Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Peugeot
  • 309

Peugeot 309 GL 1.4i Profil (1992)

autoreview

23
Peugeot 309 GL 1.4i Profil (1992)
Peugeot 309 GL 1.4i Profil (1992)Peugeot 309 GL 1.4i Profil (1992)Peugeot 309 GL 1.4i Profil (1992)Peugeot 309 GL 1.4i Profil (1992)Peugeot 309 GL 1.4i Profil (1992)
stevenxco
  • stevenxco9
  • Gebruikersreview
10 juli 2016 om 11:48
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering309 GL 1.4i Profil
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf102.469 km
KM-stand laatst118.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heel gewoon, doodgewoon, anno 1992

  • 118.000 km
  • 10 juli 2016

Voor de autoliefhebber is een automobiel meer dan een vervoermiddel. Voor mij geldt dat zeker. Ik vind het dan ook leuk om regelmatig van auto te wisselen en daarbij te kiezen voor wagens die bij mij op de een of andere manier een snaar raken.

Zo liep ik in 2016 bij de huisgarage tegen een geheel vergeten autotype aan: de Peugeot 309. Een zeer net en goed onderhouden exemplaar, vers geïmporteerd uit België.


DE 309????
De 309 is in de jaren 80 ontworpen als de nieuwe Talbot Horizon. Dat merk werd echter geschrapt en de Horizon werd een Peugeot. Er was echter al een redelijk actuele 305 en er waren plannen voor een 405. Men besloot van de nieuwe middenklasser dan maar een buitenbeentje met een 9 op het eind te maken. Technisch is de 309 gebaseerd op de 205, maar dan in alle richtingen wat groter en ook wat lelijker.

M.u.v. de GTi 16v versies was de 309 een matig interessante concurrent van bijvoorbeeld de Golf 2. Niettemin was dit koekoeksjong in de praktijk een prima wagentje, al zag je er dat niet zo vanaf. Praktisch en zuinig, zeker in de Profil versie met langere versnellingen en een betere stroomlijn.

DE 309 ANNO NU
Vandaag is de 309 vrijwel uitgestorven in het straatbeeld. En vergeten. Juist daarom is het nu zo leuk om er in rond te rijden. De uitvoering is overigens net even anders dan de Nederlandse uitvoering van de 1.4 Profil uit 1992. Deze Belgische heeft bijvoorbeeld een gewone carburateur, met choke, en geen katalysator. Een beetje vieze madam dus. En ook heeft ze wat minder pk's.

HOE RIJDT ZOIETS NOU?
Rijden in deze 309 geeft aan alle kanten het jaren-80 gevoel. En dan op z'n Frans. Zachte stoelen, zachte vering, lekker op een oor de bocht door.
Er zit van alles niet op: stuurbekrachtiging, airbags, airco, elektrische ramen, ABS, centrale vergrendeling, toerenteller, enz. Maar wel een choke en voortreffelijk uitzicht..

Het is niet te vergelijken met een moderne auto. Zo blijkt vooral de stuurbekrachtiging een geweldige uitvinding. Bij het parkeren met de 309 is het best vermoeiend worstelen met het stuur. Ben je eenmaal op gang, dan is het ergens ook wel weer lekker: het contact met de weg is ongekend.

De choke is even graven in het geheugen, maar de wagen start prima en de choke kan snel worden teruggeduwd. Een fel lampje helpt om dat niet te vergeten.

Omdat deze Peugeot altijd goed is onderhouden, werkt alles nog 100%. Dat is wel zo prettig. Schakelen gaat prima al is het bepaald geen klikklak-bak en ook de koppeling is goed te doseren.

De wegligging is die van een ouderwets Franse voorwielaandrijver: liefst rechtdoor, maar met ferme hand is de 309 een bocht best door te krijgen. Ga je iets te hard dan gaat ze gillen. Is de ondergrond wat nat of glibberig, dan wordt de bocht wat wijder. Daarbij heb je nog het overhellen.

COMFORT
De zachte stoelen zijn aangenaam voor het zitvlak. Waarom zijn de stoelen van tegenwoordig zo Duits? De pasvorm is dan weer iets minder, maar dat is met een kussentje wel te regelen.
De vering is heel aangenaam en ook de herrie valt reuze mee. De Peugeotmotor klinkt beschaafd en de Profilversie maakt relatief weinig toeren. Pas boven de 145 km/u wordt het geluid irritant. Wind- en bandengeruis zijn ook best te doen. Uiteraard zijn moderne middenklassers stiller. Veel stiller. Saai stil soms.

Mede door de geweldige rechtuitstabiliteit is het eigenlijk een prima autootje voor de snelweg. Zeker omdat de prestaties bepaald niet tegenvallen.

DAGELIJKSE BRUIKBAARHEID
De 309 kan prima met het huidige verkeer mee. Wel moet je er rekening mee houden dat vooral de botsveiligheid volstrekt onvergelijkbaar is met alles wat er nu op de markt is. Extra defensief rijden is geboden. Maar dat doe je eigenlijk vanzelf al.
Daarnaast is het wagentje best praktisch met de grote achterklep en een zee aan bagageruimte. Er is de afgelopen tijd dan ook al heel wat mee verhuisd.

WAT KOST ME DAT?
De 309 Profil loopt zo'n 15 a 16 kilometer op een liter benzine. Dat valt reuze mee. Iets van 75 euro MRB per 3 maanden kost je ook de kop niet. Een oudje als dit staat wat vaker in de garage, maar daar staat tegenover dat de onderdelen weinig kosten. En de afschrijving is nihil. Lekker goedkoop dus.

TOT SLOT
Voor de jaren 80 was deze doodgewone familie-Francaise stiekem een heel fijn wagentje. Comfortabel, praktisch en zuinig. Maar het is absoluut niet te vergelijken met een 308 van nu. Auto's zijn echt veel beter geworden.

Maar niet leuker. Met deze 309 ben je echt nog onderweg. Dat voel je, dat ruik je en dat hoor je. En ik vind dat heerlijk. Anders dan bijvoorbeeld de nog leukere Trabant is ie ook nog prima dagelijks bruikbaar.

Nog een pluspunt: door het onbeduidende uiterlijk, en dan ook nog in de kleur grijs, ontbreekt bij deze 309 elke vorm van prestige. Zoiets blijkt bevrijdend te werken. Want wie zou haar willen stelen? Of uit jaloezie bekrassen? Heel relaxt; ik kan het u zeker aanbevelen, zo'n bescheiden youngtimertje. Goed voor uw hart.

Blijft het allemaal heel?

  • 118.000 km
  • 22 september 2016

Welnu, na 2 winterseizoenen en 16.000 kilometer kunnen we u melden dat alles heel gebleven is. Op 1 dingetje na: de thermosensor van de koelventilator.

Wel is er het gebruikelijke onderhoud verricht. Met nieuwe vierseizoenenbanden, verse olie en bougies en voor alle zekerheid een nieuwe distributieriem en waterpomp. Dé manier om je oudje ook op termijn bedrijfszeker te houden.

Gelukkig zijn onderdelen niet duur.

PEKELDAME
De Peugeot wordt vooral in de winter ingezet. Voor de zomer hebben we een Mercedes 280S uit 1977.

Tot nu toe doorstaat deze bejaarde Française de kou uitstekend. De koude start gaat zonder protesten, wel choken natuurlijk, en al na enkele minuten begint het kacheltje de boel zeer aangenaam te verwarmen. Helemaal top. Gelukkig is ook de roestpreventie van de 309 zodanig dat de boel na een rondje pekel niet onmiddellijk begint te roesten.

De conclusie is dat deze 309 zich tot nu toe verrassend goed gehouden heeft en nog lang niet aan het eind is.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Peugeot 309? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 309
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 309 Automatic

    Peugeot 309 Automatic

    • 1991
    • 104.835 km

    € 2.450

    Peugeot 309 1.1 GLX

    Peugeot 309 1.1 GLX

    • 1993
    • 104.618 km

    € 2.500

    Peugeot 309 1.4 GR Plus

    Peugeot 309 1.4 GR Plus

    • 1991
    • 205.500 km

    € 1.550

Meer Peugeot 309 occasions

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 309 specificaties
  • Peugeot 309 occasions
  • Peugeot 309 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 309 tests
  • Peugeot 309 gebruikersreviews
  • Peugeot 309 index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer
 

Peugeot 309 reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 309 GL 1.4i Profil (1992)

    Peugeot 309 GL 1.4i Profil (1992)

    23
    • 10 juli 2016
  • Gebruikersreview
    Peugeot 309 GR 1.4i (1991)

    Peugeot 309 GR 1.4i (1991)

    • 3 april 2014
  • Gebruikersreview
    Peugeot 309 GL 1.4i Profil (1989)

    Peugeot 309 GL 1.4i Profil (1989)

    17
    • 2 oktober 2013
  • Gebruikersreview
    Peugeot 309 GR 1.4i (1991)

    Peugeot 309 GR 1.4i (1991)

    5
    • 23 augustus 2011
  • Gebruikersreview
    Peugeot 309 GL 1.4i Profil (1990)

    Peugeot 309 GL 1.4i Profil (1990)

    • 18 maart 2009
  • Gebruikersreview
    Peugeot 309 GL 1.4i Profil (1992)

    Peugeot 309 GL 1.4i Profil (1992)

    • 5 november 2008
  • Gebruikersreview
    Peugeot 309 GL 1.4i Profil (1992)

    Peugeot 309 GL 1.4i Profil (1992)

    7
    • 25 januari 2006
meer reviews
Peugeot RCZ 1.6 THP - Op de Rollenbank

Peugeot RCZ 1.6 THP - Op de Rollenbank

60

We moeten uitkijken dat het geen standaardriedeltje wordt. Maar pas op voor de THP-motor in...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    De voorgangers van de nieuwe Peugeot 308

    De voorgangers van de nieuwe Peugeot 308

    44
    • 19 maart 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Peugeot 309

    Facelift Friday: Peugeot 309

    48
    • 12 februari 2021
  • Nieuws
    In het wild: Peugeot 309

    In het wild: Peugeot 309

    56
    • 10 februari 2018
  • PREMIUM
    Peugeot 308 GTI 250 - Peugeot 309 GTI 16

    Peugeot 308 GTI 250 - Peugeot 309 GTI 16

    • 19 september 2016
  • Nieuws
    Back to the Future: Peugeot Vera

    Back to the Future: Peugeot Vera

    • 26 juli 2014
  • Gebruikersreview
    Peugeot 309 GR 1.4i (1991)

    Peugeot 309 GR 1.4i (1991)

    • 3 april 2014
  • Nieuws
    VriMiBolide: Peugeot 309 GTI

    VriMiBolide: Peugeot 309 GTI

    47
    • 28 februari 2014
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XT 1.6i (1996)

    Peugeot 306 XT 1.6i (1996)

    2
    • 6 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot e-208 GT EV 50kWh 136 (2021)

    Peugeot e-208 GT EV 50kWh 136 (2021)

    3
    • 6 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    undefined undefined

    undefined undefined

    6
    • 4 augustus 2022
  • Nieuws
    Peugeot 205 GL 1.1 (1984) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Peugeot 205 GL 1.1 (1984) - Klokje Rond...

    22
    • 3 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 307 XR 1.6 16V (2002)

    Peugeot 307 XR 1.6 16V (2002)

    2
    • 31 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot e-208 Allure Pack EV 50kWh 136 (2022)

    Peugeot e-208 Allure Pack EV 50kWh 136...

    6
    • 30 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 2008 Allure Pack 1.2 PureTech 130 (2021)

    Peugeot 2008 Allure Pack 1.2 PureTech 130...

    3
    • 30 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden