank voor de desbetreffende apk meester geen steekproef.
Na een ritje over de remmen bank. bleek de auto 1.5 te remmen waarvan er 60% scheef was op de vooras en het achteras deed niets (dit moet 5.0 zijn met een maximum van 30% als ik me niet vergis)
Banden profiel is niet nodig die waren glad(dit wist ik)
Na nog 100 andere dingen te hebben gecontroleerd een lang lijstje gemaakt om zo alles te kunnen maken voor de volgende APK.
Hier een opsomming.(vast wat vergeten)
Remschijven rondom nieuw.*
Remblokken rondom nieuw.*
Rem klauwen Rondom gereviseerd.*
Rondom wiellagers nieuw*(1 was al overleden de andere hoorbaar)
Nieuwe rem leidingen.*
Nieuwe handrem kabels.*
Achterbrug gestraald en gecoat.
Kachel ventilator doorgebrand.* (gerecycled uit de 1.2)
Origineel uitlaat spruitstuk gemonteerd.(lag in de schuur)
Daarna geheel nieuwe uitlaat gelast rvs.*
Met 2 dempers en katalisator.*
En ja het is een sidepipe :D
Startmotor nieuw.
Dynamo nieuw.
Accu nieuw.
Radio nieuw.
Accu verplaats naar achter samen met de kabels.*
Kabelboom gesoldeerd en gemaakt zowel motorisch als interieur(3 kilo kroonstenen aan overgehouden).*
Tellerbak geheel gereviseerd.(teller weer op 0 gezet puur voor het bijhouden voor mezelf) Tellerstand klopte al niet was al 2x terug gezet naar 180.000 in 5 jaar tijd.
4x Ronal cupra 16 inch velgen gestraald en gecoat.
4x Continental ecocontact 6 205/55 r16 91v.*
16x Nieuwe Wielbouten.*
2x Aandrijfas Nieuw.(beide hoezen gescheurd aan weerskanten)*
2x Nieuwe Fusee kogels.*
2x Nieuwe stuurstokken.*
2x Nieuwe stuurhuis rubbers.*
2xNieuwe koplampen en knipperlichten.*
Stoelen opnieuw gelast(deze waren beiden gescheurt)*
Heel veel laswerk.(totaal 124 uur)*
Denk aan de bodem , dwars balken ect ect.
En nog 100 dingen meer.

De sterretjes zijn apk dingen.

Al met al Heel veel werk gehad en verricht het afgelopen jaar.
Maar wel met Vlag en wimpel door de keuring heen.
Het volgende word een compleet gereviseerd blok.(momenteel mee bezig)
En daarna een nieuw lakje voor mijn dikke 16v want die heeft die verdiend.

Nu klinkt dit natuurlijk enorm zeikerig maar voor een auto van pak hem beet 30 jaar oud. (ik kom zelf uit september 1991).
Waar in mijn ogen nooit wat aangedaan is, is dit een pareltje.
Elke morgen als ik de auto start en ermee weg rij heb ik een glimlach op mijn gezicht.( nu zon 15000 km verder)
Net als vroeger.

Deze auto zal ik ook nooit wegdoen als het aan mij ligt.
Ik geef de auto 10 uit de 10 punten.
Helaas als je die oude beestjes niet onderhoud dan gaat het mis.
Maar we gaan de goede richting weer op.

En natuurlijk blijft het bij Renault soms lastig om elektronisch de rotzooi voor elkaar te hebben.(geen idee hoe het met de nieuwe modellen is)
Veel dingen die ik tegenkwam in de kabelboom waren standaard.
Bijvoorbeeld een +Kabel en een - kabel strak naast elkaar in de zelfde kabelboom is geen probleem.
Maar als jij vanaf fabriek die kabels aan elkaar zet met een ijzeren drukclip en er een klein stukje tape op doet kan je verwachten dat er een keer kortsluiting komt.
ook vind ik de connectoren niet heel handig en gaan ze niet lang mee.
Zodoende krijgt niet alles 5 sterren.

Wil je een auto kopen?
Koop dan een oude Clio ze zijn geweldig.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.