Peugeot 406 ST 1.8-16V (1996)

autoreview

Peugeot 406 ST 1.8-16V (1996)

Signalement

Uitvoering406 ST 1.8-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf65.000 km
KM-stand laatst242.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop wagen

  • 65.000 km

Merk: Peugeot
Type: 406 ST
Motor: 1.8 16V Benzine - 112pk
Bouwjaar: 1996
Kleur: Gris Chateau
Interieur: Velours Sublime Brume
Opties: Naar hedendaagse standaarden niets speciaals, maar toch degelijke uitrusting; elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, elektronische startonderbreking, handgrepen/buitenspiegels/grille in carrosseriekleur, stuurwiel hoogte en diepte verstelbaar, centrale vergrendeling, houten designstrips, ...

Gemiddeld Verbruik: 7.6l / 100km (gemeten over +/- 25000km)

Op moment van aankoop enkele kleine gebreken:
Brandstofmeter werkt meer niet dan wel
Hendeltje om brandstofklep te openen is afgebroken (geen grote issue, enkel iets meer vingerwerk)
Minimale lakschade

Eerste ervaringen

  • 70.091 km

5000 km later, tijd voor een klein onderhoudje.

Ondertussen de auto beter leren kennen.
Comfort is top, rijdt vlot en heeft (voor zover mijn ervaring reikt) een goede wegligging)

Motor moet wel in toeren gejaagd worden (+3500 rpm) wil je snel wegkomen, maar doet dit verder uitstekend. Geen racemachine, maar wel bovengemiddeld.

Verbruik ligt op een 7 a 8 liter per 100 km

Dashboard problemen

  • 75.000 km

Andere klokken op het dashboard houden het ook voor bekeken (door slechte/gekraakte solderingen).

Zelf vervangen door recenter dashboard van de sloop...
(origineel dashboard zelf bijsolderen, zou maar van korte duur zijn; blijkbaar zit er een ontwerpfoutje in de allereerste modellen)

Remblokjes vervangen

  • 89.750 km

Normale slijtage gezien de kilometerstand
Voor de rest nog geen problemen

Remtrommel achteraan defect

  • 94.850 km

Remtrommel rechts achteraan defect.
Trommel en leidingen vernieuwd

Bobine problemen

  • 109.959 km

Eén van de bobines valt uit tijdens rit. Alle vermogen weg... Ding moet afgesleept worden.

Na vervangen van bobines en bougies rijdt hij weer als vanouds

Nieuwe knalpot

  • 145.000 km

Ondertussen een heel eind verder in tijd en aantal kilometers sinds de laatste update.

Buiten de normale onderhoudsinterventies, geen problemen meer ondervonden tot op vandaag: -> De ophangbeugel van de einddemper was doorgeroest / afgebroken, deze moest dus vervangen worden.

Nog steeds uitermate tevreden van deze Peugeot. Comfort en betrouwbaarheid blijven op een uitermate hoog niveau.

Alive and kicking

  • 242.000 km

Was bijna vergeten dat ik hier een review gestart was; maar op zich is er de afgelopen jaren dan ook niet zoveel noemenswaardig gebeurd, dat kan zeker een verklaring zijn... Het is zeker toch wel te vermelden waard dat de 406 nog steeds bolt!

Intussen is deze Peugeot nagenoeg foutloos gebleken. Uiteraard zijn er de nodige slijtageonderdelen aan vervangen (remmen, banden, batterij), zijn er verschillende delen van de uitlaatlijn (meermaals) vernieuwd (midden- en einddemper, katalysator), zit er een nieuwe lamdasonde in en moest er een stofhoes vervangen worden.
Maar in het algemeen heeft het ding mij nooit in de steek gelaten.
Géén roest. Aandrijflijn, ophanging, .... allemaal nog volledig origineel. Niet geheel onbelangrijk: in het interieur is tijdens het rijden nauwelijks een kraakje of piepje te bespeuren! Er zijn veel nieuwe wagens die het hier slechter doen.

Dit wilt niet zeggen dat de tand des tijds geen invloed heeft gehad. Hier en daar toch een klein mankementje; een actuator van een deurslot dat niet meer werkt, de lijmlaag in de deurbekleding die zachtjes lost, het motorblok dat zweet en wat meer olie verbruikt, ... Allemaal geen onoverkomelijke zaken. Met tegenwoordig slechts een 1000km per maand moet ik wel nog even verder kunnen.

Toch begint het stilaan te kriebelen voor iets anders. Maar het gevoel dat het nooit meer zal zijn wat het was (comfort en kwaliteit), houdt me toch een beetje tegen. Zo'n 508 lijkt me nochtans wat... We zien wel...

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens