Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Peugeot
  • 406

Peugeot 406 SRdt 1.9 90pk (1997)

Dieselmanieren

Peugeot 406 SRdt 1.9 90pk (1997)
  • Autotest
28 april 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Nergens in Europa wordt zó veel gedieseld als in Frankrijk. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Peugeot de 406 met drie turbodieselmotoren aanbiedt. De middelste van de drie, de 90 pk, is het onderwerp van deze test.

Peugeot heeft ervoor gekozen de 406 - naast de benzinemotoren - alleen met turbodiesels aan te bieden. Dat is niet zo eigenaardig, want door de bank genomen zijn de vier-nul-zessen zo'n 200 kilo zwaarder dan de vergelijkbare 405-en. In dit geval moet er 1310 kilo leeuwevlees door de 90 pk sterke diesel in beweging worden gezet. En dat lukt heel behoorlijk. Indien gewenst, rij je in 14,7 seconden 100 km/h en de inhaalacceleraties gaan lekker vlot: in de vierde versnelling van 80-120 km/h gaat in 11,8 seconden, in vijf doet-ie er 14,8 seconden over. In de vijfde versnelling is de 1.9 turbodiesel daarmee sneller dan de 1.8 zestienklepper. De geblazen diesel leent zich dan ook bij uitstek voor een prettig ontspannen rijstijl; op de snelweg heb je echt maar één versnelling nodig en dat is de vijfde. In die versnelling kan alles. Je hoeft pas opnieuw te schakelen als je de snelweg weer verlaat. Peugeot heeft dus goed werk gedaan: de overbrengingsverhoudingen van de bak sluiten perfect aan bij het karakter van de 1.9 turbodiesel.
Heeft onze turbodiesel verder nog goede manieren? Ja: 65,5 dB bij 100 km/h is in deze klasse keurig netjes en 69 dB bij 120 is ook niet gespreksverstorend. Boven 140 km/h dien je echter voor een (goed) gesprek je stem wel wat te verheffen.
Over de testperiode van twee weken kwamen we tot een gemiddeld verbruik van 1:13,7. Voor een indirect ingespoten diesel is dat niet bijzonder. Al met al dus prima presterende motor met prettige omgangsvormen, maar met een gemiddeld verbruik.
Bij het rijden over van die gemene, korte drempeltjes die het Nederlandse wegennet hoe langer hoe meer teisteren, werden we geconfronteerd met enigszins onheilspellende geluiden 'achterin'. Wat was er aan de hand? Onder invloed van de kou verliezen de ophangrubbers van de stabilisatorstang achter veel van hun souplesse, waardoor je die stang heen en weer hoort gaan en dat veroorzaakt weer een raspend geluid. De oplossing is even simpel als definitief: even de rubbers laten smeren en je bent er volgens Peugeot voorgoed vanaf.
Dit akkefietje verstoort de goede indruk van het 406-comfort echter nauwelijks. Peugeot is er zodanig in geslaagd wegligging en comfort te verenigen, dat beide het predikaat goed verdienen. De 406 heeft een onderstel met een onafhankelijke voor- en achterwielophanging en die moderne opzet betaalt zich uit in comfort én in wegligging.
Helaas zijn de zittingen van de voorstoelen naar slechtste Franse traditie aan de korte kant. Waarom krijgen we die paar centimeter extra nou niet? De stoelen van deze SR zijn niet in hoogte verstelbaar, maar wel zo neergezet dat dat nauwelijks stoort. Bovendien kun je het stuur wel verstellen en da's natuurlijk mooi meegenomen. Achterin geen klachten: de hoofd- en beenruimte is voor de meesten onder ons ruim voldoende.

In orde
De afwerking van het interieur is dik in orde. De portieren zijn aan de binnenkant ruim met stof bekleed en mede daardoor heb je niet het idee dat je 'maar' met een instapmodel onderweg bent. Wat is zo'n royale kofferruimte als deze toch heerlijk. Bagage voor vier? Inpakken en wegwezen. Toch maar weer even mopperen op die onhandige beugels waaraan de achterklep is opgehangen. Zet er geen koffer nét onder; je krijgt de klep niet dicht.
Met de uitrusting van de 406 is weinig mis. Centrale vergrendeling met afstandsbediening zit er evenals een airbag op, elektrische raampjes ook en forse 15-inch wielen en een startonderbreker is voortaan in het contactslot ingebouwd. Als ABS er ook nog bij had gezeten, waren we helemaal tevreden.
Wij vinden hem prettig, die 406 SRdt 1.9. De motor heeft ons op vrijwel alle belangrijke punten overtuigd, alleen het verbruik zou met de oprukkende 'directe brigade' iets lager mogen zijn. Bovendien biedt de auto een goed comfort, een dito wegligging en een uitrusting die het begrip basismodel in een goed daglicht zet. Al die prima kwaliteiten hebben wel hun prijs: met bijna 47 mille is hij geen koopje.

Signalement

Merk Peugeot
Model 406 SRdt 1.9 90pk
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 21.464

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.905 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 196 Nm bij 2.250 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.555 mm / 1.765 mm / 1.396 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.275 kg
Laadvermogen 557 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 635 kg
Banden195/65HR15Prijzen
Topsnelheid 177 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,7 s (fabrieksopgave: 14,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,8 s / 14,8 s
Brandstofverbruik 6,9 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 406
Peugeot Peugeot 406

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 406 Coupé 2.0-16V Let op mooie bijtellingsvriendelijke coupe

    Peugeot 406 Coupé 2.0-16V Let op mooie bijtellingsvriendelijke coupe

    • 1998
    • 206.805 km

    € 2.100

    Peugeot 406 1.8-16V SR/IN NIEUWSTAAT//AUTOMAAT//DEALER ONDERHOUDEN//KM ORG MET AUTOPAS ERBIJ//

    Peugeot 406 1.8-16V SR/IN NIEUWSTAAT//AUTOMAAT//DEALER ONDERHOUDEN//KM ORG MET AUTOPAS ERBIJ//

    • 1998
    • 142.155 km

    € 2.350

    Peugeot 406 1.8-16V SL Air-Line

    Peugeot 406 1.8-16V SL Air-Line

    • 1996
    • 176.101 km

    € 1.950

Meer Peugeot 406 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 406 specificaties
  • Peugeot 406 occasions
  • Peugeot 406 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 406 tests
  • Peugeot 406 gebruikersreviews
  • Peugeot 406 index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 Break ST 2.0 HDI 90pk (2000)

    Peugeot 406 Break ST 2.0 HDI 90pk (2000)

    1
    • 29 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 (2002)

    Peugeot 406 (2002)

    3
    • 25 april 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 GT 2.0 HDI 110pk (2001)

    Peugeot 406 GT 2.0 HDI 110pk (2001)

    14
    • 25 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 Coupé 3.0-24V V6 Pack (1998)

    Peugeot 406 Coupé 3.0-24V V6 Pack (1998)

    4
    • 14 november 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 Break XS 2.0-16V (2002)

    Peugeot 406 Break XS 2.0-16V (2002)

    18
    • 5 november 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 Coupé Pack 2.2-16V (2003)

    Peugeot 406 Coupé Pack 2.2-16V (2003)

    5
    • 9 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 SRX 2.0 HDI 110pk (2002)

    Peugeot 406 SRX 2.0 HDI 110pk (2002)

    • 20 september 2016
meer reviews
Klokje rond Peugeot 406 Break

Klokje rond Peugeot 406 Break

3

Raymond van den Hengel geeft het ruiterlijk toe: aan auto-onderhoud doet hij niet zo veel....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    De pretentieloze middenklassers van 20 jaar geleden

    De pretentieloze middenklassers van 20...

    68
    • 28 juni 2021
  • PREMIUM
    Citroën Xantia vs. Peugeot 406 - Occasiondubbeltest

    Citroën Xantia vs. Peugeot 406 - Occasiondubbeltest

    • 9 maart 2021
  • Peugeot 406 Break 1.8-16V – 2001  – 784.321 km - Klokje Rond

    Peugeot 406 Break 1.8-16V – 2001  – 784.321...

    • 9 maart 2020
  • Peugeot 406 1.8 16V Break - 2003 - 530.738 km - Klokje Rond

    Peugeot 406 1.8 16V Break - 2003 - 530.738...

    122
    • 25 juni 2018
  • PREMIUM
    Peugeot 406

    Peugeot 406

    • 19 juni 2018
  • Barrelbrigade 3.0 - De Finale

    Barrelbrigade 3.0 - De Finale

    18
    • 30 december 2016
  • PREMIUM
    Peugeot 406 Coupé 3.0 24V V6

    Peugeot 406 Coupé 3.0 24V V6

    • 9 mei 2016
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    296
    • 22 juni 2022
  • Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    71
    • 22 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn lief, zo lang ze van N-wegen wegblijven

    Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn...

    83
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    44
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een goede auto voor minder dan €2.000

    Op zoek naar ... een goede auto voor minder...

    87
    • 9 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden