Peugeot 406 GT Premium 2.2 HDI (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 GT Premium 2.2 HDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 133.487 km |
KM-stand laatst | 207.898 km |
ERVARINGEN
- 207.898 km
Wat mij bevalt aan deze 406? Heel veel! want er zit heel wat aan opties op. Nou had ik met mijn vorige 406 (SV) ook niets te klagen wat betreft de uitrusting (climate control, abs, airbags enz) maar deze 406 doet daar nog rustig een schepje bovenop met een navigatie systeem af fabriek, half lederen bekleding, boardcomputer, cruise control, JBL sound system enz.
Life is good on board!
Nu over de motor van de auto: De vorige 406 was een 2.0 HDI met 110 pk die ik had laten chippen tot ongeveer 135pk. Toen ik de 2.2 HDI kreeg was deze nog erg tam wat hem bijna langzamer maakte dan mijn gechipte 2.0HDI. Inmiddels is de 2.2 ook gechipt, deze heeft nu naar schatting 155 tot 160pk. Optrekken en tussensprints zijn fantastisch! Dat de auto gechipt is kun je echt merken, vooral als je hoger in toeren komt merk je dat er nog genoeg trekkracht is.
Tijdens de vakantie in Zuid-Frankrijk heeft de auto zich super gedragen. Met volle belading over de autoroute du soleil met de cruise control op 150. Gemiddelde brandstofverbruik hierbij: 6.0 liter / 100km. Erg netjes voor een auto die zelf al 1400kg weegt. Het blijft een heerlijk comfortabele reiswagen!
PROBLEMEN
- 207.898 km
Tot nog toe heb ik de auto alleen nog maar uit hoeven lijnen omdat het stuur ietwat scheef stond toen ik de auto ophaalde. Uit het uitlijnrapport is op te maken dat er geen verdere schade is aan ophanging o.i.d.
Op den duur komt er ook nog een oplossing voor de schakelaar van de richtingaanwijzer omdat deze wel heel erg licht te bedienen is.
Klein beurtje uitgevoerd bij 139.812 en inmiddels is bij km stand 141.537 ook de distributieriem vervangen. Waterpomp zag er nog perfect uit dus die kan mooi blijven zitten!
In de tussentijd bij 138.612km kwam er een ratelend lawaai onder de kap vandaan bij draaiende motor. Krukaspoulie kapot. Komt vroeg of laat bij (bijna) elke 2.0HDI en 2.2HDI. Krukaspoulie vervangen en weg is het kabaal!
Klein beurtje gehad bij 161.212km. Geen bijzonderheden, Still going STRONG!!!
Inmiddels ook foto van het interieur geplaatst. Helaas is dit nog een oude foto, middenconsole is aangepast (niet-rokers-set), Parrot 3200LS is intussen geplaatst en de originele radio(cassette) is vervangen voor een Pioneer mp3-cd speler met een USB uitgang die weggewerkt is in de middenconsole.
Bij 180.000km grote onderhoudsbeurt uitgevoerd, er zijn geen gekke dingen aan het licht gekomen.
Bij 200.000km kleine beurt gedaan en 2 nieuwe winterbanden gemonteerd. (3mm helpt als winterband zijnde niet meer)
VERKOCHT!
- 207.898 km
"Soms heb je dat wel eens...
Die kriebel...
Die kriebel die je dwingt om iets te gaan doen..."
Ik had last van een kriebel...de kriebel om mijn 406 te koop te zetten. Niet omdat de auto niet meer beviel, maar meer omdat ik aan iets anders toe was. Mijn fijne bolide is inmiddels verkocht. Ik heb er 2 jaar en 74.000km lang ontzettend veel plezier van gehad, en dat plezier gun ik nu aan iemand anders. Ik ben zelfs al zo vrij geweest om dan ook direct maar een andere auto te kopen. En het is geworden: een Peugeot 207 1.6 HDiF XS Pack. Een review daarvan volgt nog.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Peugeot 406 1.8 16V Break (2003) - 530.738 km - Klokje Rond

Tesla Model Y nieuwe best verkochte auto ter wereld

Volkswagen Golf R 333 Limited Edition is 333 pk sterk feestnummer

In deze gevallen moet je caravan een groene kaart hebben

Smart ForTwo Electric Drive - 2014 - 141.220 km - Accudegradatietest
