Peugeot 406 SLdt 1.9 90pk (1996)

autoreview

Peugeot 406

Signalement

Uitvoering406 SLdt 1.9 90pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf163.000 km
KM-stand laatst520.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Aangezien ik vrij lang ben en zeker 40000 kilometer op jaarbasis zou gaan rijden, is uiteindelijk de keuze op een franse diesel gevallen, een antraciet kleurige peugeot 406 turbodiesel uit 1996.
Inmiddels rij ik al bijna 5 jaar in deze auto en zijn eerste 10 levensjaren zitten erop. Op dit moment staan er alweer bijna 374000 kilometer op en het voelt alsof dat half miljoen wat ik voor ogen heb een peuleschil wordt.
Bij zijn laatste beurt roemde de dealer nog steeds de souplesse van de motor, het geheel draait perfect rond. Olieverbruik is hem eigenlijk onbekend. Zelfs toen ik bijna 25.000 kilometer reed zonder beurt, is er geen druppel olie aan toegevoegd. Dat is nu nog steeds zo.
Het comfort en de betrouwbaarheid zijn sterke punten, eigenlijk zijn het met name de normale onderdelen die regelmatig moeten worden vervangen: banden, remmen, radiateur, een paar keer de distributieriem en een keer de uitlaat. Koppeling en versnellingsbak zijn nog origineel. Zowel bij zeer koud als zeer heet weer zijn er geen extra problemen.
Wat kraakjes en piepjes zijn hem natuurlijk niet vreemd, maar het is allemaal in de marge en gaat meestal vanzelf weer weg(?). Daarnaast brandt het lampje dat ik mijn lichten aan heb niet meer en laat ook de 3 het bij de kilometerstand 300.000 en meer afweten, misschien dat ie de 4 weer weet te vinden?
Een algemeen slecht punt zijn de remmen, ik vind dat je soms flink moet trappen en bovendien is het met name bij hogere snelheid erg irritant als het stuur weer eens begint te trillen bij het remmen.
Iets wat nou eenmaal niet anders is, is het feit dat ie erg traag is en boven de 140 erg rumoerig. Acceleren met 90 pk en ruim 1300 kilo is niet prettig.
Nu de auto richting de 15 jaar oud gaat en het half miljoen is gepasseerd merk je op de weg dat je toch wel een oudere auto rijdt. En voor een redelijk bedrag schaf je wat anders aan. Wegdoen zal me moeilijk af gaan, aangezien ik zoveel rijplezier heb gehad, van Nederland to Tsjechië en van Zwitserland to de Noordkaap. Maar op een gegeven wil je echt wat anders. En een half miljoen, mijn doel, is gehaald

PROBLEMEN

Vrij snel kreeg ik de auto niet meer gestart vanwege een storing in het anti-diefstal systeem in de vorm van een code die je moet intikken. Dat was dan ook de enige keer dat hij mij echt in de steek liet.

Tweede puntje was een weigerend systeem in de centrale deurvergrendeling aan de passagierszijde. Gevolg was dat ik natuurlijk de auto niet op straat kon laten staan.

De radiateur/koelsysteem liet het ook een paar keer afweten, maar dat leverde niet al te veel problemen en hoge kosten op.

Mijn grootste klacht over deze auto is dat tot 2 keer toe de vijfde versnelling kapot ging. Zowel bij circa 250.000 als 350.000 kilometer begon het met de constatering dat de vijfde versnelling eruit floepte zodra ik van het gaspedaal afging. Dat werd steeds meer en op een gegeven moment kon ik nog alleen in 4 rijden. Dit kostte me in beide gevallen circa 600 euro, waarbij de tweede keer overigens de dealer een stuk coulantie toonde, waarvoor dank.

Eind maart 2006 weer een apk bij 378.000 kilometer... en helemaal niets aan de hand en niets gevonden. Ok, het is geen beurt, maar toch!

1 juni keuring gehad voor klokje rond bij circa 386.000 kilometer. Accu bleek bijna leeg (2 dagen later in Antwerpen was ie dan ook leeg!) en de achterremmen zijn aan vervanging toe. Verder wat lichte lekkage maar verder wel ok.
Inmiddels 391.000 kilometer gereden en heb er zelf maar wat koelvloeistof en olie bij gegooid. Hij had al voor een beurt naar de garage gemoeten maar het geld groeit nog steeds niet aan bomen en voor zo’n oude auto mag ie wel wat meer kilometers maken per beurt. Er is namelijk niks mis mee op dit moment.

Tsja, wat zijn problemen en wat is normaal onderhoud. Na de 4 ton heb ik eigenlijk geen probemen gekend, behoudens het stilvallen met een dynamo die na 4,5 ton de geest gaf. Mag het! De rest betreft normaal onderhoud zoals remmen, banden, filters, radiateur, distributieriem en nog wat klein onderhoud.

Op naar het half miljoen

  • 483.000 km

Ok, het is bijzonder lang geleden dat ik een update heb geschreven over de 406.
Nog een klein half jaartje en ik mag (hopelijk!) het half miljoen aantikken!.
Afgelopen kleine ton natuurlijk de nodige problemen gehad en kosten. Ik vind de kosten voor zo'n auto fors! Ik bedoel, het is geen S-klasse of 7-serie, maar rekeningen boven de 1000 euro zijn niet ondenkbaar. Meestal is het minder gelukkig. Ook gelukkig: de meeste onderdelen zijn gewoon de normaal te vervangen zaken, zoals een uitlaat, dynamo (na 4,5 ton pas de eerste vervanging, das netjes), radiateur, waterpomp (ook de eerste keer), banden, remmen, stabilisatorstangen, filters en vloeistoffen, distributieriem, accu etc. etc.
Er zitten weinig opties op en elektronica is ook minimaal, dus das een zege bij Franse karren.
Op dit moment (april 2009) net een apk gehad, paar bandjes ook vervangen (die gaan echt lang mee, ruim 100.000 zonder uitzondering, Michelin) en alles in goede conditie.
Wel olielekkage, zwart vlekje elke ochtend, maar niet zo erg dat ik erg vaak moet bijvullen. Hopelijk wordt dit niet erger.

Half miljoen en doogaan..of niet?

  • 520.000 km

Inmiddels alweer ruim een jaar verder en 37.000 kilometer gereden. En tegen zeer lage kosten al zeg ik het zelf. Begin april 2009 een apk/beurt van circa 675 euro en dit jaar apk met wat kleine onderdelen voor circa 275 euro. Op een kleine twee jaar dus nog geen 1000 euro aan onderhoudskosten. Nu kan er relatief weinig kapot en de motor en versnellingsbak lijken onverwoestbaar. Koppeling is ook nog prima en heb van het bedrijf waar ik de auto in onderhoud heb ook een gratis tweedehands band gekregen. Het was wat mij betreft de laatste apk keuring dus voor april 2011 komt er iets anders. Weer een middenklasse sedan, bij voorkeur circa 5 jaar oud en 150.000km op de teller. Ik ben natuurlijk al langer aan het kijken en de shortlist komt uit op verstand (Honda Accord) of hart (Alfa 166). Ik zie het wel, maar waarschjnlijk gaat de auto er dus uit bij 530-540 duizend kilometer. Het comfort zal ik missen, maar ben wel toe aan iets nieuws!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.