Peugeot 307 XS 1.6 16V (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 XS 1.6 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 58.200 km |
KM-stand laatst | 104.000 km |
Aangeschaft
- 58.200 km
Lang gezocht naar een betaalbare 5-deurs hatchback met niet teveel kilometers. Uiteindelijk ging de keuze tussen een Golf IV en een 307. Aangezien de 307 veel meer value for money bood ben ik hierop uitgekomen. Bovendien reed ik hiervoor al een 306, dus de keuze voor Peugeot was wel logisch.
Bij Johan de Kiviet in Apeldoorn vond ik deze Peugeot. Hij kwam van de eerste eigenaar, een bejaard echtpaar dat een Prius had gekocht. Johan had de auto dan ook van de Toyota-dealer gekocht.
Na de proefrit onderhandeld over de prijs. Enkele mankementen zijn direct opgelost; de richtingaanwijzer bleef hangen en de rechter spiegel was lam. Beide zijn vervangen door nieuwe. Uiteraard kreeg de auto ook een grote beurt en APK.
Eerste APK
- 78.000 km
Het eerste jaar ben ik zonder kleerscheuren doorgekomen! Wel rammelt de uitlaat wat maar dat is dan ook het enige. Ik heb de auto naar een lokale universele garage gebracht voor een APK + grote beurt.
Er bleek inderdaad een nieuwe einddemper op te moeten en helaas waren ook de remschijven voor (en blokken) versleten. Totale rekening ca. 700 euro. Iets meer dan 50 euro pm die ik had gereserveerd maar veel scheelt het niet.
Ruitenwisserpompje kaduuk
- 69.000 km
Ruitervloeistofpompje is kaduuk. Eventjes op het 307forum gezocht en vrij snel gevonden waar ik het kreng kon vinden. Ik ben vrij handig, dus zo'n klusje doe ik gewoon zelf. Eventjes langs de Brezan voor een nieuw pompje + een half uurtje sleutelen. Kosten 20 euro.
Twee nieuwe banden
- 82.000 km
Twee nieuwe banden laten monteren bij de Kwikfit. Ook direct de einddemper vast laten zetten. De garage had deze niet goed vastgezet bij de vorige APK, waardoor er een rammeltje te horen viel.
Inmiddels ook 4 winterbanden op stalen velg gekocht, maar deze liggen natuurlijk nu in de schuur.
Tweede APK
- 92.000 km
Voor deze tweede APK had ik al behoorlijk wat geld gereserveerd, want de distributieriem, spanrollen en waterpomp moesten vervangen worden. Ook heb ik een John Gold cruisecontrol laten inbouwen, omdat ik veel lange stukken rijd over doorgaans rustige wegen.
Er zat een rammeltje in de auto, dit bleken de stab. stangen te zijn. Deze zijn beide vervangen. Totale rekening was 1500 euro.
Dankzij de CC rijdt de auto overigens veel zuiniger. Ik rijd 130 op de teller waar je 120 mag en 110 waar je 100 mag. Met CC aan haal ik nu een verbruik van 1:13 waar dit eerst 1:12 was. De airco heb ik doorgaans uit, behalve als het heel warm is natuurlijk.
Accu kapot
- 95.000 km
Ik had al gemerkt dat de auto wat lastig startte. Niet zo gek, want de originele accu uit 2001 zat er nog in. Net voordat ik naar een huwelijk moest wil de auto helemaal niet meer starten. Snel op de fiets naar de Brezan gefietst voor een nieuwe accu. Accu gemonteerd en naar Amsterdam gereden voor het huwelijk. Prijs 70 euro.
4 nieuwe winterbanden
- 100.000 km
Mijn tweedehands winterbanden waren aan vervanging toe. Het is dan altijd wachten op een goede aanbieding; doorgaans vind die je ruim vóór het seizoen. Inclusief online korting en ANWB korting voor een scherpe prijs 4 Firestones aangeschaft bij de Kwikfit. Deze kwamen als "goed" uit de Autobild-test.
Ook direct even de airco laten vullen. Deze stonk nogal, zal wel komen doordat ik deze nauwelijks gebruik. Me voorgenomen de airco regelmatiger even te laten draaien.
Verder geen klachten aan de auto, alleen heb ik al enige tijd een piepje als ik het gas loslaat. Zoektocht op internet leert me dat het waarschijnlijk een pakking is bij het spruitstuk.
Besluiten de auto te verkopen
- 102.000 km
Met twee volwassenen en een baby + toebehoren begint de Peugeot nu wel wat klein te worden. Ook blijken we meer te rijden dan we vooraf dachten; in het eerste jaar 20.000, daarna iets minder vanwege de geboorte van onze zoon (15.000), dit jaar gaat het waarschijnlijk weer richting de 18.000. Benzine is dus eigenlijk niet meer rendabel.
Met een auto van een dergelijke leeftijd kom je dan op een kruispunt te staan; rijd je de auto volledig op of verkoop je 'm nu hij nog iets oplevert. We hebben voorlopig gekozen voor dat laatste.
Ik heb de auto deze week grondig schoongemaakt, op de foto gezet en te koop gezet. Bij de dealer een nieuwe wieldop gehaald (was een randje afgebroken) en ook laten kijken naar het de pakking van het spruitstuk.
De Peugeot is klaar voor een nieuwe eigenaar!
Verkocht!
- 104.000 km
Vanochtend heb ik de zomerbanden in de auto gegooid en naar de Kwikfit gereden. Twee banden moesten vervangen worden en de zomerbanden zijn weer onder de auto gezet. 's Middags een bezichtiging met serieuze koper hetgeen ook tot de verkoop heeft geleid. Met pijn in het hart heb ik de Peugeot verkocht. Ik weet zeker dat de nieuwe eigenaar nog veel plezier gaat hebben van deze wagen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.