Peugeot 309 GL 1.1i (1991)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 309 GL 1.1i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 104.000 km |
KM-stand laatst | 104.000 km |
De aanloop naar de aankoop
- 104.000 km
Je hebt goede vrienden in Frankrijk.
Verspreid over het land.
Onder Parijs, nabij Bordeaux, St Etienne, In de Alpen, Lac d'Annecy, ....
Je bent niet vies van wat avontuur en ze nodigen je heel graag uit bij hen thuis.
Reizen doe ik graag met kleine rustige voertuigen. Een motorscooter 250cc, een lichte enduro 650cc, T3 vw met 45pk....tentje erbij en hobbel rustig van dorp naar dorp.
Maar met de jaren hou je meer en meer van lekker eten. En als er wel 1 manier is om met een fransman in contact te komen dan spreek je hem aan over streekgerechten. Het zijn niet allemaal Bourgondiërs, maar ze hebben allen een mening over hun keuken.
Ook zeker bij mijn franse vrienden. Ik beloofde deze zomer zeker langs te komen. Maar op welke manier gaan we dit doen? Ik wilde het niet duur maken.
Enkele onweerlegbare criteria voor dit project :
1)Een vierwieler deze keer. Met de motor hebben we het al genoeg gedaan en mijn achterwerk klaagt bij elke trip sneller en sneller.
2)Frans. Oui monsieur, pour rentrer dans l'ambiance de la vieille france!! raampje naar beneden, baguette, camembert, un peu de "pinard" in de nabijheid en geniet.
3)Minstens 30 jaar. Voor lage verzekering en taksen en een iets leuker uiterlijk en dat heerlijk wiegende comfort.
4)max 3000€. Was eigenlijk nog wat veel, maar ik verbaas me al snel hoe duur een 205je is in goede staat.
5)Een voldoende grote koffer.
Dat laatste was belangrijk om mijn Belgische specialiteiten te vervoeren, want je kunt er niet met lege handen aankomen natuurlijk. Denk aan het moeilijk te verkrijgen trappistenbier a la Westvleteren, Belgische witte wijn, etc, etc,...alles vers vervoeren zal nog de uitdaging zijn.
Bovendien moet al mijn motorspullen mee, want de meesten hebben leuke oldies op 2 en 4 wielen die we absoluut moeten testen. (na de warme middagmaal en voor de apero pastis, gaat nog stess geven zo'n strak schema)
Ook een grote gereedschap-koffer en tentje moet mee. Ik hoop het niet nodig te hebben, want met vuile handen aankomen en de tarte tatin missen is doodzonde.
De zoektocht naar het type franse auto was snel gemaakt.
Visa, AX, 2cv, 4L, 204, 305,R5 campus,-6-7-9-11,21,25, 405, twingo, 306,
te hoog verbruik, te duur, te kleine koffer, te oud, (subjectief) te lelijk....
De 205 viel net af in mijn zoektocht binnen België. Er was op moment van zoeken geen goed model beschikbaar of de verkoper gaf geen teken van leven of het doosje stond al 8 jaar stil.
De Renault 19 is afgevallen wegens lelijk in mijn ogen. Is wel goedkoper. Mea culpa, het is mijn mening en hoeft u helemaal niet mee akkoord te zijn.
De Peugeot 309 bleef over. Graag meer dan het instap motortje 1.1.
Helaas alle modellen die ik bezocht van 3000€ met 1.4motor en minder hadden problemen. Stokoude banden, lekkende motor, nalatig onderhoud,....
Het is geen liefhebbersauto bij het grote publiek. Dit is stilaan aan het veranderen, maar we komen van ver...
Dan toch maar de 1.1 1124cc motor. 60pk. olé
Optimisten zeggen dat het een "soepele" motor is.
Realisten en pessimisten zeggen : een lui, traag en zwak blok.
Tijdens mijn zoektocht merkte ik dat er veel "speciale reeksen" van zijn gebouwd. Zoveel speciale reeksen dat een gewoon model zeldzamer is.
Mijn speciaal model is een "Graffic".
Het is niet de bedoeling om lang het autootje te houden, tenzij het gezin het gebakje adopteert na de reis.
Normaal gezien ga ik alleen, maar ik heb mijn vrouw reeds verwittigd. Als er een charmante Audrey Tatou-achtig type een lift nodig heeft en geen haast, dan kan ze altijd mee. Ze zal niet verhongeren. :-)
Op moment van schrijven heb ik de auto enkel maar proefgereden en is deze nog niet op mijn oprit. Maar het voorschot is betaald. Uiteraard blijven jullie op jullie honger naar meer beleving en ervaring. Ook de foto's blijft nu beperkt op 1.
De context van de aanschaf hebben jullie al en er komt nog veel meer in het vooruitzicht.
to be continued !
- Betrouwbaarheid1
- Prestaties1
- Comfort3
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Rover 75 2.5 V6 Classic (2000) - 405.772 km - Klokje Rond

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties

Wim Brock kampeert het liefst met zijn A-Ford en Eccles-caravan
