Renault Clio 1.2 Expression (2002)

autoreview

Renault Clio
Renault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault Clio - interieurRenault Clio - interieur

Signalement

UitvoeringClio 1.2 Expression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf46.600 km
KM-stand laatst68.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tweede wagen

  • 46.600 km

Sinds vorige week zijn we de trotse eigenaars geworden van deze Renault Clio 1.2 3-deurs Hatchback met als bouwjaar 2002.De wagen werd door de echtgenote van een collega verkocht wegens aanschaf van een nieuwe wagen.Daar deze Clio slechts als tweede wagen in het gezin had dienstgedaan en bijna uitsluitend was gebruikt voor woon-werkverkeer over beperkte afstand heeft de vorige eigenares hiermee op 11 jaar tijd in totaal slechts +/- 46.000 Km gereden!
In die tussentijd werd het wagentje zeer goed verzorgd en onderhouden : behalve de wekelijkse poetsbeurten werd ook telkenmale het onderhoud gedaan in het Renault-dealernet.Tot mijn grote verbazing bleek dat op deze Km-stand de distributieriem reeds tot 2 maal toe werd vervangen (éénmaal op 23.000 Km en éénmaal op 43.000 Km - de laatste keer gebeurde dit in 2012).Ook werd 2 jaar geleden de accu vervangen door een exemplaar met iets meer capaciteit.
De carrosserie verkeert nog in bijna-nieuwstaat : enkel een klein deukje in de motorkap (als gevolg van het erop vallen van een kastanje...)verraadt dat het geen nieuwe wagen betreft.
Gisteren hebben we toch even de ruitenwisserbladen vooraan laten vervangen in het vooruitzicht van de komende winter en morgen wordt ook nog een klein sterretje in de voorruit gesealed (hebben we opgelopen tijdens onze eerste rit vorige week - je moet maar even pech hebben).En hoe rijdt dit 11 jaar oude wagentje? Eigenlijk helemaal niet slecht : de vijfbak schakelt messcherp en trefzeker (dus geen hakerig gedoe zoals vele oude Franse wagens weleens hebben).Ook de vering is degelijk maar vergevingsgezind (lees : comfortabel)en van enig motorgeluid is nauwelijks iets te horen.Ook zijn er geen vervelende piep- of kraakgeluidjes te horen en dat doet deugd na de vorige wagen (Daihatsu Sirion 1) die zowel lawaaierig was qua motor als boordevol zat met dat soort van parasietgeluiden...
Ook wat uitrusting betreft zitten we goed met dit wagentje : servostuur, ABS, kopsteunen achterin (3), volwaardig reservewiel, electrische raambediening, electrische en verwarmbare buitenspiegels en op afstand bedienbare centrale deurvergrendeling : het zit er allemaal op en functioneert zonder problemen.Ook de ingebouwde autoradio/CD (VDO Dayton) geeft een vol geluid.
Niets op aan te merken dan? Toch wel : airco missen we wel een beetje (zit er niet op maar ja : die hadden we ook niet op onze Sirion) en ook vallen de prestaties wel wat tegen (die zijn in het geheel niet beter dan onze tevoren bereden en ook al niet al te snelle Sirion 1.0 uit '99).Kan deels liggen aan de vorige eigenares die steeds met een ei onder de voet bleek te rijden dus we hopen de wagen nog wat "losser" te krijgen na wat intensiever gebruik.Deze Clio wordt hoofzakelijk gebruikt door mijn echtgenote als "boodschappenwagentje" en zal aldus ook slechts een zeer beperkt aantal kilometers per jaar gereden worden (4000 à 5000 Km/jr).

Update

  • 64.500 km

Aangezien deze wagen in ons gezin als tweede wagen wordt ingezet (en bijna uitsluitend door mijn echtgenote wordt gebruikt) gaat het niet zo snel met het vergaren van bijkomende kilometers.Vorige maand (net voor de jaarlijkse technische controle) nog 4 nieuwe banden (Hankook) laten plaatsen en de wagen laten uitlijnen.Kostenplaatje : 316 Euro voor de banden, 60 Euro voor het uitlijnen (Profile Tyre Center).Tijdens het plaatsen van deze nieuwe banden bemerkte de monteur dat de voorste remblokjes al behoorlijk waren afgesleten dus deze ook maar ineens laten vervangen in hetzelfde bandencentrum (kostprijs : 115 Euro).Tevens (zelf) nieuwe wielsierdeksels geplaatst (online gekocht bij Conrad voor 27 Euro inclusief verzendkosten - originele Renault-exemplaren kosten ongeveer 50 Euro per stuk...) wegens lichte stoepschade.Ook dit jaar verder weer zonder enige opmerking de technische controle gepasseerd.Volgend jaar vermoedelijk de distributie te vervangen (distributieriem en spanrollen plus waterpomp) niet omwille van de km-stand maar omwille van het feit dat de vorige vervanging inmiddels al een 6 jaar geleden is gebeurd en we nemen liever geen risico op motorschade- vermoedelijke kostprijs hiervan ongeveer 500 Euro (onafhankelijke Renault-specialist - bij Renault zou dit een pak duurder gaan worden).Huidig verbruik (vnl. op korte afstanden) ligt in de buurt van 6,5 lit./100Km. dus dat valt nog goed mee voor een wagen van 15 jaar oud en gezien de gebruiksomstandigheden.

Verkocht!

  • 68.000 km

Wegens enkele (in onze ogen) kleine tekortkomingen uiteindelijk toch de wagen ingeruild voor een Mazda 2 1.5 Sport uit 2008.
Het feit dat de wagen slechts beschikte over 3 deuren (met als gevolg de moeilijkere bereikbaarheid van de achterste zitplaatsen wanneer men meer dan 1 passagier wenst mee te nemen) evenals het feit dat de wagen niet beschikte over airco (toch wel een groot gemis in de zomer maar ook in de winter om beslagen ruiten te voorkomen) terwijl de wagen in de toekomst zou gaan dienst doen als gezinswagen (inmiddels zijn zowel mijn echtgenote als ikzelf met pensioen) heeft ons toch wel doen besluiten om de wagen (hoe perfect de staat ervan nog was...) te vervangen door eentje die tegemoet kwam aan al de hierboven vermelde tekortkomingen.Bovendien meegenomen dat het ook wel veel fijner rijden is met een wagen die een heel stuk pittiger is (de 58 pk van de Clio maakte er uiteraard geen strepentrekker van en vanaf +/- 110 km/h was er ook behoorlijk wat geluidsoverlast hetgeen wel storen werkte op langere trajecten).
Conclusie : na 4 jaar met weinig kosten en zonder problemen gereden te hebben met deze wagen (en iets minder dan 25.000 km) zijn we nog steeds zeer tevreden over onze toenmalige aankoop maar nu toch tijd voor wat anders (zie mijn nieuwe review betreffende de Mazda 2).

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.