Peugeot 406 ST 1.8-16V (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 ST 1.8-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 65.000 km |
KM-stand laatst | 242.000 km |
Aankoop wagen
- 65.000 km
Merk: Peugeot
Type: 406 ST
Motor: 1.8 16V Benzine - 112pk
Bouwjaar: 1996
Kleur: Gris Chateau
Interieur: Velours Sublime Brume
Opties: Naar hedendaagse standaarden niets speciaals, maar toch degelijke uitrusting; elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, elektronische startonderbreking, handgrepen/buitenspiegels/grille in carrosseriekleur, stuurwiel hoogte en diepte verstelbaar, centrale vergrendeling, houten designstrips, ...
Gemiddeld Verbruik: 7.6l / 100km (gemeten over +/- 25000km)
Op moment van aankoop enkele kleine gebreken:
Brandstofmeter werkt meer niet dan wel
Hendeltje om brandstofklep te openen is afgebroken (geen grote issue, enkel iets meer vingerwerk)
Minimale lakschade
Eerste ervaringen
- 70.091 km
5000 km later, tijd voor een klein onderhoudje.
Ondertussen de auto beter leren kennen.
Comfort is top, rijdt vlot en heeft (voor zover mijn ervaring reikt) een goede wegligging)
Motor moet wel in toeren gejaagd worden (+3500 rpm) wil je snel wegkomen, maar doet dit verder uitstekend. Geen racemachine, maar wel bovengemiddeld.
Verbruik ligt op een 7 a 8 liter per 100 km
Dashboard problemen
- 75.000 km
Andere klokken op het dashboard houden het ook voor bekeken (door slechte/gekraakte solderingen).
Zelf vervangen door recenter dashboard van de sloop...
(origineel dashboard zelf bijsolderen, zou maar van korte duur zijn; blijkbaar zit er een ontwerpfoutje in de allereerste modellen)
Remblokjes vervangen
- 89.750 km
Normale slijtage gezien de kilometerstand
Voor de rest nog geen problemen
Remtrommel achteraan defect
- 94.850 km
Remtrommel rechts achteraan defect.
Trommel en leidingen vernieuwd
Bobine problemen
- 109.959 km
Eén van de bobines valt uit tijdens rit. Alle vermogen weg... Ding moet afgesleept worden.
Na vervangen van bobines en bougies rijdt hij weer als vanouds
Nieuwe knalpot
- 145.000 km
Ondertussen een heel eind verder in tijd en aantal kilometers sinds de laatste update.
Buiten de normale onderhoudsinterventies, geen problemen meer ondervonden tot op vandaag: -> De ophangbeugel van de einddemper was doorgeroest / afgebroken, deze moest dus vervangen worden.
Nog steeds uitermate tevreden van deze Peugeot. Comfort en betrouwbaarheid blijven op een uitermate hoog niveau.
Alive and kicking
- 242.000 km
Was bijna vergeten dat ik hier een review gestart was; maar op zich is er de afgelopen jaren dan ook niet zoveel noemenswaardig gebeurd, dat kan zeker een verklaring zijn... Het is zeker toch wel te vermelden waard dat de 406 nog steeds bolt!
Intussen is deze Peugeot nagenoeg foutloos gebleken. Uiteraard zijn er de nodige slijtageonderdelen aan vervangen (remmen, banden, batterij), zijn er verschillende delen van de uitlaatlijn (meermaals) vernieuwd (midden- en einddemper, katalysator), zit er een nieuwe lamdasonde in en moest er een stofhoes vervangen worden.
Maar in het algemeen heeft het ding mij nooit in de steek gelaten.
Géén roest. Aandrijflijn, ophanging, .... allemaal nog volledig origineel. Niet geheel onbelangrijk: in het interieur is tijdens het rijden nauwelijks een kraakje of piepje te bespeuren! Er zijn veel nieuwe wagens die het hier slechter doen.
Dit wilt niet zeggen dat de tand des tijds geen invloed heeft gehad. Hier en daar toch een klein mankementje; een actuator van een deurslot dat niet meer werkt, de lijmlaag in de deurbekleding die zachtjes lost, het motorblok dat zweet en wat meer olie verbruikt, ... Allemaal geen onoverkomelijke zaken. Met tegenwoordig slechts een 1000km per maand moet ik wel nog even verder kunnen.
Toch begint het stilaan te kriebelen voor iets anders. Maar het gevoel dat het nooit meer zal zijn wat het was (comfort en kwaliteit), houdt me toch een beetje tegen. Zo'n 508 lijkt me nochtans wat... We zien wel...
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Peugeot 406 (1996) - Liefhebber Gezocht

Klokje rond Peugeot 406 Break

Peugeot 406 SRdt 1.9 90pk (1997)

Test: BMW i5 - opnieuw weet BMW zwaarlijvigheid te kop in te drukken

Max Verstappen in Barcelona oppermachtig naar 40e F1-zege
