Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Peugeot 307

Grrrrrr!

Peugeot 307
  • Luc Vranken
  • Eerste rijtest
25 juni 2001 om 09:26
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2001 week 23
AutoWeek 2001 week 23

Je leest het in AutoWeek 2001 week 23

'We gaan het anders doen,' zeiden ze bij Peugeot. Wil je het supertrio Astra/Golf/Focus verslaan, dan moet je iets extra's bieden. AutoWeek ging op zoek naar de potentie van de nieuwe 307 middels een stoffige woestijnrit.

Dat de opvolger van een volumemodel weer een stapje vooruit betekent, dat komen we geregeld tegen. Maar voor Peugeot was dat niet genoeg. De 306-opvolger 307 kruipt richting midi-MPV qua hoogte en richting een klasse groter als het gaat over interieurruimte. Verder biedt de auto windowbags en dat maakt zes luchtzakken totaal - standaard op elke 307 (vanaf f 34.350). Zie hier zaken waarmee de 307 zich op voorhand onderscheidt. Maar het moet ook een beetje rijden natuurlijk...

Nieuwe achteras

Heel enthousiast zijn we over de 306-rijeigenschappen. Het compromis tussen wegligging en comfort is - niet-te-week-niet-te-stug -bijna perfect te noemen. In de nieuwe 307 is het gelukkig opnieuw genieten geblazen. Hoewel de achteras gewijzigd is en de stuurbekrachting nu elektro-hydraulisch werkt, geeft de 307 je nog altijd het gevoel dat de koets tot op de millimeter nauwkeurig te mennen en te dirigeren is. Dat betekent dat Peugeot-rijders die bang zijn dat de hogere 307 een minder dynamisch te rijden auto zou zijn, rustig kunnen blijven ademhalen.
Ademhalen, dat doet de 'volumemotor' voor de nieuwe 307 ook; lekker via zestien kleppen. De 1,6-litermotor van 110 pk zou op papier genoeg moeten bieden voor de bijna 1200 kg zware 307, maar toch, echt veel óver hebben we niet. Eén blik op de snelheidsmeter maakt duidelijk waarom: we zitten op 170 km/h op een hobbelige Marokaanse tweebaansweg... Dat zet je aan het denken. Door dat sublieme onderstel weet je van geen ophouden en dan is het logisch dat het een keer ophoudt met de motorsouplesse. Iets meer trekkracht bij lage toeren en iets bijterige reacties van het elektronische - drive-by-wire - gaspedaal was wel lekker geweest. Mooi lopen doet de vierpitter overigens wel en in Nederland zal het allemaal wel weer genoeg blijken met die motorpower. We zullen zien.

Nog wat te tokkelen?

Zeg Peugeot en je kunt niet om de diesel heen. Nu willen we ook niet om de diesel heen want... hij is heerlijk. Stil! Je hoort hem écht niet. Alleen buiten, als je naast de auto staat. Lekker wat koppel onderin is altijd fijn, zo blijkt maar weer eens. Het maakt de 90 pk HDI eigenlijk nog wat uitgebalanceerder in de omgang dan de benzine-307. Hoewel die laatste strikt genomen natuurlijk sneller is.
Peugeot heeft niets teveel gezegd over dat ruimtelijke gevoel binnenin. De enorme voorruit staat heel ver af van de bestuurder; dat geeft lucht. Kijk over uw schouder en ook daar komt de lebensraum je tegemoet. De ambiance van het interieur, de lay-out en de materialen zijn helemaal van deze tijd. Behalve de XR heeft elke uitvoering smakelijke metaallook-onderdelen. Stukker beter dan de houtlook die je ook kunt bestellen.
De zitpositie is een verhaal apart. Peugeot roemt de bestuurdersstoel, die te verstellen is van liggen tot rechtop-zitten. Feit is dat mede door de standaard axiale stuurverstelling een uitstekende rijpositie voor het oprapen ligt. Over de bediening en plaatsing van rem- en koppelingspedaal én pook niets dat lof.

Geen GTI

Honderdachtendertig pk biedt het voorlopige topmodel. Hou die toerentellernaald hoog, hoog en nog eens hoog, luidt ons advies. Anders is er van de gretigheid van deze 2-liter zestienklepper niet heel veel te merken. Heus feller en als auto stugger dan de 1.6, maar geen GTI. Toch is het een auto waarin je je goed kunt uitleven. Bochtige bergweggetjes zijn een feest, zolang je hoog in de versnellingen blijft. De 307 is goed en amusant tijdens stoeiwerk. Schuiven - hij wordt een keer onderstuurd - gaat gecontroleerd en de achterkant is niet te beroerd om een stukje mee te schuiven als dat zo uitkomt. Als je er gevoel voor hebt, is een dikke 307 fijn speelgoed.
Een bovengemiddeld ruime en toch zeer dynamische gezinsauto, da's onze eerste indruk van de Peugeot 307. Hij onderscheidt zich en voegt tegelijkertijd wat toe.
Dan beginnen Duitse automobielbouwers én hun fans altijd meteen over 'kwaliteit'. Juist met nieuweling 307 hamert Peugeot erop dat het ook op dat onderdeel heel gretig te werk is gegaan. Ze hadden natuurlijk gewoon deze nieuweling moeten aangrijpen om als eerste Europeaan standaard naar 2 of 3 jaar garantie te gaan. Dat was pas een stunt geweest en dan snoer je meteen een hoop mensen de mond. Niemand die dan nog zeurt dat de airco op geen enkel model standaard is.

  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 307
Peugeot 307 Peugeot 307

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 307 Break XT Pack 2.0 16V

    Peugeot 307 Break XT Pack 2.0 16V

    • 2004
    • 264.020 km

    € 997

    Peugeot 307 SW 2.0 16V Pack 1e eigenaar lage km airco cv op afs elektrische ramen

    Peugeot 307 SW 2.0 16V Pack 1e eigenaar lage km airco cv op afs elektrische ramen

    • 2004
    • 135.248 km

    € 1.999

    Peugeot 307 SW 1.6 16V

    Peugeot 307 SW 1.6 16V

    • 2003
    • 271.539 km

    € 995

Meer Peugeot 307 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 307 specificaties
  • Peugeot 307 occasions
  • Peugeot 307 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 307 tests
  • Peugeot 307 gebruikersreviews
  • Peugeot 307 index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 307 SW 2.0-16V Pack (2005)

    Peugeot 307 SW 2.0-16V Pack (2005)

    2
    • 28 september 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 307 SW 2.0-16V Premium NAV (2008)

    Peugeot 307 SW 2.0-16V Premium NAV (2008)

    • 8 september 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 307 Gentry 2.0 16V (2002)

    Peugeot 307 Gentry 2.0 16V (2002)

    5
    • 10 februari 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 307 Break XS Pack 2.0 16V (2003)

    Peugeot 307 Break XS Pack 2.0 16V (2003)

    1
    • 6 februari 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 307 Gentry 1.6 16V (2002)

    Peugeot 307 Gentry 1.6 16V (2002)

    4
    • 6 april 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot 307 Break XS Pack 1.6 16V (2003)

    Peugeot 307 Break XS Pack 1.6 16V (2003)

    8
    • 28 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot 307 Gentry 2.0 HDI 110pk (2002)

    Peugeot 307 Gentry 2.0 HDI 110pk (2002)

    • 3 juli 2018
meer reviews
Klokje rond Peugeot 307

Klokje rond Peugeot 307

1

De Peugeot 307 CC en SW kennen we nu wel, maar er is ook nog zoiets als de 307 LW: de Les...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    De voorgangers van de nieuwe Peugeot 308

    De voorgangers van de nieuwe Peugeot 308

    44
    • 19 maart 2021
  • Nieuws
    Alvast voor de zomer: vijf cabrio's met stalen klapdak

    Alvast voor de zomer: vijf cabrio's met...

    45
    • 16 december 2020
  • Nieuws
    Facelift Friday: Peugeot 307

    Facelift Friday: Peugeot 307

    62
    • 27 november 2020
  • PREMIUM
    Een gezinscabrio voor een klein prijsje - Op Zoek Naar

    Een gezinscabrio voor een klein prijsje...

    • 1 oktober 2019
  • Peugeot 307 2.0 HDI Break – 2003 – 516.800 km – Klokje Rond

    Peugeot 307 2.0 HDI Break – 2003 – 516.800...

    80
    • 21 augustus 2017
  • PREMIUM
    Peugeot 307 2.0 HDI

    Peugeot 307 2.0 HDI

    • 15 augustus 2017
  • Nieuws
    Niet vergeten: de 307 CC

    Niet vergeten: de 307 CC

    28
    • 12 maart 2008
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    296
    • 22 juni 2022
  • Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    71
    • 22 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn lief, zo lang ze van N-wegen wegblijven

    Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn...

    83
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    44
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een goede auto voor minder dan €2.000

    Op zoek naar ... een goede auto voor minder...

    87
    • 9 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden