Peugeot 307 SW 2.0 HDI 90pk (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 SW 2.0 HDI 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 154.000 km |
KM-stand laatst | 212.000 km |
ERVARINGEN
- 159.300 km
Ik heb de auto afgelopen week gekocht omdat ik op zoek was naar een diesel. Omdat ik al een aantal maal in de 406 HDI van mijn broer had gereden ( die heeft wel 110 PK ) wist ik in ieder geval wat het comfort van een Peugeot was en hoe de dieselmotor presteerde.
We zijn uiteindelijk bij een 307 SW uitgekomen omdat we dit model iets mooier vonden en er iets moderner uit vonden zien dan de 406. We wilden wel absoluut een SW omdat deze in gebruiksgemak wat handiger is dan de hatchback.
We hebben nu een lichtgroene SW uit 2004 met 90 PK. Ik was bang dat dit te weinig zou zijn maar ook deze heeft voldoende trekkracht. We zijn ook niet van plan om er en caravan of aanhangwagen achter te hangen. ( Er zit trouwens niet eens een trekhaak onder.)
Ik ben blij met de in kleur gespoten stootstrips omdat dit de auto toch een wat chiquer uitstraling geeft. De stoelen zitten heerlijk en ik ben helemaal blij met de armsteunen. De hoge(re) zit vind ik erg prettig; geeft je net een wat beter overzicht. In mijn auto zit een fabrieks-af ingebouwde radio wat ook erg mooi staat. Ook zit er automatisch airco in, cruise-control, radiobediening aan het stuur ( via een hendel ) en een panorama dak. Ik had eerst niet eens door dat dit dak ook bedekt kon worden door een elektrische schuif.
De 90 PK 2.0 liter motor presteert voldoende maar niet bovengemiddeld. Het eerste moment lijkt het alsof er een zware aanhangwagen aan hangt, dan ineens schiet je vooruit. Goed doseren lost dit natuurlijk snel op, maar het is even wennen. Het hoogste koppel ligt naar mijn idee tussen de 1500 en 2500 toeren. Onder de 1500 toeren gebeurt er bijna niks.
De koppeling voelt naar mijn idee een beetje raar aan, niet wat ik gewend ben. Hij heeft een heel kort aangrijpmoment en voelt een beetje sponzig onderin. Hij funcioneert wel goed.
De versnellingsbak schakelt licht maar komt niet erg trefzeker over. Toch ligt de versnelling er altijd goed in.
Al met al ben ik in de eerste dagen erg tevreden met mijn nieuwe auto. Ik heb enige twijfel gehad n.a.v. het franse imago maar er zijn ook voldoende positieve berichten over deze auto\\\\\\\'s. Duits is ook niet alles....
PROBLEMEN
- 159.300 km
Tot dusver nog te weinig gereden om problemen te kunnen benoemen. Ik hoop uiteraard dat dit zo mag blijven.
Op dit moment komt er onder de motorkap een zoemend geluid uit wat best hard doordringt in het interieur. Navraag leerde dat het waarschijnlijk een rolletje of as van de dynamo is die dit geluid maakt. Niets ernstigs in ieder geval.
Over 5000 km. moet er een nieuwe distribtieriem in en moet de auto een beurtje hebben.
***UPDATE 5 oktober 2008***
De auto heeft onlangs een uitgebreide beurt gehad, voor het eerst sinds de aankoop in augustus. Het was dus even spannend of er nog verborgen gebreken zouden zijn. Dat viel gelukkig mee. Het volgende heb ik onder handen laten nemen:
- nieuwe distributieriem ( moest vervangen worden bij 160.000 km.)
- nieuwe olie
- nieuw oliefilter ( de oude moest zowat losgeslagen worden )
- nieuw luchtfilter ( ook deze was enorm vies!)
- er zat een rammeltje in de achterklep; bleek uiteindelijk een los schroefje te zijn.
Ook heb ik nog wel een paar dingetjes die denk ik niet helemaal kloppen maar wat geen grote problemen zijn. O.a. begint de richtingaanwijzer minder te worden ( zoals ik hier al vaker heb gelezen ). Na bochten van minimaal 90 graden, gaat bij het terugsturen de richtingaanwijzer vaak weer in de tegenovergestelde richting aan. Erg irritant als dat niet meteen opvalt.
Tevens heb ik af en toe gehad dat bij het instellen van de cruisecontrol eerst de snelheid 10/20 km/u terugvalt en dan ineens 20/30 km/u harder naar voren schiet. Dit gebeurt gelukkig niet altijd maar kan best gevaarlijk zijn.
Ondertussen ben ik binnenkort aan nieuwe banden en ruitenwissers toe. Ik zit nog even te twijfelen of ik meteen lichtmetalen wielen zal kopen met de nieuwe banden. Zonde om eerst nieuwe banden te kopen als ik uiteindelijk toch l.m. wielen wil.
Een ander minpunt van deze auto blijft toch wel de hakerige versnellingsbak. Zeker vanuit 1 naar 2 blijft lastig. Óf hij schiet er niet meteen in - zodat je direct een geïrriteerde achterligger hebt - óf hij glijdt in z\\\\\\\'n vier ipv twee.
Maar dit zijn dan ook wel de grootste punten van kritiek. De auto rijdt heerlijk, zeker op 80km-wegen. Je rijdt dan heerlijk rustig in z\\\\\\\'n vijf met een verbruik van ongeveer 4/100 dus 1:25!! Best netjes!
Ook het panoramadak blijft heerlijk, de stoelen zitten heerlijk en de trekkracht is voldoende. Als je eens wat extra op het gas wilt staan schiet het verbruik ook niet ineens heel erg omhoog. Mijn gemiddelde verbruik is momenteel 5,4/100 dus zo\\\\\\\'n 1:18.
***UPDATE 7 oktober 2008***
Weer een snelle update na die van 2 dagen terug. En wel om de volgende reden: wat ik al had verwacht dat me een keer zou gebeuren en waar ik al over gelezen had: gisteren bij het tanken stopte de terugslapklep ermee dus de tank stroomde over. Niet bij de vulopening maar onder de auto stroomde alles er weer uit. Ondanks dat ik dus het vulpistool er direct uithaalde nadat ik ineens merkte dat de tank al vol was, was ik dus toch te laat. Onder de auto lag direct een plas diesel.
ANWB gebeld die een aantal liter brandstof uit de tank heeft gezogen. Het heeft hierna nog even nagedruppeld onder de auto maar ik kon wel verder naar huis rijden. Omdat er genoeg brandstof uitgezogen was heeft de tank niet meer gelekt.
Vandaag contact opgenomen met de Peugeot-dealer (probleem welbekend bij hun) en alleen een nieuwe brandstoftank lost het probleem op. Kosten incl. montage: 7 á 800 euro.
Je lost het probleem zelf makkelijker op door de tank gewoon niet meer vol te gooien. Misschien dat ik later alsnog de tank laat vervangen maar ik vind het erg aan de prijs.
Oja, en het eerste lampje ( van het achterlicht ) moet vervangen worden. En dat terwijl ik de auto nog geen twee maanden heb...Dat belooft nog wat...
UPDATE
- 165.600 km
Momenteel heb ik de auto alweer 4 maanden in bezit. Hoewel ik bang was dat twee maanden terug, na het eerste kapotte lampje, er vast nog een hele rits zou volgen, valt dit tot dusver mee. Nog steeds heb ik maar één lampje hoeven verwisselen.
Afgelopen week heb ik winterbanden laten monteren. Ik zal de lichtmetalen wielen laten zitten tot in het voorjaar. Dan kunnen deze wielen mooi de voorraadkast in.
Nog steeds geen klachten over de auto. Het enige wat ik merk is dat tijdens de koude start de motor wat moeilijker aanslaat. Naar mijn idee ligt dit aan de accu die waarschijnlijk wat minder wordt. Maar zolang ik nog steeds maar één poging nodig heb om te starten, ook al duurt die iets langer, laat ik alles nog voor wat het is.
Al met al ben ik tot dusver, ondanks alle horror-scenario's enorm blij met mijn 307'tje.
UPDATE
- 212.000 km
Lange tijd terug dat ik hier een update heb gedaan. Maar misschien wel des te interessanter om te laten zien wat ik heb meegemaakt met de auto de afgelopen 50.000 km.
Ik heb uiteindelijk besloten alleen de banden te laten vervangen door winterbanden. Hier rij ik het hele jaar door op. Geen lichtmetalen wielen dus. Ik ben hier nu tevreden mee en rij ondertussen alweer ruim een jaar met deze banden en heb nu in een jaar en drie maanden zo'n vijftigduizend kilometer gereden.
Ondertussen zijn de achterremschijven en blokken vervangen en ook de wiellagers waren aan vervanging toe. Verder? Ja, afgelopen winter was dan toch de doorslag voor de accu, er moest een nieuwe komen. Meteen één met meer vermogen erin, zodat de auto nu ook geen schok meer geeft als ik de airco aanzet tijdens het rijden.
Verder helemaal niks! Af en toe een lampje vervangen; de achterlampjes branden regelmatig door. Ze worden eerst flauwer van licht en blijken bij vervanging helemaal zwartblakerd. Gelukkig valt het aantal nog relatief mee, maar ligt waarschijnlijk wel hoger dan gemiddeld.
Over een week wordt de auto gekeurd en krijg hij de tweede grote onderhoudsbeurt sinds ik de auto heb. Waarschijnlijk zullen hierbij de voorremmen vervangen worden.
De auto bevalt nog steeds prima, ook al is het wel even slikken als je de auto van je broer geleend hebt: een Volvo S60 2.4 D5. Deze auto trekt wel even iets makkelijker op bij de stoplichten dan mijn 90 pk dieseltje. En hij rijdt nog zuiniger ook! Maar goed, het gras van de buren is altijd groener, niet zeuren dus.
Ik denk dat ik nog ruim twee jaar met deze auto moet kunnen verder rijden, als het niet langer is. Met dit kilometrage zal hij dan net boven de drie ton uitkomen. Ik denk dat als ik wil, ik hem nog wel boven de vijf ton kan krijgen. Maar soms valt het gebrek aan vermogen een klein beetje tegen...Niet te gehaast zijn dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.