Peugeot 307 XR 1.4 (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 XR 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 110.816 km |
KM-stand laatst | 205.500 km |
Ervaring na 1 jaar en een goede 30000 km
- 144.680 km
Ik heb deze auto 'moeten' kopen omdat ik voor school dagelijks 100 à 110 km moet doen. De aankoop dateert van november vorig jaar. Toen had de wagen een goede 110xxx km op de teller. Nu, 1 jaar en meer dan 30000 kilometer later, kijk ik tevreden terug op deze kilometers.
Daags na aanschaf was ik even ontevreden omdat de wagen plots voor geen meter meer vooruit ging. Het duurde 2 minuten eer je 90 km/h haalde en de wagen trok helemaal niet op. Daar ik zelf aan auto's werk had ik het probleem snel gevonden. De "filterbol" die in de katalysator zit was losgekomen en naar beneden gevallen. Hij dopte het verdere verloop van de uitlaat volledig af waardoor de motor niet meer kon 'ademen' en bijgevolg ook geen power meer had. Probleem simpel en goedkoop opgelost. Katalysator er vanonder en de filterbol er volledig uitgeslaan. Zo, dat rijdt ook weer een stuk vlotter.
Buiten de beurtjes om de 10000 km heb ik er nog geen gekke kosten aan gehad. Begin dit jaar wel de remmerij (schijven + blokken) rondom vervangen en een stabilisatorstangetje rechts vooraan. Dit met het oog op de reis die ik ging maken met de auto in Augustus. In de einddemper zit een gaatje ter hoogte van de bevestigingsbeugel en de koppeling begint ook goed te gaan nu. Ik weet niet hoe de vorige eigenares met de auto gereden heeft. Zorgzaam was ze alvast niet, want de auto heeft rondom rond verschillende krasjes + kleine blutsjes hier en daar.
Zonder meer doet hij wat hij moet doen. Zonder problemen maalt hij dagelijks de kilometers af die ik hem voorschotel. Veel overbodige luxe is er niet, maar wat er op zit is OK. De zetels zijn heel aangenaam, ook na veel kilometers. Over de standaard geluidsinstallatie was ik niet zo onder de indruk. Ander radio'tje + luidsprekers en we waren alweer een stap verder.
Zuinig is hij wel. Zoals eerder al gezegd rij ik dagelijks, wel 75% autostrade kilometers. Dit met minstens 4 man + wat bagage. 5de man is geen uitzondering. De auto rijdt meer dan de helft van de tijd goed 'op zijn gat'. Ik vrees dus dat de schokdempers achteraan vroegtijdig "verloren" zullen gaan want die hebben wel al wat te verduren gekregen.
Afgelopen zomer zijn we met de auto naar Kroatië gereden. Op een week tijd een goede 3500 - 4000 km gedaan, en tot mijn genoeg gaf hij geen krimp. Weer dezelfde omstandigheden (volgestouwd en 4 passagiers), maar hij hield goed stand. Enkel in de file onder een blakende zon kreeg hij het wat warmer dan normaal, maar zorgen heb ik mij nooit moeten maken.
De auto blijft onder alle omstandigheden behoorlijk zuinig. 1000 km met een tank is geen uitzondering. Ik heb 'm zelf ooit eens tot 1150 km gekregen.
In het begin had ik niet gedacht dat ik zo tevreden ging zijn over de 307. Maar achteraf bekeken ben ik dat wel. Hij is iets té mainstream om er veel plezier aan te beleven, en de 1.4 HDi is nu ook niet direct de meest performante motor, maar zolang hij zijn kilometers maalt hoor je mij niet klagen.
Benieuwd hoe lang de koppeling het nog zal uithouden.
15000 zorgeloze kilometers later
- 160.239 km
Tijd om mijn 2de ervaring te schrijven. Nog steeds met dezelfde koppeling, maar die begint nu af en toe wel heel hard te grommen.
Verder kan ik over de 307 echt niets negatief zeggen. De wagen doet wat hij moet doen en hij blijft het ook doen zonder problemen. Oké, je kan van deze wagen niet verwachten dat hij de beste afwerking heeft, of vanbinnen heel duurzaam en fluisterstil is, maar hij brengt me waar ik moet zijn dag in dag uit.
Ik doe voornamelijk autostradekilometers en aan een 120/130 km/h tempo blijft de 1.4 toch rond de 1/18 - 1/20 hangen op vlak van verbruik. Overschot heeft hij zeker niet, maar als je kan meerijden in het verkeer is het niet eens zo storend.
Een goede technische opvolging van deze wagen, om de 10000 een servicebeurt, zal er voor zorgen dat ik hier nog lang mee kan rijden. De uitlaat ter hoogte van de overgang middenlijn-einddemper heeft zijn beste tijd wel gehad. Dat wordt dus even lassen voor ik naar de keuring moet in November. Dan doe ik gelijk ook z'n servicebeurt. Hoe lang de koppeling het nog zal uithouden? Sjah, moeilijk te zeggen. Maar bij mijn vorige review (16000 km's geleden) gaf ik 'm ook niet veel kans meer, en kijk, hij doet het nog steeds...
187000 & counting
- 187.000 km
Zo,
Even stof afblazen. Toch alweer 27000 'zorgeloze' kilometers verder.
De klassieke controles om de 10.000 km's en deze wagen blijft gewoon rijden.
Heel veel valt er niet te melden, de wagen rammelt nog altijd lekker op z'n "frans", vooral dan op en rond de motor en de wielkasten. Dit was al bij aanschaf zo. Bij het vertrekken uit stilstand trilt alles even op een frequentie, wat een rammelend geluid geeft en doet vermoeden dat alle kunststof onderdelen leven vooraan... En dan heb je nog altijd het hitteschild van de uitlaat, die rammelt er ook nog altijd op los. Maar dat stoort me allemaal niet.
Had ik een stille en oercomfortabele cruiser willen hebben, dan had ik deze wagen in de eerste plaats nooit gekocht. Ik heb deze auto gekocht omdat hij me moest brengen van A naar B en omdat ik geen hartritmestoornissen zou krijgen als er eens een krasje op komt. En dat doet hij nog altijd voortreffelijk.
Wagen staat altijd buiten, in weer & wind. Kan al niet meer opsommen wat er al allemaal in vervoerd is. Ja zelf met een auto oplegger er achter gedraagt hij zich kranig (al heeft hij het dan wel iets lastiger, maar kan je 't hem kwalijk nemen met zijn 70 pk?).
Hij tuft nog altijd rond met de eerste koppeling (die waar ik al aan twijfelde een kleine 80.000 km's geleden).
In November heb ik foutcode P0402 gehad, waarna de auto in noodloop ging. Dag daarna code laten wissen bij de dealer en is tot op heden niet terug gekomen.
Ook is er rond die periode een andere batterij in gekomen, de oude had het begeven. Allemaal normaal onderhoud dus.
Het gebruik van deze auto is ook veranderd in vergelijking met vorige review. Toen ging ik nog naar school (110 km dagelijks). Nu heen en weer naar m'n werk, wat resulteert in kortere ritjes (niet zo leuk voor diesels). Maar zelf nu doet hij het goed en blijft hij zuinig (met een volle tank is 1000km verre van uitzondering).
Alhoewel ik sinds jaar en dag een trouwe fan ben van automerken afkomstig uit het land van "de rijzende zon" (vooral dan Honda/Toyota/Subaru) geef ik gerust toe dat ik deze auto zal missen als ik er afscheid van neem. Op 240.000 km dient de distributieriem vervangen te worden bij deze 1.4, en dat wordt dan ook het moment waarop ik afscheid zal nemen. Ik had nooit gedacht dat ik zo tevreden zou zijn van deze wagen.
Bedankt voor bewezen diensten en vervanging
- 205.500 km
Zo, sinds enkele weken beginnen uitkijken naar een nieuwe wagen en vandaag is het doek gevallen. De vervanging voor mijn 307 is zo goed als geklonken, later meer daarover.
Als ik terug kijk op de afgelopen kilometers sinds mijn laatste update op autoweek kan ik weer niet ontevreden zijn.
Begin 2014 begon de motor sloom te starten, na een vermoedelijk stervende batterij bleek het de startmotor zelf te zijn die z'n beste tijd gehad had. Eénmaal mee in panne gestaan (gelukkig op 5km van huis), maar een namiddag sleutelen later en de Peugeot startte weer als nooit tevoren.
In de zomer van 2014 opnieuw op reis gegaan met de Peugeot. Andermaal met 4 personen en dito lading. Ditmaal naar Spanje. Dagelijks moest de auto tweemaal een immens stijle klim maken naar het huis, maar met de verwarming vol open naar binnen gaf hij ook dan geen krimp. Met de 69pk was er verre van overschot, maar hij trok er zich aan een gezapig tempo toch steeds weer op gedurende 14 dagen. En ja, dit nog steeds met de koppeling waaraan ik al twijfelde op 110.000 km.
Twee weken geleden begon er plots een ABS lampje te branden op de autostrade, en dit kwam bij iedere rit vroeger actief. Zolang de foutcode niet actief was sloeg de ABS aan bij iedere rembeurt. Had dus wel al een vermoeden dat één van de sensors niet het juiste snelheidssignaal aangaf. Vanaf de foutcode actief (= ABS systeem uit) was het terug conventioneel remmen.
Wagen uitgelezen met verdicht: "Wielsnelheidssignaal links achter niet plausibel". Sensors komen amper voor, dus hoogstwaarschijnlijk de krans in de lager zelf...
Met dit "probleem" was het einde voor mij (wat deze auto betreft) aangekondigd.
Mijn "Japans hart" begon sinds enkele weken terug te kloppen en met de huidige mooie generatie Japanners in het C segment (Mazda 3 / Honda Civic / Toyota Auris) kon het vergelijken beginnen.
Als slot kan ik maar hopen dat mijn volgende wagen zo betrouwbaar en eerlijk zal zijn als mijn Peugeot geweest is. Nooit gedroomd dat ik hier zo tevreden over zou geweest zijn. Danku Peugeot voor 100.000km goedkoop rijden!!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.