Peugeot 309 GL 1.4i Profil (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 309 GL 1.4i Profil |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 167.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn eerste auto, en tot op heden een blijvertje die pas vervangen wordt wanneer ie definitief niet meer wil.
Met mijn lengte (2.03) pas ik er nog goed in, al is dat mede door het pneumatische dakraam waardoor ik wat extra centimeters speling heb.
Verder is de auto technisch nog prima in orde, en heb ik het originele dashboard vervangen door een met toerenteller, en een digitaal klokje erin gezet.
Update December 2006: Inmiddels is dit karretje mee naar Denemarken en Frankrijk geweest, en op de Duitse Autobahn rijdt ie nog netjes met t verkeer mee (185)
over 2007: geen modificaties, en start/rijdt nog altijd prima.
PROBLEMEN
Tot op heden wel een aantal problemen gehad.
Het eerste was dat de achteruitrij-verlichting het niet deed, dit was te wijten aan een defecte schakelaar.
2e was een lekkend ruitenwisservloeistof-reservoir, te wijten aan een lekkende ruitenwisservloeistofpomp.
(oplossing: vervangende pomp)
3e kwam pas bovendrijven na een eerste lange rit van 2x 300km, waarbij de auto ineens ging stotteren.
Dit is een probleem wat zo nu en dan minder is geweest, maar nog wel actief is, al is de auto wel onlangs geheel stil komen te vallen, vonkte niet meer. Hopelijk is ook dit euvel hiermee verholpen.
wat bleek namelijk?
1: 2 connecties niet goed.
2x draadbreuk.
2: bobine-probleem, vonk niet goed genoeg.
deze en de verdelerkap zijn vernieuwd.
3: benzine-toevoer probleem.
draadbreuk.
4: probleem met stappenmotor.
draadbreuk + stroeve stappenmotor, andere stappenmotor.
(dit met een zo goed als originele auto uit ’92, dan mag er wellicht eens wat stuk zijn)
Ook heb ik al eens eerder de injectie-kop vervangen omdat de sensor hier stuk van is, hierna kreeg ik echter met regelmaat last van een afslaande auto.. maar dat kwam dan door een combinatie van al bestaande bovenstaande problemen.
Hierna is de injectiekop met goeie lucht-temperatuursensor erop gezet.
Update februari 2005: auto draait weer prima.
Update December 2006: remleiding vervangen, verder alleen een licht euvel dat de ontstekingsvervroeging niet naar behoren werkt, maar dat is een minimaal defect.
remleiding: +- 300 euro
Update 18 December 2006: Alles draait weer naar behoren.
probleem met ontstekingsvervroeging was een klein plastic unit die de vacuumtrek onderbreekt, deze mocht ik gratis van een sloopauto meenemen.
Update over 2007:
- knipperlicht relay stuk / vervangen
- bougies/olie/oliefilter/luchtfilter ververst/vervangen
- remklauw defect geraakt, dus: 2x remschijf, 2x remblokken en 1 remklauw
kosten: ~ 480 euro incl. apk
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.