Renault 19 Europa 1.9 D (1994)

autoreview

Renault 19 Europa 1.9 D (1994)

Signalement

Uitvoering19 Europa 1.9 D
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf240.000 km
KM-stand laatst415.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Officieel is het een 19 1.9D Driver, maar die kon ik in het lijstje niet vinden. Hier genaamd Vlekkie, Myreview geschreven bij kmstand 330dkm.

Toen ik in april 2004 heel snel een andere auto moest hebben wegens het overlijden van m’n trouwe 524td (roest, terminaal!) had mijn lokale Renault-dealer net deze vreselijke witte R19 diesel ingeruild. Hij stond achter op het terrein, net ingeleverd door z’n vorig baasje, en gezien die meneer een hobby met pluimvee heeft kun je je wel voorstellen hoe de auto er van binnen uitzag... Auto was altijd door de dealer onderhouden, en voor €1250,- kon ik ’m meenemen met de waarschuwing er voorlopig rustig mee te rijden omdat de auto dat gewend was(!!!).

Deze auto was Lui! En niet een beetje, maar heel erg LUI! 140 kostte moeite, 150 was onmogelijk. Inmiddels is de top van Vlekkie door de KLPD vastgesteld op 179 gecorrigeerd, maar dat is een ander verhaal.

Probemen? Geen. Alleen onderhoud en slijtagedelen.

Om de 10.000 even verversen, en af en toe wat preventief onderhoud.

-Gloeibougies vervangen wegens sloom starten
-Tellerkabel is een keer gebroken, heb uit luiheid 5 maanden zonder teller gereden, dus echte kilometerstand is waarschijnlijk 360.000+
-Waterpomp vervangen wegens lekkage (na maand of 4 lekken ;))
-Alle dashboardlampjes vervangen, waren bijna allemaal stuk.
-Schokbrekers achter vervangen, waren week, voorkant komt ook binnenkort.
-Dynamo was versleten, lampje ging branden. Rijdend een Bosch-boer binnengekomen, uurtje later weer onderweg met een nieuwe erin.
-Distributieriem en APK bij dealer laten doen. Kosten vielen mee, nog geen €200,- inclusief wiellagers achter.
-Accu was twijfelachtig, heb vrijwel meteen een nieuwe Varta in gezet.

Als er een prijs vergeven wordt voor goedkoop rijden verdient deze auto hem! Waarschijnlijk heb ik er al meer dan een ton mee gereden, en er is echt NOOIT iets met dit autootje. Die 65 pk wordt je natuurlijk niet blij van (m’n hobby-auto is een BMW 540i, stuk vlotter!), maar om doordeweeks voor bijna niks heel veel km’s weg te tokkelen is dit echt een prima brikkie gebleken. Wordt bij langdurig parkeren in steden niet opengebroken, bekrast, etc., en je hebt ook geen last van ijverige dienders. Gewoon lekker een witte muis!

Extra setje wielen gekocht bij sloper v.d. Tol voor een tientje per stuk, laten spuiten, en daar zit een nieuw wintersetje Bridgestone Blizzak LM20 in 165/70 R 13 T op. Geloof me, je lacht in de sneeuw iedereen uit!!!! ’s-Zomers zit er Bridgestone B330 Evo op in dezelfde maat. Aquaplaning is me nog niet gelukt, geloof maar dat ik geprobeerd heb...

Oja, nog een noot v.w.b. de dealer: Kruithof in Strijen is SUPER! Daar kan je tenminste gewoon ’s-avonds binnenkomen om onderdelen te halen, en als Vlekkie voor de APK moet is er gewoon een vervangende auto voor redelijk geld.

1 nadeel: de kunststof dorpels (welke uitsteken) rij je in no-time vol bagger. Ik loop overdag te vaak in pak, en was dat snel zat! Bij deze dank aan de jongens bij Renault-NL die een set originele spatlappen over hebben laten komen uit Frankrijk! Goeie actie, en ’s-winter heeeel fijn!

Bij tellerstand 400.000 mogen jullie ’m komen halen voor ’klokkie rond’, ik zal proberen tot die tijd af en toe te updaten.


Update: Inmiddels 347.000km, en ik ben onderedelen aan het verzamelen om de voortrein op te frissen. Demping begint wel erg zacht te worden, en het wiellager LV zingt bijna het hele volkslied in rechter bochten. Op advies van de dealer heb ik ook nieuwe draagarmpjes gekocht, daar de kogels en rubbers samen meer kosten dan complete nieuwe draagarmen. Hoop ergens voor 350dkm de hele zwik er nieuw onder te hebben zitten. Remblokjes voor tussendoor even vervangen, zijn 90dkm meegegaan.

Onder het mom ’elke auto moet 1x de Ring over geweest zijn’ is Vlekkie een rondje over de Nordschleife gegaan tijdens de OGP. Ging best aardig, al is de lange klim van Bergwerk naar Steilstreckekurve natuurlijk drama met 64pk. Een vriend van me is nog even met Vlekkie op en neer geweest naar Praag, en die was stomverbaasd over het gemak waarmee het dappere oude beestje even 2300km draaide in drie dagen. Zonder een druppel olieverbruik.

Korte updates:

10/2006 350.000km : Klein onderhoud, wiellagers voorzijde, draagarmen voorzijde. 1 Wiellager was echt nodig, andere preventief ook gedaan. Draagarmen vervangen voor betere rechtuitstabiliteit, rubbers waren toch wel op..... Totaal 440eu

12/2006 360.000 : Groot onderhoud, APK, Winterwissel, Laswerk dorpel rechts achter, stukje uitlaat. Rekening nog niet binnen maar het zal wel 500+ zijn. Serieus geld voor het ouwe beestje maar zolang ze nog oerbetrouwbaar is mot het maar....

06/2007 385.000 : Kapot gloeirelais gehad waardoor de accu leeggetrokken werd, en er moeten nieuwe voorschokbrekers in. De originele beginnen nu echt moe te worden ;)
Verder tokkelt ze vrolijk verder, al merk je wel dat ze meer moeite krijgt met het dagelijkse geren en gevlieg. We’ll see what happens.

PROBLEMEN

Niks bijzonders, regulier onderhoud en af en toe wat preventief sleutelwerk. Duurzaamheid zo’n budgetproduct is echt ongelofelijk!

Einde is nabij

  • 415.000 km

Vlekkie heeft de afgelopen tijd weinig kilometers meer gemaakt, en staat nu bij dealer met kapotte aandrijfas. Denk niet dat het nog veel zin heeft om te laten fixen, zeker gezien ik nog een Kangoo dTi en een Megane Van dTi heb die beiden 1/4 van de wegenbeasting van Vlekkie kosten. Ze wordt met een paar duizend km per jaar gewoon nauwelijks meer gebruikt. Sorry.

Aan Vlekkie: Dank voor vele jaren trouwe dienst, zonder jou waren we niet waar we nu zijn. Je hebt me ook op de gekste tijdstippen en plaatsen niet laten stikken, dank je wel!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens