Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Renault
  • 19

Renault 19 16V (1992) #5

autoreview

Renault 19 16V (1992) #5
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering19 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf157.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 5 september 2007

Na 1,5 jaar in de auto van mijn vader rondgereden te hebben, begon het toch wel een beetje te kriebelen om een eigen auto te kopen. Ik ben opzoek gegaan naar een leuke sportieve startersauto. Eisen waren sportief (uiterlijk en besturing), niet te zwaar, redelijk snel en als het even kon niet al teveel onderhouds en aanschafskosten (is natuurlijk bij een oudere auto ook een kwestie van geluk hebben).

Na veel auto’s vergeleken te hebben op internet ben ik dus op zoek gegaan naar een Renault 19 16V en dan een phase 2 (rondere model, met de open gril). Toevallig stond deze in de buurt te koop. De vorige eigenaar was een Renault monteur, die deze auto met kapotte motor had gekocht en vervolgens een gereviseerd exemplaar geplaatst heeft. Met de motor zat het dus in ieder geval goed.

De stoelen zitten heerlijk, toch wel de lekkerste autostoelen waar ik ooit in heb gezeten. Ik krijg vaak complimenten van mensen dat mijn stoelen zo lekker zitten als ze voor het eerst bij mij in de auto zitten. Helaas is de bekleding niet zo mooi meer, de wangen zijn gescheurd (typisch kwaaltje bij dit model). Achterin de auto is het goed vertoeven qua ruimte.

De motor is vooral in zijn element bij hoge toeren. Onderin de toeren is helaas wat weinig koppel beschikbaar. Tussen 3000 en 4000 toeren zit een merkbare dip in het beschikbare koppel, wat soms vervelend kan zijn, vooral in de 2e versnelling. Boven de 4000 toeren krijg je dan wel weer een duw in je rug, wat erg verslavend is. Bij optrekken heb je van deze dip geen last, als je wilt kun je lekker tot 7000 toeren doortrekken, waarna hij in de volgende versnelling alweer voorbij die dip is. Door het lage koppel bij lage toeren is de auto niet erg sterk in tussensprintjes. Door het openluchtfilter maakt de motor een lekkere brul boven de 4000 toeren, maar bij constant rijden is de auto vrij stil te noemen.

De wegligging van de auto is erg goed. Je kunt lekker bochtjes nemen en je moet het erg bont maken wil je gaan schuiven over de voorwielen. Ik heb zelf wel het idee dat de auto vrij snel in overstuur gaat, maar heb dit nog nooit niet kunnen corrigeren. De auto stuurt wel vrij zwaar voor een auto met stuurbekrachtiging vind ik, maar ik kan dit wel waarderen.

Doordat de normale Renault 19 erg veel verkocht is, zijn er veel onderdelen te vinden voor deze auto. Met vragen word je goed geholpen op de Renault forums:
http://www.team1916v.com/forum/
http://www.renault-tuning.com/index.php

Update:

Inmiddels is de auto niet meer in mijn bezit. Ik was toe aan iets nieuwers en vooral weer snellers. Dus de Renault is vervangen door een..... Seat Cordoba Cupra! Een wereld qua verschil qua motorkarakteristiek, een turbomotor die erg vroeg bij de les is in plaats van de hoogtoerige motor van de Renault. Ik moet zeggen dat het allebei z'n charmes heeft, maar voor dagelijks rustig rijden is de turbomotor toch wel erg fijn. Ik heb erg veel plezier gehad van de Renault, en moet toch zeggen dat qua wegligging de auto me nog steeds verbaast.

PROBLEMEN

  • 5 september 2007

Heb in een jaar tijd geen echte grote problemen gehad met de auto, eigenlijk alleen standaard onderhoud en dingen waar ik me aan ergerde. De auto heeft naast de APK ook nooit de garage gezien, de problemen die er waren heb ik zelf opgelost. Ik wist bij aanschaf dat de einddemper aan het einde van zijn leven was, dus deze heb ik eerst vervangen door een 2e hands standaard einddemper, later door een Laser einddemper. Qua geluid zit er totaal geen verschil tussen deze. Bij aanschaf waren de raamrubbers versleten. Het metaal wat in de rubbers zit was gaan oxideren (ook dit is een typisch Renault 19 kwaaltje) waarna de rubbers gaan opbollen. Ik vond dit geen gezicht en heb dus nieuwe geplaatst. Dit was wel een kostbare grap, maar het zag er wel gelijk 10x beter uit.

Ik heb op een bepaald moment wat last gehad van een schommelend stationair toerental. Dit is opgelost door de stationairklep schoon te maken en de bougiekabels te vervangen. Afgelopen maand heeft mijn dynamo het begeven. Deze heb ik laten reviseren en zelf weer teruggeplaatst. Ik ga nog binnenkort mijn veerpootlagers/toplagers vervangen. Wanneer ik stilstaand/met lage snelheid stuur, kraken de veerpoten. Een lelijk geluid, maar echt veel kwaad kan het niet. De auto heeft me verder 1 keer laten staan. Hij wilde niet starten, en nadat hij met startkabels gestart was liep de motor met horten en stoten. Na inspectie onder de kap bleek dat de massakabel in de accubak losgeschoten was, waardoor er dus geen contact was.

Verder heb ik de versnellingsbakolie vervangen omdat de bak soms niet terug wilde schakelen (waarschijnlijk synchro ringen versleten). Hierna schakelde de bak weer soepel.

Update: zoals te lezen valt is de auto inmiddels niet meer in mijn bezit. Ik heb het jaar voordat ik de auto verkocht geen echte problemen gehad. De remschijven waren op, die zijn dus vervangen samen met de blokjes. wel had ik last van wat speling in m'n stuur, dit is verholpen door de stuurhuisrubbers te vervangen.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Renault 19? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Renault 19
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Renault 19 1.8 Cabriolet nette auto RIJKLAAR

    Renault 19 1.8 Cabriolet nette auto RIJKLAAR

    • 1994
    • 154.126 km

    € 4.450

    Renault 19 1.8-16V Coupé | Black | 1993 | 56.000 KM

    Renault 19 1.8-16V Coupé | Black | 1993 | 56.000 KM

    • 1993
    • 56.000 km

    € 14.950

    Renault 19 1.8-16V | Cabrio | 69.000 KM | 1994 | 1 Swiss Owner | Full Renault service

    Renault 19 1.8-16V | Cabrio | 69.000 KM | 1994 | 1 Swiss Owner | Full Renault service

    • 1994
    • 69.000 km

    € 19.950

Meer Renault 19 occasions

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault 19 specificaties
  • Renault 19 occasions
  • Renault 19 video's
Advies en informatie
  • Renault 19 tests
  • Renault 19 gebruikersreviews
  • Renault 19 index
PREMIUM
Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

De nieuwe Renault Megane E-Tech is in alles een directe rivaal voor de Volkswagen ID.3, maar...

Lees meer
 

Renault 19 reviews

  • Gebruikersreview
    Renault 19 16V (1992) #5

    Renault 19 16V (1992) #5

    • 5 september 2007
  • Gebruikersreview
    Renault 19 RN 1.4 (1993)

    Renault 19 RN 1.4 (1993)

    • 1 december 2006
  • Gebruikersreview
    Renault 19 RT 1.8i (1992)

    Renault 19 RT 1.8i (1992)

    5
    • 12 februari 2006
  • Gebruikersreview
    Renault 19 RN 1.4 (1993)

    Renault 19 RN 1.4 (1993)

    • 25 januari 2005
  • Gebruikersreview
    Renault 19 RL 1.7 (1993)

    Renault 19 RL 1.7 (1993)

    • 10 oktober 2004
  • Gebruikersreview
    Renault 19 16V (1992)

    Renault 19 16V (1992)

    • 14 september 2004
  • Gebruikersreview
    Renault 19 RL 1.4 (1993)

    Renault 19 RL 1.4 (1993)

    • 27 juni 2004
meer reviews
Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

246

Halverwege 2020 is de oude Renault Clio van Robert Pennings aan vervanging toe. Bij de school...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Renault 19 (1995) - Liefhebber Gezocht

    Renault 19 (1995) - Liefhebber Gezocht

    36
    • 8 maart 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een jarennegentigauto voor maximaal 1.500 euro

    Op zoek naar een jarennegentigauto voor...

    101
    • 12 februari 2022
  • Nieuws
    Renault 19 1.7 Latitude (1995) - In het Wild

    Renault 19 1.7 Latitude (1995) - In het...

    51
    • 3 december 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Renault 19

    Facelift Friday: Renault 19

    53
    • 1 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Renault 19 RN 1.7 (1992)

    Renault 19 RN 1.7 (1992)

    • 18 juni 2018
  • PREMIUM
    Peugeot 308 - Renault Mègane - Hyundai i30

    Peugeot 308 - Renault Mègane - Hyundai...

    • 22 mei 2018
  • Gebruikersreview
    Renault Kangoo 1.9 Dti Euro 2000 (2001)

    Renault Kangoo 1.9 Dti Euro 2000 (2001)

    • 5 mei 2015
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2015)

    Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2015)

    1
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    39
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 8 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden