Renault 19 16V (1992) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | 19 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 157.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 1,5 jaar in de auto van mijn vader rondgereden te hebben, begon het toch wel een beetje te kriebelen om een eigen auto te kopen. Ik ben opzoek gegaan naar een leuke sportieve startersauto. Eisen waren sportief (uiterlijk en besturing), niet te zwaar, redelijk snel en als het even kon niet al teveel onderhouds en aanschafskosten (is natuurlijk bij een oudere auto ook een kwestie van geluk hebben).
Na veel auto’s vergeleken te hebben op internet ben ik dus op zoek gegaan naar een Renault 19 16V en dan een phase 2 (rondere model, met de open gril). Toevallig stond deze in de buurt te koop. De vorige eigenaar was een Renault monteur, die deze auto met kapotte motor had gekocht en vervolgens een gereviseerd exemplaar geplaatst heeft. Met de motor zat het dus in ieder geval goed.
De stoelen zitten heerlijk, toch wel de lekkerste autostoelen waar ik ooit in heb gezeten. Ik krijg vaak complimenten van mensen dat mijn stoelen zo lekker zitten als ze voor het eerst bij mij in de auto zitten. Helaas is de bekleding niet zo mooi meer, de wangen zijn gescheurd (typisch kwaaltje bij dit model). Achterin de auto is het goed vertoeven qua ruimte.
De motor is vooral in zijn element bij hoge toeren. Onderin de toeren is helaas wat weinig koppel beschikbaar. Tussen 3000 en 4000 toeren zit een merkbare dip in het beschikbare koppel, wat soms vervelend kan zijn, vooral in de 2e versnelling. Boven de 4000 toeren krijg je dan wel weer een duw in je rug, wat erg verslavend is. Bij optrekken heb je van deze dip geen last, als je wilt kun je lekker tot 7000 toeren doortrekken, waarna hij in de volgende versnelling alweer voorbij die dip is. Door het lage koppel bij lage toeren is de auto niet erg sterk in tussensprintjes. Door het openluchtfilter maakt de motor een lekkere brul boven de 4000 toeren, maar bij constant rijden is de auto vrij stil te noemen.
De wegligging van de auto is erg goed. Je kunt lekker bochtjes nemen en je moet het erg bont maken wil je gaan schuiven over de voorwielen. Ik heb zelf wel het idee dat de auto vrij snel in overstuur gaat, maar heb dit nog nooit niet kunnen corrigeren. De auto stuurt wel vrij zwaar voor een auto met stuurbekrachtiging vind ik, maar ik kan dit wel waarderen.
Doordat de normale Renault 19 erg veel verkocht is, zijn er veel onderdelen te vinden voor deze auto. Met vragen word je goed geholpen op de Renault forums:
http://www.team1916v.com/forum/
http://www.renault-tuning.com/index.php
Update:
Inmiddels is de auto niet meer in mijn bezit. Ik was toe aan iets nieuwers en vooral weer snellers. Dus de Renault is vervangen door een..... Seat Cordoba Cupra! Een wereld qua verschil qua motorkarakteristiek, een turbomotor die erg vroeg bij de les is in plaats van de hoogtoerige motor van de Renault. Ik moet zeggen dat het allebei z'n charmes heeft, maar voor dagelijks rustig rijden is de turbomotor toch wel erg fijn. Ik heb erg veel plezier gehad van de Renault, en moet toch zeggen dat qua wegligging de auto me nog steeds verbaast.
PROBLEMEN
Heb in een jaar tijd geen echte grote problemen gehad met de auto, eigenlijk alleen standaard onderhoud en dingen waar ik me aan ergerde. De auto heeft naast de APK ook nooit de garage gezien, de problemen die er waren heb ik zelf opgelost. Ik wist bij aanschaf dat de einddemper aan het einde van zijn leven was, dus deze heb ik eerst vervangen door een 2e hands standaard einddemper, later door een Laser einddemper. Qua geluid zit er totaal geen verschil tussen deze. Bij aanschaf waren de raamrubbers versleten. Het metaal wat in de rubbers zit was gaan oxideren (ook dit is een typisch Renault 19 kwaaltje) waarna de rubbers gaan opbollen. Ik vond dit geen gezicht en heb dus nieuwe geplaatst. Dit was wel een kostbare grap, maar het zag er wel gelijk 10x beter uit.
Ik heb op een bepaald moment wat last gehad van een schommelend stationair toerental. Dit is opgelost door de stationairklep schoon te maken en de bougiekabels te vervangen. Afgelopen maand heeft mijn dynamo het begeven. Deze heb ik laten reviseren en zelf weer teruggeplaatst. Ik ga nog binnenkort mijn veerpootlagers/toplagers vervangen. Wanneer ik stilstaand/met lage snelheid stuur, kraken de veerpoten. Een lelijk geluid, maar echt veel kwaad kan het niet. De auto heeft me verder 1 keer laten staan. Hij wilde niet starten, en nadat hij met startkabels gestart was liep de motor met horten en stoten. Na inspectie onder de kap bleek dat de massakabel in de accubak losgeschoten was, waardoor er dus geen contact was.
Verder heb ik de versnellingsbakolie vervangen omdat de bak soms niet terug wilde schakelen (waarschijnlijk synchro ringen versleten). Hierna schakelde de bak weer soepel.
Update: zoals te lezen valt is de auto inmiddels niet meer in mijn bezit. Ik heb het jaar voordat ik de auto verkocht geen echte problemen gehad. De remschijven waren op, die zijn dus vervangen samen met de blokjes. wel had ik last van wat speling in m'n stuur, dit is verholpen door de stuurhuisrubbers te vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren