AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Renault
  • Clio
1

autoreview

Renault Clio RN 1.2 (1993)

Anoniem
  • Anoniem7
  • Review
7 oktober 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringClio RN 1.2
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 6 oktober 2007

Na een rampzalige Suzuki Swift als eerste auto gekozen te hebben, deed ik deze weg omdat de bodem krokanter was dan een tosti. Een vriend van mij werkte bij een autogarage in de buurt waar men recent een jongere en bijzonder frisse Swift had ingeruild. Ik ging kijken en was meteen verkocht. Zo waardeloos als mijn vehikel was geweest, zo prachtig en perfect was deze 1.3 GS. Met de garagehouden besloot ik er een nachtje over te slapen en er de volgende dag op terug te komen.

Dag 2: > Goedemorgen, ik heb besloten de Swift te kopen. < Goedemorgen, ach da’s jammer. Die heb ik 2 minuutjes geleden verkocht. > G#%@&^**(nondeju. < Ja, helaas meneer, zo gaat dat op de occasionmarkt. Ik heb wel recent nog een oud Cliootje ingeruild op een nieuwere Corsa. Meneer had toch stuurbekrachtiging nodig. Interesse in dit geinige Fransoosje?

De beste man leidde mij naar de smerigste uithoek van zijn in verval geraakte infrastructuur, alwaar een groen uitgeslagen Clio stond. Nooit in gerookt en in onberispelijke staat, op een gescheurde bestuurdersstoel en een krasje op de achterklep na. Jammer dat de lak ernstig verkleurd was, maar 140.000 kilometer was niet teveel. Ik besloot een proefrit te maken en was om. Wat een lelijke bak! Maar wel in orde...

Hoe langer ik de Clio had, hoe meer ik begon in te zien dat dit autootje best geinig was. Het comfort is hoog, door weinig windgeruis, kleine spiegels, een soepele veerweg en een in mijn ogen acceptabel geluidsniveau.
De bediening is typisch Renault: krakkemikkige knipperlichtschakelaar, claxon op deze zelfde stengel, een pook die aanvoelt of je in de Lingobak drie ballen mag grabbelen en een motorkap die naar voren toe scharniert.

De auto is redelijk ruim. Voor de studentenvereniging heb ik er vijf kerstbomen mee vervoerd. En ja: allemaal tegelijk. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er zich wel drie op het dak bevonden, hetgeen niet bevorderlijk was voor de hoofdruimte binnen, die er anders goed mee door kan.

Het is aan te raden te kiezen voor ten minste uitrustingsniveau RN (niet RL dus). Enkele elementaire zaken zoals luchtroosters en een dashboardkastje hoef je dan namelijk niet te ontberen. Luxe zoals centrale vergrendeling, elektrische ramen of een toerenteller schitteren echter door afwezigheid.

PROBLEMEN

  • 6 oktober 2007

Renault --> RENAULT: Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd. Zover heb ik het niet laten komen, want ik heb hem niet langer dan een jaar in mijn bezit gehad. Het ’Lange Tijd’ gedeelte geldt dus niet voor mij. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de Roest En Narigheid echter ook haar weg naar mijn Clio hadden gevonden. Een roestplekje op de dorpel waar de gordel ooit tussen had gezeten en een kleintje op de motorkap. Deze roestvorming valt enorm mee als je een Swift gewend bent.
Technische problemen zijn de Clio niet vreemd. Naast het reguliere onderhoud (remblokjes, bandjes, luchtfiltertje hier en daar...) gaven de waterpomp en de radiateur de geest. Ook de dynamo besloot na anderhalve ton de pijp aan Maarten te geven. Maarten rookt nog even lekker door, want ook de koppakking bleek niet in staat te zijn de twee ton vol te maken. Dit is een bekend probleem bij de 1.2 8v motor. Een pakking kost enkele tientjes, maar deze ingreep vergt een open hartoperatie en is dus bijzonder arbeidsintensief. Zelden was ik zo blij met de aanwezigheid van mijn vader en zijn setje steeksleutels. Overigens wil ik niet onvermeld laten dat van een Clio een scala aan onderdelen te vinden is op de sloop. Zo kun je een radiateur voor twee tientjes op de kop tikken. Een waterpomp bleek niet al te duur en heb ik nieuw gekocht (bij Heuts Automaterialen, scheelt veel geld met originele onderdelen).

Conclusie: de Clio is een aanvaardbaar ruime, voldoende comfortable, niet bijzonder roestgoevoelige, tamelijk leuk gestileerde, redelijk degelijke en relatief betaalbare auto voor z’n leeftijd. De oplettende lezer soms hier woorden op die een middelmatigheid aanduiden. En niets is minder waar. De Clio is het in alle opzichten ’niet helemaal’, maar ook weer niet ’helemaal niet’. De relatie tussen het Renaultje en mij heeft een jaar stand gehouden, tot ik tot het besef kwam dat ik de kleur beu was (of eigenlijk juist het ontbreken daarvan). Een vriendin op de studie noemde het apparaat op den duur ’die roze bak van jou’. Een pijnlijke druppel die mij deed besluiten iemand anders blij te maken met een autootje dat op korte tijd veel onderhoud had gehad (accuutje vergeten bedenk ik me nu). Een jong gezin uit het zuiden van het land rijdt tot op de dag vandaag nog vrolijk haar kilomters met mijn Renault. Of dit probleemloos is, is mij niet bekend. Maar dan hadden ze maar een jap moeten kopen. Ik ben inmiddels overgestapt op een Volkswagen Polo, waarvan elders de review te lezen is.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
 
  • Houd me op de hoogte over de Renault Clio
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    1.0 TCe Bi-Fuel Intens | Navigatie | Achteruitrijcamera | Tijdelijk 5 jaar garantie & gratis garantie |

    Renault Clio 1.0 TCe Bi-Fuel Intens | Navigatie | Achteruitrijcamera | Tijdelijk 5 jaar garantie & gratis garantie |

    • 2020
    • 101 km

    € 22.795

    1.0 TCe Bi-Fuel Intens | Navigatie | Achteruitrijcamera | Tijdelijk 5 jaar garantie & gratis garantie |

    Renault Clio 1.0 TCe Bi-Fuel Intens | Navigatie | Achteruitrijcamera | Tijdelijk 5 jaar garantie & gratis garantie |

    • 2020
    • 101 km

    € 22.795

    Hybrid 140 Intens | €3.113,- Voorraadvoordeel | Direct leverbaar | 50/50 Deal mogelijk

    Renault Clio Hybrid 140 Intens | €3.113,- Voorraadvoordeel | Direct leverbaar | 50/50 Deal mogelijk

    • 2021
    • 10 km

    € 23.222

Meer Renault Clio occasions

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Clio specificaties
  • Renault Clio occasions
  • Renault Clio video's
Advies en informatie
  • Renault Clio tests
  • Renault Clio gebruikersreviews
  • Renault Clio index
Renault Mégane RS – 2006 – 332.815 km - Klokje Rond

Renault Mégane RS – 2006 – 332.815 km - Klokje Rond

Het had niet veel gescheeld of deze Renault Mégane RS was door de vader van Thomas Dijkstra...

Lees meer
 

Renault Clio reviews

  • Review
    Renault Clio 16V (1991)

    Renault Clio 16V (1991)

    8
    • 20 oktober 2020
  • Review
    Renault Clio RN 1.4 (1991)

    Renault Clio RN 1.4 (1991)

    5
    • 9 november 2011
  • Review
    Renault Clio RN 1.4 (1991)

    Renault Clio RN 1.4 (1991)

    • 17 mei 2010
  • Review
    Renault Clio 16V (1991)

    Renault Clio 16V (1991)

    8
    • 29 november 2009
  • Review
    Renault Clio RSi (1994)

    Renault Clio RSi (1994)

    6
    • 12 juli 2009
  • Review
    Renault Clio RL 1.2 (1993)

    Renault Clio RL 1.2 (1993)

    5
    • 4 december 2007
  • Review
    Renault Clio RN 1.2 (1993)

    Renault Clio RN 1.2 (1993)

    1
    • 6 oktober 2007
meer reviews
Klokje Rond - Renault Clio 16V

Klokje Rond - Renault Clio 16V

61

Een Clio is niks bijzonders, 360.00 kilometer is een hoop, maar dit samen in een 16 klepper...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Renault Clio Hybrid 140 Initiale Paris (2020)

    Renault Clio Hybrid 140 Initiale Paris...

    10
    • 5 februari 2021
  • Review
    Renault Clio 1.6 16V Dynamique S (2007)

    Renault Clio 1.6 16V Dynamique S (2007)

    2
    • 31 januari 2021
  • Review
    Renault Clio Hybrid 140 Zen (2021)

    Renault Clio Hybrid 140 Zen (2021)

    12
    • 29 januari 2021
  • Review
    Renault Clio TCe 90 Energy Dynamique (2013)

    Renault Clio TCe 90 Energy Dynamique (2013)

    3
    • 24 januari 2021
  • Review
    Renault Clio TCe 130 Intens (2019)

    Renault Clio TCe 130 Intens (2019)

    2
    • 19 januari 2021
  • Review
    Renault Clio Hybrid 140 E-TECH (2021)

    Renault Clio Hybrid 140 E-TECH (2021)

    9
    • 14 januari 2021
  • Review
    Renault Clio 1.5 dCi 65pk Billabong (2003)

    Renault Clio 1.5 dCi 65pk Billabong (2003)

    2
    • 24 december 2020
Merk
Merk
  • Review
    Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)

    Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)

    10
    • 20 februari 2021
  • Review
    Renault Zoe R135 Edition One (2020)

    Renault Zoe R135 Edition One (2020)

    2
    • 19 februari 2021
  • Review
    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    7
    • 16 februari 2021
  • Renault Mégane RS – 2006 – 332.815 km - Klokje Rond

    Renault Mégane RS – 2006 – 332.815 km -...

    • 15 februari 2021
  • Autonieuws
    Renault Captur als sportieve R.S. Line

    Renault Captur als sportieve R.S. Line

    34
    • 12 februari 2021
  • Review
    Renault Captur Plug-in Hybrid 160 Intens (2020)

    Renault Captur Plug-in Hybrid 160 Intens...

    7
    • 9 februari 2021
  • Autonieuws
    Renault-CEO: R5 vervangt Zoe, komst R4 niet uitgesloten

    Renault-CEO: R5 vervangt Zoe, komst R4...

    47
    • 9 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep